Terima kasih ku buat semua... ^_^

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua yang telah sampai ke blog ini…. ^_^

Terima kasih kerana sudi menjengah lagi ke blog ini…

Sebenar nyer sye buat entry ni hanya untuk mengucapkan terima kasih buat semua orang yang telah buat ucapan hari ulang tahun saya yang ke….. hehe.. rahsia…. Dah tua dah… ^_^
Alhamdulillah... Allah masih beri kesempatan utk saya bernafas hari nie... mungkin kah lagi ad hari esok...?? Rahsia Allah... <3 ... Astaghfirullah...

Ha… nah ucapan saya kepada semua…
>>> ucapan ribuan terima kasih ku buat saudara mara, sahabat2 n semua lah... Allah masih pinjamkan mira syu nie kat sini.... buat ibunda dan ayahnda tercinta... terima kasih along ucapkan... along dh besar.. ibu n ayah dah besarkan along sampai jd mcm nie…


Buat rakan2 yang telah wish birthday saya… terima kasih yerp… buat doa kalian.. semoga Allah menerima doa2 kalian dan memberi kebaikan doa tersebut kepada awak jugak…

Dalam kegembiraan saya meraikan ulang tahun saya…. Saya sedih dlu seminggu sebelum tu… Hanya Allah yang Maha Mengetahui betapa rindu nya saya terhadap rakan saya… sye nie jenis yang akan cakna skit besday org yang besday bulan 8 nie… sampai saya teringatkan seseorang.. Ya Allah.. besday sahabat…. :’( …. Mengalir sekali lagi butir2 mutiara… Allah.. Allah… rindu sngat… rindu awak.. semoga awak tenang di sana… saya hanya boleh wish awk dlam doa saya… awak doakan untuk saya jugak yer….


Seorang anak sulung yang  sepatutnya memikul amanah yang berat sebagai seorang anak yang paling besar, menjadikan aku amat terasa kehilangan beliau…. Ya Allah… kau pergi meninggalkan amanah mu kepada adikmu… itu kisah mu sahabat.. bagaimana pula kesudahan hidupku.. aku juga tidak tahu… Rahsia Allah semuanya… setelah kehilangan mu… membuatkan aku lebih sedar.. bahawa.. bukan hnya Jodoh dan pertemuan sahaja yang menjadi rahsia Allah… tapi… Ajal dan maut juga adalah rahsia Allah yang bila2 masa ja tanpa terkurang atau terlebih sesaat pon… Ya Allah.. Ampuni Aku…

Kegembiraan ku di sini menyambut ulang tahun aku dengan rakan2 .. tetapi kesedihan apabila berjauhan dengan family… sampai ada kawan yang rapat bertanya.. family x dtg ke..?? ehm… nak buat macam na… sye dah besar… cukup2 lah… kecian family saya… t kan boleh sambut ag dengan family.. kalu Allah beri kesempatan ag… terima kasih kerana ambil tahu ag… ^_^

Tapi kan.. bila naqib usrah ad bertanya.. kalu ditakdirkan orang Gaza n Palestin membuka peluang untuk menjadi sukarelawan di sana.. siapa yang akan pergi…??? Tanpa fikir panjang aku angkat tangan… mampukah aku…?? Itu ak tak terfikir… entah… jiwa aku seperti nak ke sana… walau bukan untuk pergi mengangkat senjata bersama mereka… tetapi aku ingin menaburkan khidmat aku sebagai sukarelawan… walau hanya dalam gambar, aku dapat rasakan betapa sibuknya doktor2 di sana, sukarelawan di sana, seperti x ckup kaki tangan… aku tingin sngat nk hulurkan bantuan…t tapi apa daya ku… aku masih di sini.. aku hanya mampu mendoakan kamu saudara ku di sana..

Cukup la dlu setakat ini entry aku buat masa ini.. bagi aku , aku baru tulis sikit jer nie… hahaha.. ntah lah.. “Bisikan Hati” membuatkan aku terasa ingn menulis lg.. tetapi bila fikirkan engkorang yang nak baca.. kecian pulak.. :’) .. cukup2 lah dlu yer.. sye sendiri pon dah x larat nak tahan air mata nie lagi…. Oke..??
Terima kasih kerana sudi baca entry nie… “Bisikan Hati” sayang engkorang… u are the best…


KerAna Kamu Aku Tenang... ^_^

Sebulan berpuasa.. Sebulan juga aku beraya...
Perut penuh dengan pelbagai juadah...
Assalamualaikum kata ucapan pembuka bicara...
bersama lagi di laman Fatimah Zinnirah.... 

**hancur pantun aku buat... hahahaha

Assalamualaikum semua.... Hye... Salam Sejahtera..... 

apa khabar semua...?? sihat..??

hari nie... nak ber "entry" pasal keindahan alam... 

wahhh..... lain daripada yang lain nie.... hehe... ^_^ .... jom.... kita ikuti segmen ini...

baca sampai habis taw.... 


LANGIT...


bila ku melihat kamu... kamu tinggi sangat.... kamu jauh di atas sana.... kebiruan mu membuatkan aku tenang... awan yang berarak langsung tiada halangan.... sungguh indah ciptaan Allah.... burung terbang bebas di atas menghiasi lagi kecantikan kamu.... kamu diciptakan Allah tanpa ada tiang pun.... kamu teguh di atas tanpa jatuh menimpa bumi.... 

bila siang ku lihat mu biru.... lihat malam ku lihat kau hitam dan gelap... tapi dalam gelap itu, Allah beri kamu teman iaitu bintang... yang membuatkan kamu kembali mendapat seri itu... cahaya bulan dan bintang yang menerangi sangat indah dan membuatkan semua orang terpukau.... tenang... tenang sangat... 

"Jika kau berasa kau sentiasa di atas... ingat.... ad yang lagi atas daripada kamu yakni Pencipta mu.. Jangan sekali-kali kamu angkuh..." 

LAUTAN....


keindahan mu dihiaskan oleh Allah dengan berbagai kehidupan... ada kehidupan di laut... ada kehidupan yang bergerak di atas mu... semua kehendak Allah... ombak yang menghempas pergi dan balik.... membuatkan aku terpukau.... bunyi deruan angin di waktu pagi, petang, malam... semua ibarat tiada yang lebih nyaman daripada itu... bunyi deruan ombak itu sentiasa aku terbayangkan di dalam benak fikiran ku.. sehingga membuat aku leka dan terpukul sama macam tepian lautan... kekuatan ombak yang sering membadai pantai membuatkan terhiasnya berbagai bentuk batuan... walau pada dasarnya, air itu dilihat seperti sesuatu yang lemah... tetapi apabila ia berkumpul, besar akibatnya... 

semua gabungan yang Allah anugerahkan kepada mu menjadikan ia terlalu berharga... tidakkah manusia itu sedar.. kejadian mu itu ada hikmah nya...??? sesuatu yang tidak boleh diungkap dengan sesuatu... 

" Jika kamu terasa hati mu itu serabut dengan pelbagai masalah... cuba kamu ambil masa walau sekejap... duduk di tepian pantai sahaja.... perlahan-lahan kamu hirup udara segar di situ... tutup  mata kamu... cuba hayati bunyi ombak dan rasai lah angin nyaman yang memukul halus wajahmu.... Tidak kah ia terasa hilang atau kurang sedikit masalah itu...??? hargai la ciptaan Allah... "

KEHIJAUAN ALAM....


hijau mu bukan sekadar warna biasa.... tetapi sangat luar biasa..... dedaunan hijau yang Allah cipta itu khas buat mu... cukup sekadar aku berada di tempat yang sangat tinggi... aku nampak semuanya hijau.... kadang2.. aku tak pernah menghargai kehijauan itu.. kerana... bagi aku... semua hijau biasa... 

tapi... aku sendiri tidak sedar.... sesuatu yang hijau itu membantu aku bernafas sehingga hari ini.... bila kau sedar sebenarnya hijau itu juga anugerah dari Allah... aku sangat bersyukur... bukan sahaja aku dapat bernafas dengan mudah.. tetapi di sebalik hijau itu aku rasa seperti "hidup".... bukan kebiruan langit sahaja yang membuatkan aku tenang, malah hijau mu juga buat aku rasa seperti itu... sebenar nyer bumi itu cantik dengan kehijauan yang pelbagai bentuknya... kamu menghiasi dahan pohon, kamu yang membantu mencantikkan persekitaran sekeliling.. tanpa kamu... kosong.... tiada apa2 yang menutupnya... 

" Bila terasa kehilangan.. baru aku sedar bahawa betapa indahnya sesuatu itu... dan aku harap aku tidak mengulangi nya lagi..."

AIR TERJUN...

air yang mengalir tetap terus mengalir walau beribu batuan yang menyekat.... deras di pangkal nya.... kian lembut aliran di hujungnya.... aliran kamu yang deras dan kuat itu, kadang2 aku terasa seperti membingitkan telinga... tapi kenapa lah aku tak terfikir selama ini bahawa kamu itu juga indah.... walau sedikit kuat deruan mu dan berbahaya kepada sesiapa yang mendekati mu... tapi kamu lah yang sebenarnya menghiasi sebuah ciptaan bernama air terjun... ^_^ 

" Ibarat liku kehidupan yang pelbagai ragam... kamu tetap perlu harunginya... "Redah ajer selagi boleh.." Jangan pernah menyerah... biar susah dahulu.. tapi kamu senang dikemudian hari.. bersabarlah..."



Hahaha..  jiwang lah penulis entry hari nie.... sejiwang-jiwang saya... saya perlu bersyukur... begitu juga awak semua.... Allah ciptakan sesuatu itu mesti ada maksud dan hikmah yang tersendiri... seperti mana keindahan2 alam nie... ia menjadikan kita tenang... dan kadang2 kita sendiri tak sedar... air mata kita mengalir... Puji dan Syukur ku hanya untukMu Ya Allah.... izinkan aku untuk menjadi hambaMu yang sentiasa bersyukur dan tidak mengeluh dengan semua ini.... Allahu Robbi... :') 

**oke... cukup sekadar ini.... hayati setiap kalimah ini.. dan cuba rasai sendiri ketenangan dengan ciptaan Allah di muka bumi ini.... 

*Selamat mencuba... (^_^)

Aku Perlu Kuat jika Aku "SAKIT"...

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. bersama dengan penulis blog ini lagi.. harap x jemu lah yer... (^_^)

pertama sekali sebelum kepada main point, belum terlambat untuk saya ucapkan selamat berpuasa... buat lah ibadat seperti kita akan mati pada esok nya.... penuh pengharapan pengampunan daripda Yang Maha Berkuasa...

Bismillah....



untuk entry kali ini, saya cuma nak sharing sedikit perkongsian mengenai.... hehehe.... pandai2 lah meng"agak"nyer.... saya x nak bagi tahu... special sikit...

PERASAAN... mungkin kadang2 orang mengambil endah tak endah jer benda nie.... kadang2 kita sendiri penat menjaga perasaan orang lain... tetapi hati sendiri... kadang2 kita sendiri yang terpaksa menanggung kesakitannya... mungkin pernah terjadi kan...??? walau hanya sekali... tapi.. apa perasaan awak semua...???? rasa sakit tu mesti terasa balik bila awak baca entry nie kan...?? kalu x tu.. alhamdulillah.. makna nya awak ni seorg yang cepat melupakan sesuatu kesalahan dan COOL... terbaek ah...

tetapi pernah kah anda terlibat dalam masalah hati yang melibatkan perasaan awak terhadap seseorg...?? apabila anda menyayangi dirinya sepenuh hati... hingga kadang2 terfikir untuk menjadikan nya halal buat kita.. tetapi perasaan kita dipermainkan... oke... saya bgi contoh mcm dalam lagu memori berkasih... "conclusion lagu :- >> beralih arah mencintai orang lain, melupakan org yg pnah disyanginya" ....

kadang2 saya terfikir... apa perasaan bila dalam situasi mcm tu yer..?? mesti pedih kan...??? YERP... pedih sangat... kalu tak... tak kan lah sampai ada yang sanggup membunuh diri bila putus bercinta... tapi bila dalam diri kita ada IMAN yang masih terlekat dalam diri kita.... kita masih lagi boleh berfikir bahawa Allah itu Maha Adil dan Maha Berkuasa atas segala sesuatu...

Cinta itu fitrah tetapi jangan sampai kita lalai sahabat.... jangan mudah untuk terus menjadikan seseorang itu hak kita.... kita tak boleh nak paksa si dia untuk mnerima kita seadanya... kerana dia milik Allah.. kita milik Allah.... Allah yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui... Allah dah aturkan segala nya dengan begitu teliti sekali... Allah mengutuskan seseorang kepada kita dan akan meninggalkan kita dengan sesuatu pengalaman... mungkin Allah pernah hadirkan si dia untuk kita dapat rasa macam na rasanya bila mempunyai seorang pasangan yang amat kita sayangi.. yang membolehkan kita rasa rindu.. rasa marah.. rasa geram.... semua cukup lengkap.... kita dapat rasa semua itu, kan.....????

Wahai sahabat... bercinta memang bercinta... tetapi jangan sampai kita sendiri yang BUTA... benda yang dilarang agama kita jadikan ia Halal... benda yang tak  sepatutnya kita buat sperti Zina... kita sgup lakukan semata2 untuk org yg kita cinta... JANGAN sahabat.... jangan mcm tu.... JANGAN BUTA HATI... kadang2 ada pasangan yang sgup dimarahi, dicaci tetapi tetap mencintai si dia hanya kerana sayang.... APA MAKNA SAYANG kalu mcm tu...??? cuba lah buka sikit mata tu.. buka hati untuk menilai apa yang baik.. apa yang buruk.... TOLONG LAH....

rahsia kan sedikit perasaan cinta dan sayang awak tu... satu hari nanti Allah akan beri seseorang yang memahami awak.. jangan risau... kalu tak di dunia.. kat akhirat nanti Allah bagi jugak... SABAR... jgn mudah jatuh hati dengan kata2 manis dan janji2 palsu.... itu semua mainan syaitan untuk buat kita leka.. BANGUN sahabat daripada lena yang panjang... jangn terus hanyut dengan maksiat... cuba untuk tinggalkan semua it dengan secara perlahan-lahan... kalu tak nak tinggalkan.. cuba bincang untuk mengHALALkan perhubungan itu dengan ikatan yang sah...

mungkin dengan kata2 entry ini, awak nk cuba berubah... tetapi masih TAKUT.. takut sebab apa... takut ditinggalkan oleh orang yang awak sayang.... YERP.... mungkin itu akan menjadi risiko... tetapi kalu dia benar2 sayang dan cnta awak.. tak kan lah dia nak tinggalkan awak yang hanya ingin berubah ke arah yang lebih baik... Allah dah tetapkan dalam Al-Quran.. Lelaki2 yang baik untuk perempuan2 yang baik... jadi JANGAN RISAU.... kalu dia tinggalkan awak... awak masih ada Allah untuk dijadikan tempat mengadu segala kesedihan... Allah Maha Mengetahui keadaan hati hamba2Nya.... merintih la pada Allah.... Allah sentiasa dekat dengan kita.... tetapi kita jangan la cuba buat perkara yang menjauhkan kita dengan Pencipta kita... Astaghfirullah.. KEMBALi lah...

YA saya akui.. memang pedih apabila ditinggalkan seseorang yang awak sayang selama bertahun2... tetapi ingat... Allah xpernah tinggalkan awak dari awak dijadikan dalam rahim ibu awak sampai sekarang... oleh itu... siapa yang lebih layak awak pilih.... JANGAN SALAH PILIH.... ingat sesetia mana pun awak pd psangan awak.... kalu Allah dah tetapkan yang dia bukan jodoh awak... dia tetap bukan jodoh awak.. igat tu.... Allah Maha Adil....

kalu awak sedih... kalu awak gembira,... jangan sesekali lupakan Allah... berdoa lah padanya agar diberi kekuatan utk hadapi segala perkara yang berlaku... YERP mungkin bukan mudah untuk tinggalkan sesuatu yang kita dah biasa buat sehingga menjadi rutin.. msej dia tiap2 hari, call seminggu sekali, tanya khbar... tapi ingat Allah Maha Menentukan Segala perkara... jangn lupa tu.... cuba ubah ckit2.. nanti awak boleh...

saya pelik.. kadang2 orang lebih memilih psangan daripada ahli keluarga dan rakan2 nya sehingga sanggup menyisihkan mereka... ingt sahabat... kalu sekali pasangan kita tinggalkan kita... kita nak mengadu pada siapa... kita juga perlukan org sekeliling untuk sentiasa beri nasihat dan mdgar masalah kita.... INGAT.... jangan utama kan sesuatu yang belum tentu jadi milik kita... tetapi utamakan lah sesuatu yang lebih berharga daripada itu..... pilih lah keluarga dan sahabat lagi daripada memlih psgan awak... biar hilang satu... jangan hilang segalanya.... Allah....


ini jer yang mampu saya nukil kan buat setakat ini... jika ada komen... sila lah tulis di bawah...


*menulis entry sambil menahan air mata mengenang segala perkara yang berlaku..
---- jujur ku katakan... wlau aku cuba sedaya upaya.. perkara itu tetap bermain di fikiran... aku cuba untuk hadapi.... walaupun aku sendiri "sakit".. tetapi... Allah Maha Mengetahui.... insya Allah.. lama2 akan hilang juga...

****  Ya Allah... hilang kan ingatan ku terhadap si dia dan segala perkara yang berkaitan dengannya... supaya aku dapat merasakan lebih dekat dengan MU Ya Robbi.... AllahuAkbar....  :')