Saturday, 18 March 2017

Musafir kehidupan

Assalamualaikum.. Hye semua..

Di saat semua orang menghabiskan masa untuk bcuti, belajar, berehat...  Aku amek kesempatan untuk update blog.. Hahaha... Bosan kan.. Ap tggu lagi.. Update laa.. Sbb teringat kata seorg shbat... Dia ckap dia selalu buka blog nie.. Dan dia juga blogger.. Tp yg sedih dia punya blog terlupa email.... Hahhahaha... Tak tahu nk sedih ke nak gelak... Boleh tak saya gelakkan...??? Hahaha.. #kejam

Oke... Tajuk hari nie tentg pjlanan kehidupan.. Permusafiran di dunia smentara.. Yang dijanjikan nikmat dunia.. Rahmat dan kasih sayang Allah yg tak terhingga buat org yang bertaqwa.. Ap maksud nikmat dunia tu... Haa.. Nikmat yg Allah bg nikmat beribadah.. Nikmat utk rasa bagaimana rasanya hidup di dunia sbgai hamba Allah... Penuh dgan onak duri khidupan... Biar pahit manis perlu dihadapi dengan sehabis baik..

Ceritera kehidupan ku yang turut ada pasang surut nya.. Ada turun naik nya.. Ibarat roda.. Di mana bila ada atas.. Ad bawah nya.. Smua benda di dunia ada lawannya sendiri.. Nikma ujian dan nikmat kesenangan..  Sedih dan gembira.. Senang dan susah.. Mcm subjek BM.. Kata lawan.. Hahaha.. Acece.. Mentang2 cikgu.. Wekkk... #menyampah

Aku musafir hina... Yang terkadang jatuh ke lembah hina.. Terkadang berada di atas landasan taqwa.. Iman kita manusia tidak sempurna.. Maka sentiasa la mohon pada yang Maha Berkuasa.. Supaya dperteguhkan iman, ditetapkan keimanan dan smoga ditingkatkan keimanan kita hanya kepada Allah yang Esa..

Kisah kehidupan musafir di dunia.. Berada jauh di tempat orang.. Jauh dari sanak saudara.. Yang terkadang langsung tiada bertanya khbar.. Sihat, sakit, susah, senang keluarga tidak dpeduli.. Apabila ada kematian, smpai tidak mampu untuk pulang ke kampung sndiri utk mjenguk sanak saudara... Apatah lagi kenduri kendara... Kos pergi-balik.. Penat lelah perjlanan jauh.. Terkadang terasa lali sewaktu melalui hutan belantara..

Memikirkan tggjwab sbagai seorg anak dan seorg ketua keluarga.. Ayah tetap memerah keringatnya walaupon smkin berusia.. Untuk tetap pulang ke kampung... Perjalanan 9-10 jam bukan lah mudah bgi siapa yg faham...

Musafir hina ini berangkat jauh ke negeri kelahiran sendiri untuk merasa nikmat nya sperti org lain yg boleh duduk slesa dgan shbat2 rapat.. Boleh bjumpa.. Berborak dgan kwan lama... Tapi aku...?? Ibarat tiada kawan2.. Hidup di sini tiada kawan.. Datang ke tempat lahir ibarat org asing melancong... Hahahaha... Kelakar nya rasa... Hanya mampu btnya kawan2 melalui FB, wassap, insta.. Apa la sangat klu jumpa depan2 kan... #sedih..

Satu ja aku nak ckap...bersyukur la selagi masih ada nikmat untuk dekat dgan keluarga n sanak saudara.. Kalu dah berjauhan.. Jgn dikatakan jumpa, mesej pon jarang2.. Alahai... Ap la masalah nya.. Hehe... Kenduri adik beradik sndiri pon belom tentu ada yang datang... Iyer laa.. Jauh kan... -_-"

Perjalanan kita di dunia penentu jalan ke akhirat.. Allahu..  Jika mampu uruskan permusafran di dunia.. Maka mudah juga la utk persediaan kembali di akhirat... Jgn la dianggap dunia ini kekal.. Kerana ada lagi alam lain yg lebih kekal abadi berbanding dunia yg smntara... Kita sndiri yang sepatutnya corakkan jalan kehidupan kita sndiri.. Sama ada lurus atau bengkang bengkok, atau jalan x siap.. Eyh.. Hahaha..

Biar la lurus berpaksi kan AlQuran n AsSunnah... Jadikan surah pertama dalam AlQuran sbgai amalan dan doa harian.. Berdoa supaya diteguhkan keimanan dan sntiasa dberikan kekuatan oleh Allah untuk menghadapi dugaan di dunia... Ingat Allah diwaktu senang dan susah... Dan ini juga adalah sukar bagi diri aku sendiri untuk amalkan.. Iaitu ingat Pencipta di saat SENANG...

Tersentak aku bila setiap kali baca entry2 FB dlam page ustaz Ebit Lew.. Maaf kalu salah nama nya.. Xtahu nama ustaz tu.. Tapi apa yang aku dapat rungkaikan.. Bila mana setiap perkara adalah kerana Allah... Setiap urusan diserahkan kpd Allah.. Seluruh kehidupan dijalan Allah.. AllahuAkbar.. Maka segala perkara yang terjadi ada diri Ustaz tu, semuanya didahulukan dengan Alhamdulillah dan ucapan Syukur nya pada Allah yang Maha Esa... Allahu robbi... Tak tergambar aku rasa.. Aku yang baca entry tu tidak tertahan air mata mengenang kan diri aku...

Sebesar mana pengharapan dan syukur nya Ustaz pada Allah kerana diberi ujian padanya tetapi bukan pada org lain.. Contoh entry yg saya baca baru2 nie... Kereta ustaz ditimpa kemalangan yang teruk.. Sgat teruk.. Apa yg di dalam entry tu hanya kata syukur.. Kerana ujian tu ditimpa ke atas nya.. Bukan pd org lain... Ustaz kata " alhamdulillah benda nie jadi pada saya, kalu jadi pada org lain, saya x tahu laa" ... Allahuakbar... Betapa malu nya aku.. Berprasangka baik nya Ustaz pd Qada' dan Qadar yg Allah dh tetapkan utk dirinya..

Aku..??? Terkadang tak dapat result oke pon, kadang2 tersalah cakap atau anggap yg x baik.. Ini Ustaz ditimpa ujian yg teruk pon.. Sentiasa kuat rasa Syukur nya pd Allah.   Allah.. Tak tahu nk ckap ap.. Hmm.... Betul2 aku jadikan idola.. Dan bila ditimpa ujian.. Aku cuba untuk tenang dan positif... Sntiasa aku kuatkan diri sdri.. Mcam baru2 nie pon ad ujian yg sikit..

Dan aku cuba utk rileks dan kata Alhamdulillah.. Allah bg peluang utk rasa nikmat yg lain.. Dan SubhanAllah... Betul.. Allah nak bagi nikmat yg lain ada aku... Dan dapat ja nikmat tu terus aku rasa nk sjud syukur kat situ jugak... Hehe.. Tapi x mampu laa.. Sebab malu..

Tak rugi utk pcaya pd apa yg Allah dah tentukan... Yang pertama cuba Positif.. Kedua.. Syukur... Walaupon kita tahu bukan itu yang kita nak.. Tapi Allah Maha Mengetahui.. Allah dah tetapkan sesuatu sesuai dgan apa yg kita nak pd waktu tu... Jika ada pmintaan dan doa yg belom termakbul.. Mungkin ada perancangan yg lebih baik menunggu kita..

Satu lagi sebelum habis taip entry nie.. Teringat satu benda.. Selalu pertanyaan orang semuda aku dlm fkiran nya rasa ingin berkahwin atau berpasangan... Mungkin ad yg terfikir utk bercouple.. Berkahwin.. Dan lain2... Dan benda ni jugak selalu bermain d fkiran aku..

Dan solusi yang aku buat ialah.. Bila aku jumpa ja org yg tak kahwin lagi.. Tabiat aku suka bertanya pd diorg nie.. Kenapa tak kahwin lagi..?? Xdak ka sedara mara yang bsing2 tnya bila nk kawin..?? X dk org nak ke..? Nak kerja lagi ke...?? Sebenar nya tjuan aku tnya pada diorg2 yang x kahwin lagi ialah satu...

Aku nak tahu sejauh mana mereka2 nie tahan dengan pertanyaan manusia2 sekeliling.. Dan mcam mana diorg hadapi situasi nie.. Dan apa yang diorg buat supaya dapat tepis semua soalan2 nie... Sebab..

Aku lebih selesa berkawan daripda berfkir ke arah perkahwinan... Mungkin dah jadi tabiat aku dari kecik.. Aku pernah ckap xnk kawin.. Ahahaha.. Ini lawak.. Serius... Dan benda yang aku paling pegang ialah tanggungjawab.. Aku rasa aku x ckuo lagi menjadi anak yg btgjwab utk ibu n ayh ak.. Ak xckup lg jlankan tggjwab ak sbgai seorg kakak dlm klgan adik... Dan niat aku satu.. Aku nk sntiasa dgan family....dan aku rsa mungkin sbb tu kot bila ada ja org nak dkat dgan ak.. Terus jauh.. Ahahaha... ada ja alasan aku nak bagi.. Suka kawan jer laa.. Ap laa.. Hahaha... Kalu ada laki yg cuba2 nak try... Ak ckap dh ad org laa.. Hahahaha.. Padahal aku ada kwan laki ja kot.. Shbt pjuangan dlm kelas atau snior2 yg mnjadi rujukan swktu dimaktab.. Itu jaa.. Kecian..

Kalu nk cakp aku x laku pon aku tak kisah... Hahaha... Do i care...?? Hmmm... Oke dah... Sejam aku menaip entry nie tanpa henti.. Oke bye.. Stop dulu.. Nak tido..

#Musafir hina
#23:42
#amirasyuhada

Sunday, 12 March 2017

Make me Strong.. (^_^)

assalamualaikum... hye semua.. hahaha... lama x update an..?? do i care... :-P sapa yang rajin buka blog nie memang saya salute laa.... sebab saya pon xrajin buka blog saya sendiri... hahaha.. #gelakjahat

first of all.. just nak cakap... sekarang dah bulan 3... hahahahaha...

aku dah tamat belajar... opss.. (*__*) "aku"..?? boleh la kan... malas nak formal...

ok.. aku sambung balik... aku dah tamat belajar... then.. kau tahu ap maksud habis belajar kan..?? hahaha... habis segala assgmnt, ujian, kuiz,... eyh.. jap...!! aku x pernah ad kuiz.. hahahaha.... dalam IPG biasa ja xde kuiz... Part paling best Praktikum.... Yezza... serius best.. tak tipu.. sebab boleh lari kejap dari peraturan institut... kalu korang nak tahu peraturan nya macam mana,... tanya budak sekolah asrama.. haa.. lebih kurang la tu... cuma xde la sabtu ahad bru boleh outing.. itu melampau.. hahahaha...

hmmm... sooo...?? perasaan dah habis belajar...?? sure best... tapi korang kena ingat... pepatah Arab ada kata "tolibul ilmi minalmahdi illal lahdi" ... maksud nya.. "tuntutlah ilmu dari dalam buaian hingga ke liang lahad".... haaaa.. gitu laa.. x semestinya habis belajar tu, stop smpai situ jer yaa..

sapa la tak teringin nak pakai topi bulat kan... hmm nak jugak.. tapi... nak ke sambung belajar lagi 2-4 stage yang seterusnya tu.. hmm.. fkir dua tiga kali jugak laa.... mana tak nya.. kos belajar lagi.. tempat belajar lagi... nak amek bidang apa lagi... (-___-) banyak pulak alasan nya.. haha.. sory3..

tapi orang cakap.. "experience is the best teacher"... kan..?? pengalaman itu adalah guru yang terbaik.. segala pengalaman pahit, manis masa belajar.. serius.. itu la yang menjadi kenangan paling manis bagi aku... haaa.. mcm mna pulak tu...???? hmm.. jap fkir dulu.... boleh lah.. boleh laa... (versi: johan dan chantek) .... #kalutaktahu #youtube #carisendiri

mana tak manis nya... time tu lah nak rasa ada kawan ramai... dalam ramai2 tu la nak kenal yang mana baik yang mana buruk... 5 tahun setengah beb.. kalu ko tak kenal jugak... ko duduk hutan mana...??? hahahahaha.... aisemen...

paling best... bila time assignment datang sekali gus... hahahaha.... pergi taklimat banyak2 untuk tahu cara buat assgmnt, last2 kertas taklimat ke mana.. assgmnt terjun laut... bila dah sampai masa.. hahahahahaha... diri sdri mati kelemasan sbb siapkan asggmnt dalam satu hari... perghh kau... ini kira hebat laa... hahahaha...

antara assgmnt paling aku suka buat.. bila lecturer kata buat buku cerita ka.. buat buku skrap kaa.... hahaha.. time nie serius tak tipu... aku paling semangat... sebab yang nie ja yang paling x stress... haha.. pernah la tercalon untuk dinilai dan simpan buat rujukan assgmnt lain... hebat kan..?? bangga jap... eyh.. lupa.. astghfirullah... x baik riak... hahaa sory3

bab lain...?? duk asrama la kot.. hmmm... kenangan sangat... bila bosan.. terperap dalam bilik.... layan kan ajer ap dlam bilik tu.... kalu ad cerita.. layan... kalu xde cerita.. tido... yessss....!!! itu adalah nikmat yang paling tidak terhitung best nya kerana tido itu satu anugerah... ahahahaha.... dah tu.. nak buat apa lagi time cuti.. bukannya ad duet nak keluar shoping.. BTW... aku x suka shoping.. hahahaa.. kalu keluar pon.. ak cuci mata jaa.. sekdar menghilangkan kebosanan dan melenguhkan kaki yang ajak berjalan...

dan antara kenangan yang paling tak ley lupa... lepak dgan kawan2 dlam kawsan tempat belajar... aku duduk tempat paling tggi yang ad kat institut tu... buat apa..??? minggu study week..buat apa lagi... STUDY ler... hahahahaha... aku study kot,,, bagus kan...? itu pon kena ajak kawan laa.. kalu sorang2... mati kebosanan...  tempat nie jugak tempat luahan perasaan kat kwan rapat aku bila ada masalah... nak share kat bilik.. tapi... biasa laa.. nama pon rahsia.. x semestinya rahsia boleh kongsi dengan roomate sdri.. kdg2 perlu org lain n tempat privasi jugak...


hmmmm... jap... aku nak citer ap lagi ea...?? boleh x bagi masa aku fkir... otak blank... selamat malam... opsss... #selamatpagi #2:06am

Friday, 6 January 2017

Harapan Menggunung, Terbenam di Lautan

assalamualaikum buat para pembaca semua... hye... hari nie aku menaip lagi... dan seperti biasa.. aku tak pasti.. ad ker lagi orag yang jenguk blog aku nie...??? sejujurnya bersyukur lah kalu ada yang masih nk baca... hmm...

"Panjang mengeluh.."... mana tak panjang nyer... ada benda nak luah.. tapi x terluah.. yer lah... spe nak dengar,, eyh... hahahaha... spe yg dgar...?? aku menulis jer dari tadi..

betul lah apa yang orang yang selalu post kat FB tu... bila dah letak harapan pada manusia setinggi- tinggi pengharapan.. Allah dengan sekelip mata akan menghancurkan segala harapan yang dibayangkan... bukan kerana Allah tak nak berikan apa yang kita nak... cuma... siapa lah manusia..?? yang kita nak sandarkan seribu harapan.. dan pada siapa sepatutnya kita meminta...??? bukan kah kepada Allah sepatutnya kita berharap...???

di saat aku mengharapkan kasih seorang hambaNya... Allah beri ujian dipisahkan dengan si dia... bukan sekali.... dua kali..... 2 kali... Ya Allah.... semuanya disebabkan alasan yang sama....

pada yag pertama aku menerima ujian ini... aku seperti hilang arah... bersedih meratap.. termenung... tapi aku beruntung... masih ada kawan2 yang kuatkan diri ini... sentiasa beri semangat untuk terus kuat... terima apa yang dah tetapkan..

kali kedua...?? ya Allah... tak lekang doaku buat si dia.. tapi... Allah sentiasa sayang kan diri ku.... sehinggakan yang kali ini juga aku diuji gagal untuk ku dekat dengannya... yang mula nya hanya ku anggap seperti kawan... tetapi.. aku sendiri tidak tahu bila perasaan tu bertukar kepada perasaan yang lain... aku x kuat... jujur aku tak kuat....

tapi... jujur aku kata... aku sendiri mempunyai kekuatan diri sendiri... yang mudah untuk tepis kesedihan.. agar orang lain tak rasa pon yang aku sedang sedih... mungkin sebelum nie aku hanya anggap sesuatu prasaan tu tak lebih dari seorg kawan... dan mungkin juga disebabkn itu juga aku mudah untuk lupakan ap yang dh jadi...

aku tak mudah untuk jatuh hati pd seseorang... tapi...bila dah tersuka... Allahu Akbar... fuhh.. dah xnak cakap... air mata mengalir lagi nie... x boleh nak sekat... letih nak tahan... biar lah dia mengalir... nti letih.. tido.. ap susah... jangan rumit kan keadaan yang boleh kita handle.. kan...??

tak mudah untuk ku tulis semua ini... tapi... ini jer satu tempat yang boleh aku luahkan semuanya... sebab aku tahu xde orang pon nak baca.. dan orang yang aku suka pon xkan baca... dia bukan tahu pon aku ad blog... hahaha.. kelakar... :-P

skarang bagaimana....??? hahaha... soalan... terus kan hidup... move on... dan jangan fkir... aku sendri cemburu dengan gadis2 dan wanita2 di luar sana yng hanya mengejar karier dan minat tanpa fkrkan soal pkahwinan atau pasangan.... jujur aku cemburu... teringin aku nak jadi slah seorang drpd mereka..

ditakdirkan pd satu program sukarelawan... terjumpa seorang akak yang dah agak berumur dan masih berstatus bujang... walaupun dah mmpunyai kakak dan adik2 yang sudah berumah tangga tapi dia steady jer... tak heran pon nak fkir "bila nak kawin.. bila nak dapat anak, bila nak dapat suami"... simple jer hdup dia... satu jer aku tanya.. mcam na akak boleh lawan semua perasaan tu..?? akak tu tanya balik... umur berapa..?? ak ckap 2+ ... dia cakap baya2 awk nie. memang akan cakap pasal kawen.. tunggu la naik umur skit lagi... hilang laa.. yang fkir kerja... itu je.. ya Allah motivasi betol... tapi.. nak di tunggu waktu tu.. hahahaha... alahai.. seksa nya... malas fkir semua nie... penat la penatttttt....!!!!

mungkin kata2 aku nie macam orang dah putus harapan.. iyer lah siapa xnak kawin... tapi... sampai bila nak fkir kawin tapi tanggungjawab pada ibu ayah tak terlaksana lagi...?? dah balas jasa ibu ayah...??? dah hantar mereka umrah atau haji...??? dah cukup sangat ke balas jasa mereka..??? itu hanya soalan untuk diri aku sendiri...

YESS... aku x nafikan kalu dah kawen pon boleh berbakti pada ibu n ayah.. tapi x sama beb.. jujur tak sama....  bujang lain.. dah beranak pinak lain.... tak sama...

ehmm... ya Allah.. hmmmm....(mengeluh lagi) hahaha.. oke fine.... cukup la kot setakat nie.. letih la nak tulis.. btukar laptop.. lain rasa nak taip panjang2.... (mcam la tulis post nie tak panjang) hahaha... oke bye... choww dlu... muah cikit.. :-*  <3 ~ <3 lots of love -mira-