Monday, 4 May 2015

Contengan Hidup di Papan Hitam

Contengan entry pada kali ini memberi inspirasi kpd ku utk mnulis bkaitan pjalnan hidup ku sebagai seorang guru.. Walau hanya sebulan.. Ckup mberi ku semangat untuk terus berada di jalan ini.. Aku tahu walau profession guru sekarang x semudah guru dahulu n semakin mencabar.. Tp apa kan daya.. Aku insan terpilih.. Maka.. Teruskan lah melangkah...

Bismillah...

Kaki kanan melangkah masuk ke dalam kelas 2 tekun..  "Assalamualaikum ustazah.... Nurul Amira" .. Panjang nya pggil -dlm hati-... Hahaha.. Kelakar...

"وعليكم السلام... الان.. اقراء الدعاء... بسم الله......."
"جلوسا.. اسكوت جيدا.. لا تتلم مع اصدقاءكم.."

Krik33... Hahaha.. Sunyi sepi kelas... Tetibe dgar ustazah baru ckap bahasa arab full... Hahahaha...
Kenangan pertama cakap bahasa arab di dalam kelas... Walaupun sunyi.. Tapi keadaan tu mbuatkan ak tsnyum lebar sekejap.. Hehehehe..

"Ustazah kata.. Awk boleh duduk.. Diam dan jangan ckap dgan kawan2 awak.."

"طيب... اسمي نور الاميرا شهداء بنت سهايمي"

Hehe.. Nama ustazah nurul amira syuhada bt suhaimi.. Ptuturan ku dsertai dgan pelbagai bahasa badan utk bdak faham ap yg cuba ak sampaikan.. Dan.. Alhamdulillah.. Ad yg faham.. Ad yg tak.. Tapi bila seorang bersuara ak trus bg peneguhan bahawa pktaan/ ayat/ tekaan dia betul... Hehehe...

Itu skadar pkongsian ringkas smasa ary ptama d sekolah... Tp skrg dh nk masuk sebulan.. Ya Allah.. Terasa berat pula hati ni nk tggalkan adik2 nie.. Lihat riak muka mereka mcm tiada masalah, kosong, suci bersih dri dosa... Walau nakal mana sikap mreka tp ttap mbuatkan sgala maslah hilang.. Masalah di asrama, d maktab... Smua hilang.. Seronok tgok gelagat n kenakalan mereka.. Sampai tkadang ak termasuk skali dlam pmainan mereka.. -ais water- siapa dekat ustazah, dia jd ais.. Hehehe.. ^_^...

Pjlanan hdup ku kini dteruskan tnpa fkirkan waktu utk bpasangan.. Mgkin dlu nk msuk angka 20.. Hati mbuak2 ingin ad psangan.. Tp skrg.. Biarkan la ak keseorangan.. Supaya ak dpat rsa ap itu ketenangan hati tanpa wjud perasaan thadap seorang lelaki di dlam hati... Biar lah yang lepas tetap berlalu.. Dan ku harap jgn sggah atau bpaling kembali..

Tidak mengapa.. Aku kan kuat.. :') .. Menghitung hari di saat kau diijab kabulkan.. Ak tumpang gembira.. Pkenalan ak dgan kmu yg tsgat lama (7tahun)..  Izinkan ak semat menjadi kenangan yg xkn ak lupakan utk ak jd kan pgjaran.. Pgjran bhawa perancngan Allah itu lebih hebat drpd prncgan makhluk yg lemah...

Astaghfirullah.. Astaghfirullah.. Astaghfirullah.. Aku insan yg lemah Ya Allah.. Yang bdosa n ingin kembali kepada Mu.. Izinkan aku mcintai Mu n izinkan hati n fikiran ku hanya mmkirkan cinta kpd Mu.. Jgn kau selit unsur2 yg x baik dlam niat ku utk kembali Mu... Kasihani diri ku Ya Allah..
jadikan ak insan yg penyayang thadap org lain.. Jadikan ak insan yg lembut utk org lain.. Jadikan ak insan yg bmnfaat utk org lain..

Supaya di saat aku ada, orang senang dgan kehadiranku...
Di saat aku tiada.. Orang tertunggu2 kehadiranku...
Dan di saat aku hilang selamanya.. Mereka sentiasa mendoakan kbhagiaan ku..

Amin Ya Robbal A'lamin... (^_____^)

Monday, 30 March 2015

Berhenti Sebelum Tersasar..

Assalamualaikum sahabat2 blog ustazah... sihat semuanya...??? ustazah baru lepas habis hantar 3 assignment ... lagi 3 assignment... hahaha.. kecian... sape yang pernah mengalami mesti dapat merasakan kepenatan ustazah kan..???

Hari demi hari berlalu... Mata terpejam dan celik sehingga tidak terkira pantas nya masa berlalu.. lagi 2 minggu ustazah nak g praktikal dah.. hahahaa... takut...!!! itu adalah perkataan yang ustazah boleh gambar kan perasaan ustazah pada kali ini... nak hadap presentation mikro bahasa arab lagi.. Ya Allah.. haahaha... sabar... nak jd cikgu kan...???

tapi.. kenapa ustazah ad jugak dengar2 kutukan orang ramai tentang profesion keguruan..?? apa...?? hina sangat ke kerja cikgu...??? hahahaha... tepuk tangan la sekejap... siapa yang kata macam tu...?? tak fikir ker yang didik awak sampai ada pelajaran tu, bukan ke cikgu namanya...?? ke awak belajar sendiri sampai berjaya..??? pergh.. HEBAT... tak pernah plak ustazah dengar kalu nk berjaya boleh ikut kata hati sendiri tanpa ad guru... memang hebat lah... Nabi Muhammad s.a.w. sendiri berguru dengan Malaikat Jibril semasa menerima wahyu.. tapi awak dapat belajar sendiri..? Astaghfirullah... sabo jer lah.. -tarik nafas dalam2-  tahan- hembus esok.. hahahaha... ustazah melawak jer..

Point sebenar ustazah post entry ini adalah berkaitan dengan "Berhenti Sebelum Tersasar" ... apa yang ustazah nak cerita plak kali nie kan..?? hahahaa.. xde pape.. ustazah nak sembang-sembang kosong jer dengan korang..

Orang kata biar berhenti sebelum kenyang... Biar cepat asal jangan terlambat... Tapi kalau ustazah nak cakap biar berhenti sebelum tersasar boleh kan...?? ustazah nak bercerita sebuah cerita cket..

"Ibu, along dah ada orang (pakwe) ka...???"
"Mana nak ada.. semua dah putus... tak jadi pon..."
"hurm..."

kring3....

"Assalamualaikum ibu.... sihat..???"
"waalaikumussalam.. sihat... along tadi adik ada tanya,, along dah ada ka orang..??"
"hah...?? ayoyo.. knpa tanya soalan tu..?"
"entah lah... ibu jawab la xde.. semua dah putus..."
"hahahaha... along mana la nak ada... kalu ada pon, asyik sakitkan hati orang ja.. mlas nak fkir.. daripada buat sakit aty orang... lebih baik xdak sapa2.."
"ehm.. biarlah... dah bukan jodohnya..."
"hahahahaha... takpelah ibu... along malas lah nak fikir benda tu... buat apa fkir... fkir belajar nie lagi bagus... dah tak larat nak fkir kerja banyak dengan praktikal lagi.."
"ha.. iya lah... belajar la dulu..."

-- kisah seorang anak yang terlampau manja dengan ibunya... sampaikan segala perkara walaupun sekecil-kecil perkara seorang ibu akan tahu... tanpa ada satu pon yg dirahsiakannya.. sampai seorang ibu itu.. dah malas nak fikir siapakah yang menjadi pilihan hati anaknya... ---

hahahaa.. itu kisah seorang muslimat yang terlalu memikirkan perasaan orang lain dan kadang2 boleh dikatakan buat sesuatu keputusan yang terburu2... kadang-kadang.. mungkin keputusan yang kita buat itu berlandaskan nafsu semata-mata.. tetapi kadang-kadang... Allah yang menggerakkan hati kita untuk berkata dan membuat keputusan tersebut.. Jadi bersangka baik lah.. ada hikmah Allah aturkan sesuatu.. jangan salah kan sesiapa...

Sehingga kan apabila kita makan pon, Nabi Muhammad sollallahualaihiwasalam mengajar kita untuk berhenti sebelum kenyang.. apatah lagi apabila berhubungan... andai kita rasa tidak mampu untuk membawanya... lepaskan lah dahulu... jangan biarkan si dia tertunggu dan mengundang gelisah dalam hatinya... Bukan kah lebih baik jika gundah gelisah itu hanya kerana risaukan keampunan Pencipta yakni Allah taala.. Jadi.... Biar bhenti di tengah persimpangan dan pilih lah jalan yang sebenarnya daripada meneruskan perjalanan tetapi tidak pasti haluan akan ke mana..

Jadi.. ingatlah perkataan "Berhentilah sebelum tersasar" ... dan juga... berhenti lah sebelum menyakitkan hati orang lain... Kita tahu kita di tahap yang mana.. mampu atau tidak menjaga hati seseorang insan yang berada di sekeliling kita.. sementara kita sendiri tidak tahu.. dalam berkata-berkata... kita sendiri menyakitkan hati orang lain mungkin yang terdekat dengan kita iaitu sahabat kita sendiri tanpa kita sedar.. walau pun hanya gurauan.. tetapi mungkin gurauan itu kadang2 boleh menjadi perbalahan... Jadi... fikir baik2 dan renung2 kan ... Selamat beramal.. hahahaa... sekian sahaja nukilan ustazah... (^______^) semoga ketemu lagi.

Sunday, 8 March 2015

BANTUAN KHAS BUAT KAKAK TERCINTA

Assalamualaikum.... Salam sejahtera buat rakan2 blogger ustazah... semoga kehidupan kamu sentiasa dibawah rahmat Allah...



Di sini, sekali lagi.. Ustazah buat segmen khas untuk kakak senior saya yang saya sayang....
Sebelum Ustazah bagitahu lebih lanjut.... Meh ustazah cerita serba sedikit mengenai kakak Ustazah ini...

*nama nya kak Najihah.... akak nie tersangat la comel... baik... lembut... boleh dikatakan kalau tengok sekali tu nak pandang sekali lagi lah... hehehe.. (^___^) ... bukan niat nak promote akak nie... Dia juga seorang pelajar yang baik dan sopan santun... Seorang rakan yang mesra dengan sahabat2 nya... Seorang yang periang... tak pernah bermasam muka dengan orang yang dia jumpa.... hehe... Dia juga seorang bakal guru yang berwibawa... Sekrang dia berada di semester 7 dan merupakan tahun akhir bagi beliau sebelum menamatkan pengajian bg tahun 2015...

Serba sedikit mengenai beliau... Untuk perkara yang UTAMA...

Ustazah nak buat segmen khas ini beliau yangs edang menghidapi masalah jantung... beliau akan menjalankan pembedahan dalam waktu yang singkat ini dan memerlukan kos yang tinggi.... Kalau bagi kita yang berpendapatan yang rendah dan biasa2 ja ini... mungkin tidak mampu bagaimana untuk diungkapkan... apatah lagi.. kami student... sedih mendengar situasi akak sedemikian rupa... Jadi....

Ustazah mohon bantuan sahabat2 blogger.... TOLONG sangat2 untuk  uar2kan perkara ini agar ramai lagi yang dapat membantu kak senior Ustazah ini... Ustazah tahu.. ramai sahabat blogger yang telah menjadi Blogger terkenal... jadi... dengan rendah hati.. Ustazah mohon viralkan lah segmen ini.. agar ramai yang dapat meringan kan beban orang yang amat memerlukan... tak kisah bantuan dari segi apa pun..

Bismillah... Ya Allah.. Permudahkan segala urusan Najihah Che Azhar... Sembuhkan penyakitnya dan Berikan dia semangat untuk terus berjuang dalam menabur bakti kepada generasi-generasi akan datang... Amin ya robbal a'lamin..

Tuesday, 3 March 2015

SEGMEN BLOGWALKING AMAL WAKAF PEMBINAAN SURAU SEKOLAH RENDAH AGAMA AT-TAQWA TEMERLOH

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh....

SEGMEN KHAS "BERBLOGGER SAMBIL BERAMAL" ^_^

Ustazah ucapkan selamat kembali ke blog Ustazah nie... hehe... rindu pulak ustazah nak rajin berblog... huhuhu.. (-_-)  padahal bru update entry yg lepas.. :P

hahahaha... kat sini ... ustazah nak bgthu cket... ustazah nak buat satu entry khas... pergh... x pernah2 ustazah buat entry khas.... selama nie buat pasal perasaan jer...

Segmen nie adalah untuk memberitahu dan mengajak  orang ramai bagi sama-sama membantu mereka yang memerlukan untuk pembinaan Surau S.R.A. At-Taqwa, Temerloh... 

...SEKARANG.... 

**sila klik link di bawah ini untuk keterangan lanjut...****


 SEGMEN KHAS "BISIKAN HATI"


Objektif utama segmen ini ialah untuk MENGWAR-WARKAN PADA ORANG LUAR TENTANG HAJAT SEKOLAH INI INGIN MEMBINA SURAU MEREKA SENDIRI. Insyallah dengan tersebarnya segmen ini di alam maya, di harapkan ramailah umat manusia di Malaysia ini akan mengatahuinya....    **ayat c/p.. haha

Ustazah buat segmen nie bukan lah bererti ustazah ini baik dan pemurah... tetapi ustazah ingin mengajak rakan2 blog ustazah jugak untuk sama2 menyumbangkan setakat mana yang kita mampu... 
Ustazah percaya... rakan2 Blogger ustazah nie bukan calang2 orang... ada di kalangan orang yang bekerjaya... dlm kalangan org yang berpendidikan tinggi... ustazah nie biasa2 jer... student lg pulak tu... ^_^ .... 

Jadi.... di sini.. ustazah ingin buat segmen nie untuk menguar-uarkan kepada semua.... supaya kita dapat sama2 membanttu meringankan beban mereka2 ini.... Walaupun duit kita dah banyak melabur sebelum ini pd benda yang berfaedah.. tapi... kalu sekali ini sahaja.. kita cuba pulak untuk menaburkan wang ringgit kita untuk membantu masalah2 ini.. tak pe kan...??

Rakan-rakan blog ustazah kan baik semua nya... Jom kita sama2 bantu.... Kalau kita x mampu untuk sumbang dri segi wang ringgit... Kita cuba sumbang dri sgi buat Entry khas dan uar2 kan benda nie kepada org luar ker.... Kalau kita x mampu jugak... Habis baca Entry ustazah nie... Kita sama2 berdoa untuk kebaikan dan kemudahan orang2 yang terlibat dalam ujian di atas... 

****  Bismillahirrahmanirrahim.... 

"Ya Allah... Mudahkan segala urusan mereka... Kuatkan semangat mereka bagi menghadapi ujian yang Engkau berikan kepada mereka... dan... jadikan lah ujian yang menimpa mereka ini salah satu ujian yang dapat meningkatkan keimanan dan ketaqwaan mereka dan kepada kami juga yang sedang diuji sama ada kami bersyukur atau tidak dengan nikmat yang Engkau berikan selama ini.... 

Ya Allah... Dengar lah doa kami dan makbulkan doa2 kami ini.. dan jangan Engkau halang doa kami drpd diterima oleh Mu dan sampai kebaikan ini kepada mereka  kerana  hanya disebabkan dosa2 yang kami lakukan.... Aaaaminnn....  " 

Sunday, 22 February 2015

Sekali Lagi... ^_^

Bila bersendirian..terasa ingin bpasangan...
pabila sudah ad yg bkenan.. hati pula terasa ingin keseorangan...
itu lah lumrah manusia.. kekadang seperti tidak reti bersyukur dengan apa yg dimilikinya sekrang... apakah aku dlam kategori tsebut... mungkin ya.. dan mungkin tidak...
memang dari dlu pon... ak tak terasa ingin mpunyai pasangan.. ttapi.. apabila keadaan sekeliling berbicara mngenai kasih sayang... diri kadang2 goyah jugak...
disebabkan kesibukan di alam universiti semester2 akhir... aku terasa ingin lebih memilih single drpd double... kerana itu yang aku rasa terbaek buat diri aku... bukan lah aku ingin menolak fitrah manusia untuk mpunyai teman hidup.. tetapi.. hahahaha.. biarkan lah dulu...
bagaikan pelangi.. wujudnya setelah hujan membasahi bumi... baru muncul sang indah menarik perhatian insan untk melihat nya... jadi... izinkan diri ku... untuk menjadi seperti pelangi itu... biarkan diri ku dengan sikap ku... suatu hari nanti.. mungkin ia akan terbuka dan mewangi juga apabila sudah tiba masanya... waiting for 28 februari... doakan lah supaya semua nya berjalan lancar... peace yo..!! ^_^