Friday, 26 June 2015

Ramadhan ku ke mana....???

Alhamdulillah... Hari nie dah malam ke 10 bulan ramadhan.. Mcm na ckup tak puasa..? Teraweh...?? Hehe... Bila lagi nk kaut pahala byak2... Allah dah bg bulan special utk kita kaut keuntungan byak2 dlam bulan mulia nie... Jgn lepaskan.. Jom sama2 istiqamah buat amal ibadat..

Topik hangat hari nie..
             " Hamba Allah "

Hurm... Topik pon.. Islamik gitu.. Hehe.. Takde pape pon nk disampaikan.. Cuma skdar nk bkongsi...

Bulan ramadhan nie bulan yg sgat mulia.. Byak peristiwa2 n sejarah Islam yg blaku dlam bulan nie.. Tapi.. Hehe.. Ak xbrpe ingt la nk cter semua pon... Yang aku just nk sharing kat sini bab amal ibadat kita...

Sebelum bulan puasa.. Perasan x kita kat dlam kalendar Islam ad bulan Rejab n Syaaban..?? Ha... Dua bulan nie lah sepatutnya kita dh berlatih n jinak2 kan diri kita utk puasa, bgun tahajud, bce quran.. Byak la lagi... Dan tak lupa juga kita kena amalkan doa " Allahumma bariklana fi rojab wa syaaban, wa balighna ramadhon " ha... Amalkan doa nie.. Ap pulak maksud dia..?? " Ya Allah, berkati lah kami dlam bulan rejab, syaaban dan sampaikan lah kami pd bulan Ramadhan...
Dan.. Alhamdulillah.. Kita masih dberi kesempatan oleh Allah utk sampai ke malam ke sepuluh Ramadhan nie dah... Bsyukur lah sntiasa.. Sebab ramai lagi org yg dah meninggal nak sngat balik ke dunia utk buat amal ibadat... Kita...?? Masih leka dgan keindahan dunia yg smntara...

Ada yang puasa tu, alhamdulillah puasa nya ckup sehari.. Tapi solat..?? 5 waktu ntah ke mana.. Ke laut gamaknya..

Ada pulak yg puasa tu oke dah.. Tp mulut n tgkah laku, x dijaga pulak.. Kutuk org sna sini, mngumpat, mfitnah sama ja dgan bukan bulan ramadhan... Xdak beza.. Elok2 puasa dpat pahala... Dah kering pahala nya... X rasa kesian ka kat diri tu sndri.. Dah elok2 than lapaq dari sblum subuh smpai ke maghrib, last2 ap pon xdak...

Yang nie pulak, puasa dh oke, solat oke, tp bce quran xnak...?? Ehm... Xnak lah mcm tu... Kan setiap amal ibadat yg dilakukan dlam bulan Ramadhan kan pahala nya dilipat kali ganda... Jadi.. X salah kan amek masa kejap ja, buka quran, bca, tadabur jap makna2 nya.. Klu x sempat pon.. Buka n bca, satu ayat pon jd lah klu dh x sempat sgat.. Ad stgah mengeluh.. Hurmmm.. Letih lah.. Dah penat2 puasa, nk bce quran, hbis air liur, kring tekak... Tapi x pnah ke terlintas... Nk kutip pahala byak2 walau air liur tu kering pon.. Kn bce quran tu satu huruf dah dpat 10 pahala.. Byang kan lah bce satu juzuk.. Ha.. Amek ko.. Byak dh tu... Cuba jgn x cuba... Mse rehat kan ad.. Cuba luangkan masa.. Klu x smpat sgat tu.. Dgar jer pon jd lah... Jgn pulak org baca quran, kita g bersembang kuat2, melalak sana sini.. Hormat... Dgar n hayati makna nya klu kita xmpu nk baca..

Ha.. Ini saya nasihat.. X smestinya sye ni baik sgat .. -_- ... Sye ni kdg2 tlepas pndg smua benda2 nie.. Tp kita jgn la sntiasa buat x reti... Cuba lah jd baik dlm bulan baik nie.. Mana la taw nti terbuka pintu hati kita utk istiqamah dlm buat amal ibadat nie dlam bulan lain.. Oke..? Kita sama2 cuba k..??

** pesanan ikhlas dari penaja..

Monday, 1 June 2015

Hati ini bukan milik ku...


Lirikan mata x sama dengan apa yang dilihat dgan mata hati... Kdang2 kita memandang sesuatu itu.. Tapi sebenar nya fikiran melayang entah ke mana.. Sekejap ke timur.. Sekejap ke barat.. Hehe.. Tp apa kan daya.. Itu memg dh lumrah insan yang bersendirian.. Bersendiri bukan bererti tidak ada yang memerhati.. Ingat Allah kan sntiasa ada.. ^_^

Terpaku ak pd sesuatu kata2 dri movie yang aku layan.. "Mungkin kah siling rumah adalah benda yang terakhir yang akan manusia lihat..? Iaitu sewaktu dia hendak menghembuskan nafas terakhir..??" Hehe.. Wallahualam.. Tetapi skrg.. Ak terpaku dgan keindahan alam.. 

Kegelapan malam, yg dihiasi bintang.. Yang sentiasa bercahaya dan redha akan ketentuan utk dirinya.. Yang menjadi petunjuk bg mereka di lautan.. Dan. Mungkin kah ia juga dapat menjadi petunjuk bahawa ada seseorang yg turut ingat akn diri ku..?? Mungkin ya.. Mungkin tak.. Argh.. ( Berangan ja.. Sapa ntah nak ingt kat ak nie.. -_- ..)

Tiba2 teringat ak pd lirik lagu "potret"... 
-- Jauh... Terbawa lukisan hatimu.. Hilang mencari di manakah pergi.. Tinggal aku menahan luka ini.. Sampai harus ku pergi.. Engkau bagaikan bintang2 di angkasa.. Hanya mmpu melihat kamu yang terbiar.. Walaupun sakit.. Walaupun pedih xberdaya.. --

Yerp.. Mungkin ak salah satu drpd bintang2 itu... Yang terbiar terapung2 di atas sana.. Tak tahu arah tuju ke mana harus ku pergi.. Tapi.. Takpe.. Allah kan dah tentukan yg terbaek... Ingt.. Redha n jgn lupa ikhlas kan diri mengharungi semua benda yg ak sedang lalui ini.. 

Sekali lagi... YA..!! Semua benda... Bermula dengan perpisahan... Perpisahan dan perpisahan lagi.. Perpisahan ptama dgan sahabat yg jauhhhhh di sana... Perpisahan kedua dgan shbt yg masih tdak ku tahu ap khabar nya... Perpisahan yg seterusnya adalah perpisahan yang aku sendiri tak pasti... Sudahkan aku redha n ikhlas melepaskannya atau pun tidak... Sbb.. Jauh d sudut hati ku masih terbayang2 wajahnya... Kenapa harus kau pilih satu tarikh yang kau sendiri akn ingt kan kau pd aku... Ckup lah sekali... Cukup...!! Ak sudah jujur pd dri ku n diri mu yang " ya".. Aku masih .... Ehm.. Tak dak guna pon cakap... Semua akan tetap terjadi... Sabar lah duhai hati... :'(

Aku tetap akn bersabar... Walau tangis ku dlam diam.. Tanpa kau ketahui.. Doakan aku supaya ak terus kuat... Melihat kebahagiaan sahabat2 yg mendirikan rumah tngga.. Tbayang2 perkahwinan kamu bagaimana... Aku tak kuat utk hadapi semua nie.. Jujur aku tak kuat.. Dan aku masih bersyukur kerana sahabat2 di sekeliling ku masih lg mampu utk kuatkan hati ku supaya melupakan kamu... Tapi mampukah diri ku sendiri tanpa mereka...??

Bersabar lah duhai hati... Sesungguhnya Allah telah menetapkan sesuatu perkara yang lebih baik dri itu... Ingt... Hidup, mati, pertemuan, perpisahan, itu semua perancangan Allah... Andai kita pernah bertemu, sudah semstinya kita akn berpisah... Kerana setiap perkara yang berlaku pasti ad akhirnya... InsyaAllah.. Moga terus tabah.. Simpankan lah sedikit rasa kasih itu untuk diri ku.. Agar kelak, kau masih punya hati n perasaan untuk doakan kebahagiaan aku di "sana" nanti... ^_^ moga terus ceria.. 

**nukilan kerlipan bintang di celah kegelapan**






Monday, 4 May 2015

Contengan Hidup di Papan Hitam

Contengan entry pada kali ini memberi inspirasi kpd ku utk mnulis bkaitan pjalnan hidup ku sebagai seorang guru.. Walau hanya sebulan.. Ckup mberi ku semangat untuk terus berada di jalan ini.. Aku tahu walau profession guru sekarang x semudah guru dahulu n semakin mencabar.. Tp apa kan daya.. Aku insan terpilih.. Maka.. Teruskan lah melangkah...

Bismillah...

Kaki kanan melangkah masuk ke dalam kelas 2 tekun..  "Assalamualaikum ustazah.... Nurul Amira" .. Panjang nya pggil -dlm hati-... Hahaha.. Kelakar...

"وعليكم السلام... الان.. اقراء الدعاء... بسم الله......."
"جلوسا.. اسكوت جيدا.. لا تتلم مع اصدقاءكم.."

Krik33... Hahaha.. Sunyi sepi kelas... Tetibe dgar ustazah baru ckap bahasa arab full... Hahahaha...
Kenangan pertama cakap bahasa arab di dalam kelas... Walaupun sunyi.. Tapi keadaan tu mbuatkan ak tsnyum lebar sekejap.. Hehehehe..

"Ustazah kata.. Awk boleh duduk.. Diam dan jangan ckap dgan kawan2 awak.."

"طيب... اسمي نور الاميرا شهداء بنت سهايمي"

Hehe.. Nama ustazah nurul amira syuhada bt suhaimi.. Ptuturan ku dsertai dgan pelbagai bahasa badan utk bdak faham ap yg cuba ak sampaikan.. Dan.. Alhamdulillah.. Ad yg faham.. Ad yg tak.. Tapi bila seorang bersuara ak trus bg peneguhan bahawa pktaan/ ayat/ tekaan dia betul... Hehehe...

Itu skadar pkongsian ringkas smasa ary ptama d sekolah... Tp skrg dh nk masuk sebulan.. Ya Allah.. Terasa berat pula hati ni nk tggalkan adik2 nie.. Lihat riak muka mereka mcm tiada masalah, kosong, suci bersih dri dosa... Walau nakal mana sikap mreka tp ttap mbuatkan sgala maslah hilang.. Masalah di asrama, d maktab... Smua hilang.. Seronok tgok gelagat n kenakalan mereka.. Sampai tkadang ak termasuk skali dlam pmainan mereka.. -ais water- siapa dekat ustazah, dia jd ais.. Hehehe.. ^_^...

Pjlanan hdup ku kini dteruskan tnpa fkirkan waktu utk bpasangan.. Mgkin dlu nk msuk angka 20.. Hati mbuak2 ingin ad psangan.. Tp skrg.. Biarkan la ak keseorangan.. Supaya ak dpat rsa ap itu ketenangan hati tanpa wjud perasaan thadap seorang lelaki di dlam hati... Biar lah yang lepas tetap berlalu.. Dan ku harap jgn sggah atau bpaling kembali..

Tidak mengapa.. Aku kan kuat.. :') .. Menghitung hari di saat kau diijab kabulkan.. Ak tumpang gembira.. Pkenalan ak dgan kmu yg tsgat lama (7tahun)..  Izinkan ak semat menjadi kenangan yg xkn ak lupakan utk ak jd kan pgjaran.. Pgjran bhawa perancngan Allah itu lebih hebat drpd prncgan makhluk yg lemah...

Astaghfirullah.. Astaghfirullah.. Astaghfirullah.. Aku insan yg lemah Ya Allah.. Yang bdosa n ingin kembali kepada Mu.. Izinkan aku mcintai Mu n izinkan hati n fikiran ku hanya mmkirkan cinta kpd Mu.. Jgn kau selit unsur2 yg x baik dlam niat ku utk kembali Mu... Kasihani diri ku Ya Allah..
jadikan ak insan yg penyayang thadap org lain.. Jadikan ak insan yg lembut utk org lain.. Jadikan ak insan yg bmnfaat utk org lain..

Supaya di saat aku ada, orang senang dgan kehadiranku...
Di saat aku tiada.. Orang tertunggu2 kehadiranku...
Dan di saat aku hilang selamanya.. Mereka sentiasa mendoakan kbhagiaan ku..

Amin Ya Robbal A'lamin... (^_____^)

Monday, 30 March 2015

Berhenti Sebelum Tersasar..

Assalamualaikum sahabat2 blog ustazah... sihat semuanya...??? ustazah baru lepas habis hantar 3 assignment ... lagi 3 assignment... hahaha.. kecian... sape yang pernah mengalami mesti dapat merasakan kepenatan ustazah kan..???

Hari demi hari berlalu... Mata terpejam dan celik sehingga tidak terkira pantas nya masa berlalu.. lagi 2 minggu ustazah nak g praktikal dah.. hahahaa... takut...!!! itu adalah perkataan yang ustazah boleh gambar kan perasaan ustazah pada kali ini... nak hadap presentation mikro bahasa arab lagi.. Ya Allah.. haahaha... sabar... nak jd cikgu kan...???

tapi.. kenapa ustazah ad jugak dengar2 kutukan orang ramai tentang profesion keguruan..?? apa...?? hina sangat ke kerja cikgu...??? hahahaha... tepuk tangan la sekejap... siapa yang kata macam tu...?? tak fikir ker yang didik awak sampai ada pelajaran tu, bukan ke cikgu namanya...?? ke awak belajar sendiri sampai berjaya..??? pergh.. HEBAT... tak pernah plak ustazah dengar kalu nk berjaya boleh ikut kata hati sendiri tanpa ad guru... memang hebat lah... Nabi Muhammad s.a.w. sendiri berguru dengan Malaikat Jibril semasa menerima wahyu.. tapi awak dapat belajar sendiri..? Astaghfirullah... sabo jer lah.. -tarik nafas dalam2-  tahan- hembus esok.. hahahaha... ustazah melawak jer..

Point sebenar ustazah post entry ini adalah berkaitan dengan "Berhenti Sebelum Tersasar" ... apa yang ustazah nak cerita plak kali nie kan..?? hahahaa.. xde pape.. ustazah nak sembang-sembang kosong jer dengan korang..

Orang kata biar berhenti sebelum kenyang... Biar cepat asal jangan terlambat... Tapi kalau ustazah nak cakap biar berhenti sebelum tersasar boleh kan...?? ustazah nak bercerita sebuah cerita cket..

"Ibu, along dah ada orang (pakwe) ka...???"
"Mana nak ada.. semua dah putus... tak jadi pon..."
"hurm..."

kring3....

"Assalamualaikum ibu.... sihat..???"
"waalaikumussalam.. sihat... along tadi adik ada tanya,, along dah ada ka orang..??"
"hah...?? ayoyo.. knpa tanya soalan tu..?"
"entah lah... ibu jawab la xde.. semua dah putus..."
"hahahaha... along mana la nak ada... kalu ada pon, asyik sakitkan hati orang ja.. mlas nak fkir.. daripada buat sakit aty orang... lebih baik xdak sapa2.."
"ehm.. biarlah... dah bukan jodohnya..."
"hahahahaha... takpelah ibu... along malas lah nak fikir benda tu... buat apa fkir... fkir belajar nie lagi bagus... dah tak larat nak fkir kerja banyak dengan praktikal lagi.."
"ha.. iya lah... belajar la dulu..."

-- kisah seorang anak yang terlampau manja dengan ibunya... sampaikan segala perkara walaupun sekecil-kecil perkara seorang ibu akan tahu... tanpa ada satu pon yg dirahsiakannya.. sampai seorang ibu itu.. dah malas nak fikir siapakah yang menjadi pilihan hati anaknya... ---

hahahaa.. itu kisah seorang muslimat yang terlalu memikirkan perasaan orang lain dan kadang2 boleh dikatakan buat sesuatu keputusan yang terburu2... kadang-kadang.. mungkin keputusan yang kita buat itu berlandaskan nafsu semata-mata.. tetapi kadang-kadang... Allah yang menggerakkan hati kita untuk berkata dan membuat keputusan tersebut.. Jadi bersangka baik lah.. ada hikmah Allah aturkan sesuatu.. jangan salah kan sesiapa...

Sehingga kan apabila kita makan pon, Nabi Muhammad sollallahualaihiwasalam mengajar kita untuk berhenti sebelum kenyang.. apatah lagi apabila berhubungan... andai kita rasa tidak mampu untuk membawanya... lepaskan lah dahulu... jangan biarkan si dia tertunggu dan mengundang gelisah dalam hatinya... Bukan kah lebih baik jika gundah gelisah itu hanya kerana risaukan keampunan Pencipta yakni Allah taala.. Jadi.... Biar bhenti di tengah persimpangan dan pilih lah jalan yang sebenarnya daripada meneruskan perjalanan tetapi tidak pasti haluan akan ke mana..

Jadi.. ingatlah perkataan "Berhentilah sebelum tersasar" ... dan juga... berhenti lah sebelum menyakitkan hati orang lain... Kita tahu kita di tahap yang mana.. mampu atau tidak menjaga hati seseorang insan yang berada di sekeliling kita.. sementara kita sendiri tidak tahu.. dalam berkata-berkata... kita sendiri menyakitkan hati orang lain mungkin yang terdekat dengan kita iaitu sahabat kita sendiri tanpa kita sedar.. walau pun hanya gurauan.. tetapi mungkin gurauan itu kadang2 boleh menjadi perbalahan... Jadi... fikir baik2 dan renung2 kan ... Selamat beramal.. hahahaa... sekian sahaja nukilan ustazah... (^______^) semoga ketemu lagi.

Sunday, 8 March 2015

BANTUAN KHAS BUAT KAKAK TERCINTA

Assalamualaikum.... Salam sejahtera buat rakan2 blogger ustazah... semoga kehidupan kamu sentiasa dibawah rahmat Allah...



Di sini, sekali lagi.. Ustazah buat segmen khas untuk kakak senior saya yang saya sayang....
Sebelum Ustazah bagitahu lebih lanjut.... Meh ustazah cerita serba sedikit mengenai kakak Ustazah ini...

*nama nya kak Najihah.... akak nie tersangat la comel... baik... lembut... boleh dikatakan kalau tengok sekali tu nak pandang sekali lagi lah... hehehe.. (^___^) ... bukan niat nak promote akak nie... Dia juga seorang pelajar yang baik dan sopan santun... Seorang rakan yang mesra dengan sahabat2 nya... Seorang yang periang... tak pernah bermasam muka dengan orang yang dia jumpa.... hehe... Dia juga seorang bakal guru yang berwibawa... Sekrang dia berada di semester 7 dan merupakan tahun akhir bagi beliau sebelum menamatkan pengajian bg tahun 2015...

Serba sedikit mengenai beliau... Untuk perkara yang UTAMA...

Ustazah nak buat segmen khas ini beliau yangs edang menghidapi masalah jantung... beliau akan menjalankan pembedahan dalam waktu yang singkat ini dan memerlukan kos yang tinggi.... Kalau bagi kita yang berpendapatan yang rendah dan biasa2 ja ini... mungkin tidak mampu bagaimana untuk diungkapkan... apatah lagi.. kami student... sedih mendengar situasi akak sedemikian rupa... Jadi....

Ustazah mohon bantuan sahabat2 blogger.... TOLONG sangat2 untuk  uar2kan perkara ini agar ramai lagi yang dapat membantu kak senior Ustazah ini... Ustazah tahu.. ramai sahabat blogger yang telah menjadi Blogger terkenal... jadi... dengan rendah hati.. Ustazah mohon viralkan lah segmen ini.. agar ramai yang dapat meringan kan beban orang yang amat memerlukan... tak kisah bantuan dari segi apa pun..

Bismillah... Ya Allah.. Permudahkan segala urusan Najihah Che Azhar... Sembuhkan penyakitnya dan Berikan dia semangat untuk terus berjuang dalam menabur bakti kepada generasi-generasi akan datang... Amin ya robbal a'lamin..