topbella

Monday, 17 March 2014

Aku Setia Kepada Mu wahai Kekasih

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh... 


entry terbaru dalam bulan mac... saya sedang berada di johor.. first time datang johor... terfikir nak buat entry tentang bahagia dalam alam perkahwinan... 

jeng.. jeng.. jeng... kenapa terfikir nak buat entry pasal nie... hehe... (that's my problem.. none of ur business) hahahahaha... jangan marah aaaa..... sye maen2 jer... 

kat johor sye sedang membuat praktikal selama seminggu.. menginap di rumah kawan baik... dalam berpraktikal, dapat jugak benda lain... hehehe... sepasang suami isteri yang begitu berkasih sayang, manja, lembut.... hehe... walaupun dah berusia... tapi ia x menghalang untuk kedua orang tua ini untuk bermanja-manja.... hahaha.... kelakar bila melihat gelagat mereka seprti kanak-kanak kecil yang dahagakan kasih sayang... 

sampai saya pulak terfikir... kalau saya kawen nanti mcm ne yer...?? adakah kasih sayang tu akan terus mekar hingga ke akhir hayat...?? Allah... Sesungguhnya perancangan masa hadapan Allah yang menentukan... kasih sayang yang berputik di awal perkenalan menjadi kekasih adakah akan kekal hingga ke syurga...??? Adakah cinta yang selama ini bersemi diredhai Allah...??? 

analogi cinta seorang lelaki dan perempuan di awal usia.. 

- cinta yang datangnya daripada hasutan syaitan = kamu berjumpa dengannya, berpegang tangan, berhibur dengannya, kemudian tanpa disangka perhubungan kamu itu hingga ke atas katil, si perempuan menghamilkan zuriat si lelaki dan mereka pon berkahwin...

- cinta yang datangnya dengan jalan yang syirik = kamu menyukai dan menyintai seseorang, tetapi malangnya si dia tidak menyintai kamu.... kamu bertindak untuk berjumpa bomoh dan menyihirkan dia menggunakan ilmu hitam... kemudian kamu berkahwin tanpa si dia mengetahui bahawa si dia telah disihir dan diguna2kan.. 

- cinta yang seterusnya ialah cinta yang datangnya dengan izin Allah... secara tidak diduga, kamu bertentangan mata dengan si dia... kemudian tidak semena-mena perasaan cinta di hati telah berputik terhadap si dia... kamu cuba menyelongkar tentang peribadinya dan berjumpa walinya serta menyatakan hasrat kamu untuk menikahinya... Alangkah indahnya... 

* cuba selongkar dan selidik dalam2.... di mana tahap kita sekarang.... Entry Bisikan Hati membawakan anda ke dunia percintaan sebentar untuk menginsafi diri andai sesama kita telah terlajak membuat perkara yang Allah larang... 

(^_^) teringat pesanan ustaz.. jika kita pernah bercouple dengan si lelaki/perempuan sebelum menikahinya, perlulah kita melakukan solat taubat atas dosa2 kita yang kita buat sebelum kita mendirikan rumah tangga.... x kira lah berjumpa tanpa izin ibu ayah ka... berpegang tangan sebelum menikah ka... ape2 jer la.. pandai2 fkir sdri... Solat Taubat dahulu agar Allah mengampunkan dosa2 atas kelalaian kamu sebelum ini... 

peringatan ini adalah untuk saya dan awak semua... kerana orang yang buat entry ini akan lebih memahami isi kandungan nya berbanding mereka yang hanya sekadar membaca... sama juga seperti kita memberi nasihat kepada rakan2 kita.... sepatutnya nasihat itu adalah untuk diri kita sendiri juga kerana kita yang bercakap akan lebih jelas dengan apa yang kita cuba katakan... 

AllahuRobbi.. 

sebagai penutup entry nie... saya hadiahkan buat kamu semua dengan sebuah lagu yang best... (Y) (^_^)
Jom Layan Lirik Lagu "KEKASIH" nyanian Devotees... khas buat para pembaca blog "BISIKAN HATI"... 


video


Kasih telah terbina sebuah mahligai
Menjadi tanda Agungnya cinta kita
Kasih telah ku binakan sebuah istana
Menjadi tanda cinta sejati

Megah menghiasi taman kasih kita
Dan diringi haruman firdausi
Dikaulah permaisuri di hati suami
Penyejuk mata penenang di hati

Tapi angin yang mendatang
Bagaikan badai yang melanda
Kau pergi dulu tanpa menunggu ku
Kerna takdir ku relakan jua

Kekasih akan ku pahatkan doa ku
Di dalam lena dan jua jagaku
Kekasih akan ku sirami pusaramu
Dengan cinta sejati

Andai takdir kita bersama lagi
Ku ingin hidup bahgia bersama mu

= andai ada kesalahan dan kesilapan dalam penulisan saya... sila kan tegur saya... =

Monday, 10 February 2014

ReaLiTy AtauPon SeKadAr ImaGiNasI ku Sahaja

Assalamualaikum... hye semua.... huhuhuhu... terasa lama dah "light of leader" x update... hehehe... selalu fikir nak update tajuk ap.... tajuk yang kat atas niey pon kawan sye yg cadangkan... huhuu... kpd para pencinta blog sekalian... spe yang ad tajuk best2 sila lah komen kat bawah niey.... hehe.. t leh update selalu... boleh yer....???

ok.... sekarang... kita kembali kepada tajuk yang asal....


ehm.... kenapa ea sye tertarik dengan TAJUK niey...??? entah... tapi mungkin ada sesuatu yang saya boleh share dengan engkorang semua...

cuba BAYANG kan sesuatu yang awak suka.... x kira lah pape pon... ADAKAH itu dikira imaginasi awak...??? bagi pendapat saya... imaginasi tu tak semestinyer betol dengan yang ap yg akn kita alami... CONTOH.... 

saya terfikirkan awak menjadi suami saya... walaupon sye tak kenal hati budi awak mcm mana.. malah.. rupa awak pon sye tak tahu... jadi... mungkin kah ia akan jadi realiti...??? 


susah nak jangkau apa yang akan terjadi... em.... itu hanya lah BAYANGAN saya sahaja.... mungkin benda yang paling saya suka sharing adalah mengenai JODOH... iyer lah.. memandangkan zaman sekarang nie pemuda pemudi nya asyik fikir nak KAWEN MUDA lah... nak ADA PASANGAN lah... so.. boleh la yer sye amek contoh tu jer... mungkin lebih menarik perhatian... 


Sebagai contoh.... 
Seorang pemuda kini yang sedang menjangkau usia yang sudah boleh mendirikan rumah tangga.... Dia sering kali terfikirkan yang dia nak mendirikan rumah tangga dengan seorang gadis yang cantik, penyayang, boleh memahami... dan dia juga sentiasa membayangkan dia mempunyai anak yang ramai, masing2 soleh solehah, dan mempunyai kehidupan yang sempurna.. PADA masa yang sama.... Dia sendiri tidak tahu sebenar nyer apa yg dye fikirkan itu.. boleh kah dia sendiri capai n cuba dapatkan impian yang dia nak... ataupon itu hanya sekadar ANGAN-ANGAN  kosong... MAINAN MINDA yang sering kali datang menjengah tatkala hati n fikiran lalai drpd memikirkan kehidupan ukhrawi... em... cuba fikirkan2... 



seperti memikirkan benda yang jauh nun di sana tetapi tidak tahu hakikat kesudahan nya bagaimana... 
saya juga hanya seorang manusia biasa yang tak terlepas dengan perkara sebegini... 
ok fine... berhenti sejenak bab IMAGINASI nie.. kita beralih arah pd REALITI... 

Kalau REALITI pulak mcm ne...??? mesti semua akan terfikir tentang keadaan diri masing2 sekarang... kalu x pcye awak tu dalam alam realiti... cuba cubit peha kanan, kalau x nak, cuba tampar pipi awak tu... hehe.. rasa sakit tak...???? bagi saya itu adalah realiti... Perkara yang kita tahu wujudnya ia dan ia berlaku terhadap diri kita.. ai... makin pening plak... jom kita selongkar dan sharing contoh2 nyer mcm ne... 

satu situasi yang sering berlaku dalam diri kita sebagai insan di dunia.. 
Ketika mana kita sering ditimpa masalah... dan mengeluh..." Ya Allah... Berat nya dugaan ini.... Besar nya masalah yang aku hadapi...." em... mungkin kah bagi awak ini adalah realiti atau imaginasi awak...?? Saya cuba katakan ini adalah realiti.. kerana kalau ia hanya sekadar imaginasi.. kita xkan mengeluh seperti itu... sebab benda itu belom terjadi pada kita... Sebagai contoh yang sering berlaku kepada remaja kita sekarang.... (yang baik amek, yang buruk lempor dalam laut) ... "Sebagai pasangan yang bahagia dan ingin mendirikan rumah tangga dalam masa yang terdekat... Tapi ttbe dapat berita bahawa pasangan telah mempunyai seorang insan lain yang bertakhta di hatinya..." apakah perasaan ketika itu...??? kita cuba untuk elak.. tapi sebenar nyer kita tahu perkara itu adalah realiti dan perlu ditelan walaupon pahit... 


 sedih kan...?? tapi itu hakikat nya...  kalu menangis sampai mata bengkak pon benda itu telah pon terjadi pada kita.. dan mustahil kita boleh ubah masa supaya benda itu x terjadi... bak kata orang "nasi sudah menjadi bubur" .. (mkn bbur pon sdap nie)... so macam ne sekrang...?? nak teruskan kpd kesimpulan ataupon nak sembang lagi psal bab niey..?? hehe... "sye" dah ngntuk niey.... memikirkan ayat dan isi yang nk dimuatkan  dlam blog.. tapi apa kan daya... OTAK sudah blurrrrrrrr..... hehehe... so.. "sye" buat kesimpulan terus boleh yer....????


Apa yang kita dapat hari ini...??? ReALiTy ataupon ImaGiNaSi....
Cuba gapai dan selami apa yang ada dalam realiti kehidupan kita sekarang... sentiasa bersyukur dengan apa yg masih ada dan sentiasa merasa cukup dengan nikmat yang kita dapat selama ini.... Tak salah untuk berimaginasi... tetapi.. biar lah imaginasi kita itu membawa kepada benda yang positif dan diselangi dengan perbuatan yang membolehkan kita dapat capai apa yang kita angan2 kan itu... em... contoh... kehidupan "sye" sekarang... "assignment dah bertimbun, angan2 nak siapkan sebelum cuti sem, tanpa diselangi dengan kelakuan "sye" utk mncari maklumat dan bahan, boleh ke sye siapkan awal assgmnt "sye" tu...?? sudah semestinyer jwpan nyer tidak... So... Renung2kan dan Selamat MEMERAH oTAK untuk fikirkan apa isi yang terkandung dalam status kali nie... hehehe... selamat mengulang kaji.... hahaha... Assalamualaikum dan selamat malam...

*maaf yer sahabat2... ayat selekeh sikit... tak tersusun n x teratur... ^_^

AMBIL YANG BAIK... TINGGAL YANG BURUK....
(kalu rajin.. komen la sekali... terima kasih..)




Wednesday, 4 December 2013

Special 4 u My Frenz

Bismillahirrahmanirrahim..... Semoga Allah mempermudahkan urusan ku untuk menulis bait2 ini dan semoga Allah mempermudahkan urusan kalian untuk membacanya.

hye3... bertemu juga kita ya... emm.. sebenar ner sye tak tahu nak tulis ap untuk entry nie tapi disebabkan oleh desakan hati untuk menulis sesuatu.. jadi saya terfikir untuk menulis sesuatu tentang....

.."PERSAHABATAN"..

ap ek yang engkorang paham tentang persahabatan...?? hehehe....
bagi saya... persahabatan itu luas....
bila kita rapat dengan seseorang itu juga persahabatan...
bila kita jdkan sesuatu benda itu kita sayang pon.. saya namakan itu persahabatan. (mcm teddy bear sye) hehehe... jangan mrah aaa....

dalam hidup saya... persahabatan itu bermula dari seawal sye kecil lagi... sye bersahabat dgn kwan2, adik2 sye, tp bila dh meningkat dewasa, ibu saya menjadi teman saya.... kerana itu saya rapat dgan ibu saya dan dengan itu juga saya dapat mengawal segala tingkah laku saya.. hehe... eh..?? mcm ne pulak tu ea..?? sye jadikan ibu saya sebagai sahabat sye dgn setiap hal termasuk hal peribadi saya beritahu ibu saya... tanpa ada rahsia antara kami..bila saya ada masalah..ibu menjadi tempat saya mengadu dan meminta nasihat.. bila saya sedih, gembira.. huhuhu.. semua saya luahkan tanpa ada selindung...

tapi.. mcm ne pulak dengan persahabatn sye dengan bukan manusia...??
ha.... itu menjadi persoalannyer..
kalau td sye bgthu yg tddy bear pon boleh jd sahabat kan...?? hehehe... itu kalu nak melepas kan perasaan... haha... kalu berani cuba lah.. luah semua kat tddy tu... agak2 ad kesan  tak...???
ehm... tapi kan... kalu sye nak ckap yg Al-Quran itu teman sye.. boleh...?? ble sye sedih. gembira... nak sesuatu perkara atau petunjuk... insyaAllah... kalu buka jer Al-Quran... Allah akan bntu beri petunjukNya...
teringat saya pd seorang akak.. dye pesan.. cuba kalu adik sedih atau nk kan sesuatu... adik pejamkan mata... niat baik2 ap yg adik nak.... selawat byak2... yakin dengn kekuasaan Allah.. insyaAllah.. akan ada hasil nyer... ha... kawan2 sye yg tgh bce nie pcye tak...??? kalu x pcye cuba buat lepas bce entry nie atau pun time awak2 semua pgg naskhah Al-Quran.. (^_^)


Indahnya hidup bila semuanya berlandaskan Al-Quran.. berakhlak dengan akhlak Al-Quran.... Masya Allah... SubhanAllah.... Alhamdulillah... kita patut bersyukur taw sebab kita terpilih untuk menjadi umat yang mulia iaitu umat Nabi Muhammad S.W.T. Sollu a'la nnabi... Allahumma solli a'la muhammad....

tapi kalu bercakap pasal sahabat manusia yang lain.. kdg2 boleh jd istimewa.. hahaha.. nak tergelak rasanyer... bila dah elok2 berkawan.. nak bercinta pulak... ops.... maaf.. maen2 jer...

sye ada seorang sahabat... walau kami tak rapat mana masa kami belajar bersama... tapi kmi stay dpat berhubung melalui media elektronik... ehm... indah nya bersahabat... walau jauh di mata tapi dekat di hati... hehe.. mcm tv9 pulak.. sebenar nyer entry nie saya secara jujrnyer nak buat khas utk si dia.. tapi entah lah....  xde idea nak tulis... sama2 penulis blog dan kadang2 berkongsi idea dan pemikiran yang sama untuk menulis entry.. hehehe... pelik.... pape pon... terima kasih kerana sudi menjadi rakan>sahabat>teman...
hahaha.... saya rasa cukup lah setakat itu untuk saat ini...

Doakan juga ya untuk insan2 yang kurang bernasib baik yang mengalami banjir.. dan doakan juga sahabat2 kita di luar negara yang ditimpa musibah tidak henti2.... Qunut Nazilah lah sentiasa agar ISLAM kembali gemilang seperti zaman Nabi dan sahabat dahulu... (^_^)
buat sahabat yang "special" tu.. ini untuk awak.... ----> ...Kau Sahabat Kau Teman Sejati.

Kau, Kawan, Sahabat & Teman

Ketika mula bertemu
Terasa bagai telah lama bersua
Kau sambut hulur tanganku
Bertegur sapa penuh mesra

Masa terus berlalu
Dan kita tetap seiringan berjalan
Menempuh onak liku
Lalui semua suka dan duka bersama

Biarlah apapun rahsia
Dan kelemahanmu tetap engkau temanku

Riangnya saat kita ketawa
Asyik senda dan bercerita
Walau sesekali pandangan kita berbeza
Andainya tetap serupa

Adakalanya kita juga saling terluka
Namun di akhirnya kita tetap bersama

Dan kini dipisahkan dua benua
Saling mengejar cita
Tak pernah kulupakan
Detik yang indah bersamamu temanku

Kupasti suatu masa
Engkau dan aku kan bertemu semula
Kembali menjalinkan detik nan indah
Untuk kenangan bersama 










MaRi BeRkeNALaN..

My Photo
nurul amira Syuhada
C11
View my complete profile