Sunday, 3 January 2016

KeluHan Seorang Wira

assalamualaikum.... hye semua...

hari nie sye buat satu lagi entry.. rajin an sye update sejak kebelakangan nie.. hahaha...

kenapa tajuk saya mcm nie hari nie...?? sebab... ia adalah satu keluhan...

keluhan siapa..?? keluhan seorang wira,..

siapa wira itu...?? Dia ialah AYAH saya...



ini bukan cerita mengenai keluhan yang beliau telah buat... tapi ia adalah sebuah nukilan istimewa  buat ayah saya...

saya sangat mengagumi ayah saya.... Beliau tak pernah mengeluh walau apa sahaja yang saya minta dan adik2 minta... walau kadang2 ayah ada mengejek ker... atau perli ke... itu adalah sekadar gurauan... YA... saya tahu itu satu gurauan walau kadang2 kita terasa yang nada ayah seakan-akan marah... tapi percaya lah... itu adalah suatu gurauan... :')

Ayah keluar pagi baliknya malam... walaupun waktu pejabat pagi sampai ke petang sahaja... tapi ayah selalu balik lambat... ehmm.. tapi.. gaji ayah tetap sama...

apa yang anak dia minta... mesti dia tunaikan... tanpa ada apa2 keluhan...

"abang... anak ajak pergi berkelah..", kata si ibu kepada ayh mewakili ank2 nya yg tak berani nk ckap pd ayah..

"huhhh... pergi pantai mana...??? dungun...?? jauh tu..." keluh si ayah..

selang beberapa hari... taa daaa.... dah sampai pantai...

Ya Allah... itu baru permintaan kecil untuk meluangkan masa bersama keluarga.. belom lagi dikira segala keperluan yang dia sediakan sewaktu dari kecil hingga besar...

di tangan si ayah yang makin lama makin timbul urat2 yg menunjukkan si dia telah berusia... ku kucup... wajah ayah yang kadang2 gembira.. kadang2 marah.. .. kadang2 tersenyum... bergurau dengan si ibu... ku kucup wajah ayah...

Ya Allah... mengalir air mata ku menulis entry ini...

betul la kata orang... kasih ibu membawa ke syurga... kasih nya ayah sepanjang masa...

kadang2 ayah ketepikan keinginan nya untuk anak2 nya...

apa yang diminta akan cuba ditunaikan walaupun sesukar mana permintaan itu... walau di minta bukit.. ayah cuba untuk memberi gunung... Ya Allah.... mulia nya Ayah...

kadang2 sye sendiri terlpas pandang di mana kasih nya ayah yang pada mulanya garang... waktu kecik selalu fikir... " ayah x sayang kita ka..?? asyik kita kena marah ja..."

tapi.... dengan amarah nya itu sebenar nya SAYANG nya ayah pada sye n adik2... kalu tak xkan lah sye menjadi seorang yang berguna dan menghormati orang tua sekarang...

Kasiih nya ayah sehingga tidak terkata... berhempus pulas mengerah keringat bekerja.. kadang2 8 jam... kadang2 24 jam... ayah sggup tak tidur... kadang2 ayah hanya mampu melelapkan mata sebab kerja nya yang tidak menentu...  semata-mata untuk menyara keluarga nya dan diri nya...

Ya Allah... kuat nya ayah... jujur sye sendiri tidak setabah ayah...

kadang2 sampai meminjam pada orang untuk mberi kesenangan kpd anak nya.. tanpa ada KELUHAN yang diucapkan...

tapi... remaja sekarang...?? biar lah anda yang menilai nya sendiri.. kerana entry ini adalah berkaitan si dia yang TERISTIMEWA,,,, bukan untuk kutuk mengutuk orang lain..

akhir kalam...

Ya Allah... Ampunkan segala dosa kedua ibu bapa ku... rahmati mereka dan sayangi mereka sebagaimana mereka mengasihi ku sejak kecil...

buat si anak.. hargai lah selagi ibu bapa kita masih ada... <3 ~ <3

Friday, 1 January 2016

Cinta Ku Tertinggal di 2015

assalamualaikum semua... hye... hehe... dah masuk tahun baru... happy new year,... (jangan kecam saya... saya cuma wish selamat tahun baru jer)

....2015....

banyak kenangan yang tertinggal dan ditinggalkan dan perlu ku tinggalkan pada 2015...

terlampau banyak... terlampau perit...

penuh dengan gembira... penuh dengan tangisan... penuh dengan drama...

hal belajar yang mengajar aku erti berusaha dan tak menipu diri sendiri...

hal praktikal dgan kisah yang byk ajar aku erti menjadi seorang guru...

hal persahabatan mengajar aku erti bersahabat dengan orang yang betul..

hal cinta... hahaha... (- gelak besar -) ditinggalkan begitu sahaja... namun satu CINTA yang tak pernah ak tinggalkan dan tak akan aku tinggalkan.. iaitu CINTA Allah dan cinta Rasulullah...

selagi iman di dada... usahkan ribut melanda, ombak yang datang pon akan aku redah... hahaha... perghh ayat...

...2016...

apa yang aku ingin kan hanya lah...

aku dapat membantu keluarga aku sendiri walaupun masih belajar...

belajar sungguh2 untuk tahun akhir... (woiii.. tahun akhir dah.. yess)

buat Action Research dengan bersungguh2 supaya aku dapat bantu anak murid aku berjaya...

dan.... DIDIK diri supaya tak bercinta dengan orang yang SALAH lagi... hahahahaha.... ayat ko... CAPS terus... hahahaha.... sabo jer lah...

umur dah meningkat... amal pon kena la tingkatkan..

sekarang cuba menjinakkan lidah... membaca Al-Quran selepas setiap kali solat... sebenar nya aku pon tak perasan yang ak buat benda nie... ntah.. kadang2 macam dh jadi tabiat... smua alquran kat rumah aku sentuh... kejap alquran besar... kejap alquran kecik.. kejap buka anset... ntah.. hahaha.. janji pegang alquran... kalu sehari x dengar ayat quran tu... rasa mcm tak lengkap... nak tahu rasa nya mcm na...??? cuba ko hilang anset ko sehari... hahaha.. gitu la rasanya....

cuma apa yang aku  cuba amalkan sekarang ialah...

DIDIK diri supaya.....

1) lepas solat subuh -> baca Al-Quran..
2) lepas solat zohor -> baca Al-Quran..
3) lepas solat maghrib -> baca Al-Quran...
4) lepas solat isyak -> kalu ngntuk terus baca Al-Mulk...
5) sebelum tidur amek wuduk.... dan tak nak rasa rugi dengan wuduk tu... solat taubat 2 rakaat.. terus baca Al-Mulk.. tido.. (haha... bohong la kalu ak ckap ak tak tgok anset dlu :-P)
6) sebelum ttup anset... buka ayat Quran yang Qari2 best baca .. dan lelapkan mata...
7) kalu waktu cuti... lepas solat subuh... baca Quran.. tggu pagi... kalu ngntuk.. buka ayat Quran... pastu tido...(hahaha.. melampau betol perangai aku.. x macam perempuan melayu terakhir pon :-P )

untuk yang terakhir.... 

doakan aku supaya teruskan apa yang aku cuba amalkan nie... dan azam yang aku tulis tu...

soal jodoh..??? arghh...!! malas fikir.. ntah ap2 ntah... buka FB hari2 soal jodoh... nak ajer ak sound... yang dh kawen post pasal dia kawen... sekali dh angkat nikah tu ckup la sebagai bukti ko dah kawen.. x perlu la tayang peluk2 bagai... post sweet bagai... aku pon ad perasan....

yang dah bertunang tu... smoga dipermudahkan sehingga ke jinjang pelamin.. tapi x perlu la post kat FB kata ko dah bertunang.... kan sepatutnya rahsiakan pertunangan.. hebahkan perkahwinan... -_-" ..

untuk yang paling akhir....

SEMOGA BAHAGIA DI TAHUN 2016 hingga ke akhir hayat..

# doa kan aku supaya syahid di medan belajar.... bukan dalam maksiat... astaghfirullah,
# maafkan aku andai ada yang terasa hati... ini kan blog aku... hahahaha... jahat pulak rasa.. oke2 sorry...

Thursday, 24 December 2015

Join List Belog Best

Assalamualaikum.. Hye smua.. Ha.. Byak pulak sye tulis entry bulan nie yer.. Hehe.. (Bajet ngat.. Baru 2 entry belagak dah...).   Hahaha


Hari nie sye nak tulis entry ttg....

"Join List Belog Best"...

 Join List Belog Best


Hahaha.. Buka fb " kelab blogger" ternampak entry nie.. So.. Tggu lagi..? Join lah..

http://www.yayacendana.com/2015/12/join-list-belog-best.html

Meh join sye sekali nak... Jom2... 2015 dah nak hbis dah..

 lagipon syarat yang yaya letak tak susah mana ponn..

1. Mesti follow blog Yaya Cendana
2. Buat entry "Join List Belog Best " dan letak banner di atas ni. Buat entry simple jer .
3. Tinggalkan url entry yang dah publish. Buh kat komen entry yaya.... 

Bukan apa.. Teringin jugak nak jadi blogger terkenal.. Boleh share mcam2 dgan korang.. Al maklum lah.. Bakal cg.. Kalu ad pape yg boleh sye sharing.. Mesti sye post dlam blog.. Ehmm..

Harap sgat dpat masuk dlam list yayacendana.com nie... Lagipon yaya nie comel.. Sekali buka.. Ingt adik beradik senrose.. Hahaha.. Pape jer lah.. Sory yaya.. Tq buka n bagi kami join contest nie...

Muaahh ciket.. (Takpe.. Sye pmpuan jer pun..) Hehehe..

#hopedapatjadibloggerdalamlistyaya

Sunday, 20 December 2015

Re$ePi CinTa

                         assalamualaikum dan salam sejahtera buat pembaca non-muslim (kalu ada)

... aipp....  (^____^)    kembali lagi membaca post2 terbaru dri sye...

walau pun x sehebat mne... tapi sye cuba lah nak buat entri yang orang ley minat untuk baca...

............................      RESEPI CINTA       ...........................

**                           **
  *            *          *               *
*                 *      *                  *
*                   *                     *
*                                     *
*                                 *
*                         *
*              *
*

Kalau orang masak pon.. mesti ad resepi yang plu diikut... kalu x.. habis lah mkanan tu.. sure terkurang kat rasa nya.. jadi... kalau "resepi cinta" macam mana pulak...?? -_-" ... (malas nak fkir)

sye mulakan ea....

                                   ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3
*setiap.... C.I.N.T.A .....

C - Ceritera 
I  - Ini
N - Nanti
T - Tercipta 
A - Amanah 

*PERTAMA

--------- C.I.N.T.A.  kepada  Allah  ------------

cinta kepada Allah.. iaitu Pencipta kita...

#Antara resepi yang sepatutnya diikut...

1) kita beribadat sebagai tanda syukur kepada Dia... YES...!! hanya DIA... tiada tuhan selain Allah... (ingat tu)..... tapi kalu non muslim..??  i believe all of us have our own belief... tiada satu pon agama yang menidakkan iaitu ada suatu kuasa/tuhan yang sentiasa memerhati segala gerak geri, tapi tidak pada golongan Ateis yang setakat pengetahuan saya yang cetek ilmu ini, mereka hanya mpercayai kewujudan sains yang menciptakan smua nya.... Mengikut ajaran agama Islam... iaitu hanya percaya pada dua kalimah syahadah... jom sama2 baca "Ash ha du allaa ila ha illallah... Wa ash ha du anna muhammadar rasulullah" ... ( Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah, dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah)  ha.. dah baca..?? alhamdulillah.. tapi agama lain, tidak dapat dinafikan juga bahawa mereka juga ada tuhan2 mereka yang sendri.. -kalau nak hurai setiap tuhan yang ada dalam agama lain, nak kena buat kursus dah- (-_-)"

2) sentiasa mengingati Allah walau di mana juga, walau apa jua keadaan...

ha.. ini bertepatan dengan ayat Al-Quran ( الا بذكر الله تطمئن القلوب ) = (Ingatlah,hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram) + ( Ingatlah kepada-Ku, Aku juga akan ingat kepada kalian. Dan bersyukurlah kepada-Ku, janganlah kalian kufur.)

satu2 nya penguat kita di kala susah... menjadi rendah diri pabila berjaya... menjadi gembira pabila kecewa... jadi... Sentiasa lah ingat Allah... walau susah mana pun sesuatu ujian itu, percaya lah Allah hanya ingin menguji hamba-hamba-Nya... kerana apa...???  Allah tidak memndg kita nie hnya sekdar paras rupa yang cantik-hodoh, kita ad pngkat atau tak, kita miskin-kaya, kita kuat-lemah... tapi... Allah memandang sejauh mana KETAQWAAN kita kepada-Nya... jadi... sama2 beringat...!!!

(^_^) kita stop sampai situ jer boleh..??

*KEDUA

----------- C.I.N.T.A. kepada Rasulullah  ----------------

sentiasa lah berselawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu a'laihi wassalam... (Allahumma solli a'la saiyidina Muhammad, wa a'la aali saiyidina Muhammad)

tak rugi kita sentiasa berselawat kepada kekasih Allah... sebab apa...??? antara ganjaran pabila kita berselawat iaitu

Mendapat ganjaran sepuluh kali selawat daripada Allah atas setiap kali selawat yang diucapkan (selawat daripada Allah bererti rahmat)

ha.. rugi ke kalu kita selawat.. Tak kan...??? oke jom sekali lagi... (Allahumma solli a'la saiyidina Muhammad, wa a'la aali saiyidina Muhammad)

dan jangan lupa juga sentiasa lah berdoa supaya kita memperoleh syafaat Rasulullah di hari akhirat kelak...

*KETIGA

------------ C.I.N.T.A. kepada Al-Quran   ------------------------

Lazimi lidah membaca Al-Quran.. Lembutkan lidah dan bibir menutur kan kalam2 Allah... tak susah... satu huruf sudah dikira pahala 10 kebaikan... apatah lagi senaskhah Al-Quran...

perlu kita ketahui... Al-Quran ialah Surat Cinta daripada Allah untuk hamba-hamba-NYA... yang mengandungi ( sejarah lama, peristiwa sekarang, perkara yang akan datang)... ha.. cukup lengkap....

kalu nak dibandingkan dengan kitab/buku yang ad sekarang... jap ea...
1) novel : genre - cinta, seram, ganas ,  ......
              : mengandungi kisah yang dongeng, sejarah silam, pengalaman seseorang, imaginasi/                              bayangan ssorg
2) buku  : sejarah - math -sains - agama .................. (hanya mengandungi bidang2 yang telah dikelaskn)
3) surat khabar : BH, Sinar Harian, Metro, ........ (berita semalam, gosip, kisah artis, perkongsian, ...)
4) majalah : Remaja, Mangga, ....... (kebanyakkan nya ttg keluarga, artis, resepi msakan, ...)
5) lain2 lagi.. = sila isi sendiri.. :-P

kembali kepada Al-Quran... tak kisah lah kita nak baca dari naskhah atau dari telefon pintar, Qalam Elektronik, atau mendengar bacaan Qari2, atau apa sahaja lah.. janji ayat2 Al-Quran... yang penting ... (Baca, Dengar, Hayati, Belajar, .....) ... ha.. byak lah nak hurai...

sye bagi ayat Quran satu :- Dan apabila dibacakan al-Qur'an, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat.

ha... hope faham2 sendri lah... jangan la pulak... org lain baca Al-Quran... kita melalak menyanyi.. saja kuatkan radio... MANA ADAB...??? ha.. kan dah kena CAPS... sabar ajer lah.. (-_-)"

antara petua yang boleh saya bagi...
i) download aplikasi naskhah Al-Quran dalam telefon pintar...
ii) download bacaan Qari2 yang kita suka dengar beliau baca Al-Quran..
iii) lazimi dan tanam pada diri... lepas solat sbuh - sebelum buka pape aps termasuk lah wassap.. tanam pada diri macam nie = "woiii, tak malu ka... Al-Quran x buka lagi, dah buka wassap, mana penting lagi sebenar nya..?? " ... ha... ini yang saya buat.. kdg2 terlepas pandang jugak.. nak buat cm na... kalu tak larat byak muka nk baca... baca satu ayat pon cukup... TAPI... ingat... Islam itu mudah.. dan jangan la pulak anda mempermudahkan ke arah yang tak elok... contoh bila saya cakap satu ayat... awk pon baca... "Bismillahirrahmannirrahim.. Qul huwallahu ahad.." habis... kalu mcm nie punya manusia... Aku ketuk dengan senduk baru taw...!!!! Faham2 sendiri lah yer.. jgn otak letak kat lutut... cuba jadi bijak sket.. ((( opssss.... terkasar... sory333... )))

*KEEMPAT

----------------- C.I.N.T.A.. kepada Manusia  -------------------

sye tahu... nie mesti yang awk smua nak baca... buh penampaq sedaih.. baru taw.. gatai na.. (-_-)"

tak nak lah ulas panjang2.... yang penting...

Setia, Jujur, Bertanggungjawab, Pandai Tolak Ansur, Pandai mengAyat...

kejap... (( ini untuk yang cinta halal ja na... yang tak halal lagi tu.. halal dlu baru nak apply.. kalu belom halal lagi tu dan cuba buat yang atas nie... -_-" kalu dah pass hingga ke hari nie sye ucapkan tahniah dan selamat berbahagia.... kalu yang fail atau pernah fail... hati2 lepas nie... jangan duk pcaya sgat si dia... dia belom halal lagi buat awak... dan belom lagi sah menjadi hak awak.. )) INGAT TU..

sayang biar berjaga2... kalu tak hati merana... kalu benci biar berpada... jangan sampai sakit jiwa...
hahahahaha... apa punya ayat nie.. :-D

sebenar nya saya pon fail lagi bab yang nie... tapi yang penting... ingat satu ja... kalau sayang dan cinta kerana Allah... semua nya akan berlandaskan cinta kerana Allah... kalu susah dan senang pon.... sentiasa ingat Allah...

sye pnah tbaca... Perempuan diuji ketika Lelaki tidak mempunyai apa2, Lelaki pula diuji pabila dia mempunyai segala...

kalu ini benar... ingat... harta dunia tak boleh dibawa mati... INGAT...!!! tak boleh bawak mati...

di saat lafaz ijab kabul diucapkan, saat itu, ingat lah wahai lelaki.. amanah awak semakin berat... dengan ibu & ayah awak, ibu & ayah mertua, adik2 awk, isteri, anak2, dan sebagainya... dan tak lupa jga buat si isteri... tugas awak nampak ja mudah.... tapi ia tidak semudah yang awk sangka kan... taat kepada suami dan menjalankan amanah-amanah sebagai isteri.. jaga rumah tangga, jaga anak2, jaga segala nya lah... mudah juga kita masuk ke syurga.. mudah juga kita ke neraka... ingat tu...

                                   ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3

 terakhir sekali hanya ingin ku ucapkan...

Cintai lah yang Mencipta lebih dari apa yang dicipta,
 kerana yang Mencipta itulah yang mencipta cinta untuk yang dicipta..

Cinta kpd Allah hendaklah sentiasa... Cinta kpd  Rasulullah berselawat kepadanya.. Cinta kpd Al-Quran lazimi membacanya.. Cinta kpd manusia biarlah hingga ke syurga... 

#semuaberangannakbercinta
#cintaitufitrah
#tapijanganjadikaniafitnah


Saturday, 31 October 2015

Contengan Kehidupan

Menghitung hari demi hari peperiksaan yang semakin lama semakin dekat... huishhh... menyiksakan.. tapi... buku tak sentuh.. weekkk.. acah2 sibuk...

Diari hari ini...

*ISi S.P.A ... (sijil pelepasan akad nikah) hahahahaha.... xde lah.. maen2 ajer... isi untuk adik yang semakin meningkat umur... haha :-D ... PDRM beb... aku yang nak.. dye yg dapat... -_-'

*Semakan Skim Pembiayaan Hafiz... perghhh... BERJAYA bebbb... tahniah (1000000x)

Apa lagi yang ingin ku kata kan.. (jap nak fikir)   -@_@-

Pertemuan itu satu anugerah Allah... tak kira ia menyedihkan atau menggembirakan... itu tetap sebuah pertemuan..


Bagaikan terdengar bisikan rindu 
Mengalun kalimah menyapa keinsafan 
Kehadiranmu menyentuh kalbu 
Menyalakan obor pengharapan

Tapi pertemuan sudah semestinya akan berakhir dengan perpisahan... kerana setiap yang awal pasti ada akhirnya... kecuali Allah yang Maha Satu... Tiada Awal dan Tiada Akhir... 

Pertemuan daku bersama seorang sahabat lama... tidak pernah ku tegur di sekolah.. tetapi di dunia maya.. yess... melalui perkenalan dan perbualan di dunia maya... sama seperti sahabat lama ku... Muhaimin... tidak pernah ku bersua muka selepas berakhirnya pelajaran ku di UMP.. ehmm... perkenalan ringkas tapi bermakna... 

owhh.. mengenai sahabat lama ku... hahahaha.. lupa kan saja... seorang penuntut baru di salah satu IPT terkenal di Terengganu.. hahaha... tak cakap pon dah ley teka.. bidang dakwah.. yerpp... bukan calang2 bidang... ayoyo... susah tak...?? apa kata tanya tuan badan sendiri.. ^_^

saya dengar2... ada sahabat sye yg sorang nie pon, dalam bidang dakwah kata nya agak mencabar... hehe.. tapi ini.. belajar.. ehm.. no komen... tak tahu nak cakap ap... 

saya hanya seorang pelajar biasa.. nak kata saya mahasiswa/i takde lah... entah lah.. hehe... sye pelajar biasa... gelar sahaja lah saya sebagai budak sekolah... ^_^ dah terbiasa mcam tu... 

dari umur 5 tahun ke tadika... umur 7 tahun ke sekolah rendah... umur 13 tahun ke sekolah menengah... umur 20 ke sekolah rendah semula... ha... tak kata budak sekolah ke gitu.. ehm.. oke.. panggil sye budak sekolah... :-P nampak comey jer gitu... 

ehhh..... saya tak tahu nak mengarut apa dah... esok nak g festival butik di masjid kristal.... hopefully i meet someone.. hahaha.... oke... good nitez... opsss.... selamat pagi...