Monday, 29 December 2014

Aku rindu kamu SAHABAT ^_^

Di kala hati berbisik ingin menulis sesuatu... tapi seperti biasa.. otak blank... -_- x thu nak tulis ap... menjadi rutin untuk aku membuka laman blog si dia.... hari nie... aku buka lagi tanpa ptus harapan supaya dapat melihat perkembangan baru nya... YA... ada perkembangan... aku gembira kerana si dia tetap ada jua rasa rindunya terhadap ku... begitu juga perasaan rindu ku terhadap sahabat di sana...

Wednesday, 10 December 2014

Realiti life ^_^

"Syu, ak nk tnye ko sikit... boleh...??"

"ko nak tanya ap...??? (sambil membetulkan spek... mcm profesor dah)..."

"ak just nk tnye... kalu ko suka laki A... tapi dia x suka kat ko... pastu.. tetiba laki B datang... ko pon terus terima dye... tapi x lama lepas tu.. laki A putus dgn makwe dye n datang balik kata suka kat ko... ko nak terima tak laki A...?? padahal ko tengah bersama dngan laki B sekarang nie..??.. aku pening lah... -_-"

Saturday, 25 October 2014

Rasa itu Satu Anugerah ^_^

Assalamualaikum... hye... huhuhuhuu.... dah rasa bersarang blog nie... :'( .... minta maaf yer lama x update...  mcm lah ada orang nak baca sangat blog nie...

oke... so.. main point ....


"RASA ITU SATU ANUGERAH"

yerp... memg perasaan itu adalah satu anugerah daripada Allah kepada kita.. kalu xde rasa... mcm na kita leh merasai kasih sayang... nk rasa sesuatu benda makanan.. dan menikmati sesuatu itu dengan baik...?? ehmm.. cuba fikirkan.. jadi.. Bersyukurlah kepada Allah.. Alhamdulillah... ^_^

cuma... kat sini sebenar nyer nak share something yang mungkin ramai yang dah pernah merasai "RASA" menyayangi seseorang.. ehm... tak kisah la spe2 pon... ibu ayah sndiri ke, adik beradik ker, saudara mara ke, kawan2 ker, spe2 jer lah.. nk mention pon byk sgat.. ehmm... tapi bagaimana kita melahirkan dan menampakkan rasa kasih kita tu pd mereka...?? 

**mungkin pd ibu ayah - kita doakan mereka, kita jge hati mereka, jge ttur kata, beradab dengan mereka
** mungkin  pd adik2 - kita jge mereka, kita blembut dengan mereka, ....
**pd kekasih... - kita ucap kata2 manis, kita beri hadiah, .....

tapi pernah terfikir tak... kalu untuk kita menzahirkan rasa Cinta dan Kasih serta Rindu kita pada Pencipta segala makhluk yang kita sayang termasuk diri sendiri... bagaimana yang kita cuba untuk tunjukkan rasa cinta kita tu...???

Allah... diri yang kerdil ini sentiasa tercari2 apa erti diri ini hidup di dunia tapi sentiasa leka dengan nikmat dunia.... Ya... mungkin nikmat dunia itu adalah satu anugerah daripada Allah.. tapi... jika diri sendiri tidak pandai untuk mengurus ap yang sepatutnya nikmat itu digunakan.... x ke rugi jawabnyer...??? ehmmmm..... kecewa dengan diri sendiri...

Allah bagi nikmat supaya kita sentiasa bersyukur,.. ingat kawan2... sihat itu anugerah.. sakit jua anugerah.... kaya itu satu ujian... miskin itu juga ujian... gembira satu nikmat... sedih juga adalah satu nikmat.... semua yang Allah jadikan itu ada hikmah disebaliknya.. cuma kembali kepada diri kita sendiri mcm na kita nak uruskan diri kita dengan nikmat2 yang Allah berikan... jika perasaan kita pada waktu itu sedih... pada siapa yang harus kita luahkan...?? pada kekasih sehidup semati...?? atau pada rakan yang sgup luangkan masa dengan kita,...?? kadang2 kita langsung x terfikir untuk luahkan semua nya pada Allah yang Maha Mengetahui... kita kadang2 terlupa yang hanya Allah yang Maha Mendengar,... 

"Ya" saya tak nafikan.. ada rakan yang sanggup mendengar segala cerita2 sama ad sedih atau pun gembira.. tapi setakat mana...??? kalu hari2 kita bercerita... tak kah dia rasa jemu untuk mendengar...?? "Hari2 asyik benda yang sama ja, naik muak lah"... meski dia tak lahirkan dari tutur kata,... tapi dalam hati.. hanya Allah yang tahu... bukan nak berburuk sangka,.. tapi.. kalu kena pd diri sendiri pon.. mesti ad terpalit sedikit rasa seperti itu walaupun sehalus debu... kan...?? jangan bohong pd diri sendiri.. kita manusia tak sempurna... tapi jika ada seorang insan yang sebegini, yang sgup mndgar luahan hati langsung x pernah jemu.. saya doakan Allah merahmati sepanjang kehidupanmu sebab awak dapat gunakan hati dan perasaan serta deria2 yang Allah kurniakan itu ke arah kebaikan untuk membantu org lain... terima kasih... ^_^ 

hehehe.. banyak nyer sye menulis.. harap sgup la baca yer.. -_- 

so... rasa yang ingin saya timbulkan kat sini ialah... bagaimana jika kita RASA cinta kepada seseorang... kita akan cuba untuk memilikinya... minta izin untuk kenal rapat dengan nya... cuba untuk memiliki hatinya... 

tapi... Kalau terdetik di hati kita RASA rindu dan cinta kepada Allah.. bagaimana kita cuba zahirkan...?? hanya dengan terlintas di fikiran ataupun berbuat sesuatu untuk mencari keredhaan Nya...?? 
Jom sama2 kita cuba memperbaiki diri dalam menggapai Cinta-Nya... kalu nak lebih rasa erti cinta itu, cuba hayati lirik lagu "Sesungguhnya" 

**sebenarnya.. hati ini cinta kepada Mu... 
sebenarnya... diri ini rindu kepadaMu.. 
tapi aku.. tidak mengerti... kenapa cinta masih tak hadir..
tapi aku.. tidak mengerti... kenapa rindu belum berbunga.. 

sesungguhnya... walau ku kutip semua permata.. di dasar lautan..
sesungguhnya.. walau ku siram.. dengan air hujan.. dari tujuh lagit Mu...
namun cinta.. tak kan hadir.. namun rindu.. tak akan berbunga.. 

ku cuba,.. menghulurkan sebuah hadiah kepadaMu... 
tapi mungkin kerana isinya... tidak sempurna tiada seri.. 
ku cuba menyiramnya agar tumbuh dan berbunga.. 
tapi.. mungkin kerana airnya... tidak sesegar telaga Kauthar...

Tuhan hadiahkan lah.. rindu ku kepada Mu..
Tuhan kurniakan lah .. kasih Mu kepada ku..
moga ku tahu syukurku... adalah milikMu.. ***

konklusinya.. walaupun macam tergantung jer post nie... sye harap awak semua dapat lah sesuatu yer pesanan daripada entry kali ini... hehe.. (^_^) ... saya  x sempurna.. saya pon hanya insan yang biasa... saya bukan seorang insan yang tidak punya hati dan perasaan yang tidak punya RASA kasih dan sayang... cuma... saya cuba untuk didik diri saya untuk mendahulukan apa yang sepatutnya didahulukan... bukan niat saya menafikan RASA cinta terhadap seseorang itu tidak perlu wujud... tapi saya cuba untuk Mencintai dan Mendahulukan Allah melalui rasa cinta yang saya miliki... 

mungkin terkadang sifat manja, sifat lembut, sifat amek berat saya terhadap seseorang itu membuatkan orang salah anggap... tapi percaya lah.. perasaan itu Allah anugerahkan kepada saya... sebab itu lah dapat jadi pembimbing rakan sebaya.. "bantu diri untuk bantu orang lain" xdak kaitan langsung.. :P 

saya memang seorang yang terlampau amek berat, garang tidak bertempat... tapi percaya lah.. semua yang saya buat itu ada sebabnya.. dan segala keputusan yang saya buat itu mesti ada sebabnya.. 

Semoga Allah menguatkan iman kamu dan imanku... 
Semoga Allah sentiasa memberi ketenangan dalam hatimu dan hatiku..
Semoga Allah mengurniakan kebahagian kepada dirimu dan diriku... 

Tingkatkan keimanan dan cinta kepada Allah.. bukan mengharap pada makhluk yang lemah yang tidak punya kuasa untuk menentukan sesuatu.. :'( 

..Jom Baiki Diri..




Friday, 15 August 2014

Terima kasih ku buat semua... ^_^

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua yang telah sampai ke blog ini…. ^_^

Terima kasih kerana sudi menjengah lagi ke blog ini…

Sebenar nyer sye buat entry ni hanya untuk mengucapkan terima kasih buat semua orang yang telah buat ucapan hari ulang tahun saya yang ke….. hehe.. rahsia…. Dah tua dah… ^_^
Alhamdulillah... Allah masih beri kesempatan utk saya bernafas hari nie... mungkin kah lagi ad hari esok...?? Rahsia Allah... <3 ... Astaghfirullah...

Ha… nah ucapan saya kepada semua…
>>> ucapan ribuan terima kasih ku buat saudara mara, sahabat2 n semua lah... Allah masih pinjamkan mira syu nie kat sini.... buat ibunda dan ayahnda tercinta... terima kasih along ucapkan... along dh besar.. ibu n ayah dah besarkan along sampai jd mcm nie…


Buat rakan2 yang telah wish birthday saya… terima kasih yerp… buat doa kalian.. semoga Allah menerima doa2 kalian dan memberi kebaikan doa tersebut kepada awak jugak…

Dalam kegembiraan saya meraikan ulang tahun saya…. Saya sedih dlu seminggu sebelum tu… Hanya Allah yang Maha Mengetahui betapa rindu nya saya terhadap rakan saya… sye nie jenis yang akan cakna skit besday org yang besday bulan 8 nie… sampai saya teringatkan seseorang.. Ya Allah.. besday sahabat…. :’( …. Mengalir sekali lagi butir2 mutiara… Allah.. Allah… rindu sngat… rindu awak.. semoga awak tenang di sana… saya hanya boleh wish awk dlam doa saya… awak doakan untuk saya jugak yer….


Seorang anak sulung yang  sepatutnya memikul amanah yang berat sebagai seorang anak yang paling besar, menjadikan aku amat terasa kehilangan beliau…. Ya Allah… kau pergi meninggalkan amanah mu kepada adikmu… itu kisah mu sahabat.. bagaimana pula kesudahan hidupku.. aku juga tidak tahu… Rahsia Allah semuanya… setelah kehilangan mu… membuatkan aku lebih sedar.. bahawa.. bukan hnya Jodoh dan pertemuan sahaja yang menjadi rahsia Allah… tapi… Ajal dan maut juga adalah rahsia Allah yang bila2 masa ja tanpa terkurang atau terlebih sesaat pon… Ya Allah.. Ampuni Aku…

Kegembiraan ku di sini menyambut ulang tahun aku dengan rakan2 .. tetapi kesedihan apabila berjauhan dengan family… sampai ada kawan yang rapat bertanya.. family x dtg ke..?? ehm… nak buat macam na… sye dah besar… cukup2 lah… kecian family saya… t kan boleh sambut ag dengan family.. kalu Allah beri kesempatan ag… terima kasih kerana ambil tahu ag… ^_^

Tapi kan.. bila naqib usrah ad bertanya.. kalu ditakdirkan orang Gaza n Palestin membuka peluang untuk menjadi sukarelawan di sana.. siapa yang akan pergi…??? Tanpa fikir panjang aku angkat tangan… mampukah aku…?? Itu ak tak terfikir… entah… jiwa aku seperti nak ke sana… walau bukan untuk pergi mengangkat senjata bersama mereka… tetapi aku ingin menaburkan khidmat aku sebagai sukarelawan… walau hanya dalam gambar, aku dapat rasakan betapa sibuknya doktor2 di sana, sukarelawan di sana, seperti x ckup kaki tangan… aku tingin sngat nk hulurkan bantuan…t tapi apa daya ku… aku masih di sini.. aku hanya mampu mendoakan kamu saudara ku di sana..

Cukup la dlu setakat ini entry aku buat masa ini.. bagi aku , aku baru tulis sikit jer nie… hahaha.. ntah lah.. “Bisikan Hati” membuatkan aku terasa ingn menulis lg.. tetapi bila fikirkan engkorang yang nak baca.. kecian pulak.. :’) .. cukup2 lah dlu yer.. sye sendiri pon dah x larat nak tahan air mata nie lagi…. Oke..??
Terima kasih kerana sudi baca entry nie… “Bisikan Hati” sayang engkorang… u are the best…


Saturday, 9 August 2014

KerAna Kamu Aku Tenang... ^_^

Sebulan berpuasa.. Sebulan juga aku beraya...
Perut penuh dengan pelbagai juadah...
Assalamualaikum kata ucapan pembuka bicara...
bersama lagi di laman Fatimah Zinnirah.... 

**hancur pantun aku buat... hahahaha

Assalamualaikum semua.... Hye... Salam Sejahtera..... 

apa khabar semua...?? sihat..??

hari nie... nak ber "entry" pasal keindahan alam... 

wahhh..... lain daripada yang lain nie.... hehe... ^_^ .... jom.... kita ikuti segmen ini...

baca sampai habis taw.... 


LANGIT...


bila ku melihat kamu... kamu tinggi sangat.... kamu jauh di atas sana.... kebiruan mu membuatkan aku tenang... awan yang berarak langsung tiada halangan.... sungguh indah ciptaan Allah.... burung terbang bebas di atas menghiasi lagi kecantikan kamu.... kamu diciptakan Allah tanpa ada tiang pun.... kamu teguh di atas tanpa jatuh menimpa bumi.... 

bila siang ku lihat mu biru.... lihat malam ku lihat kau hitam dan gelap... tapi dalam gelap itu, Allah beri kamu teman iaitu bintang... yang membuatkan kamu kembali mendapat seri itu... cahaya bulan dan bintang yang menerangi sangat indah dan membuatkan semua orang terpukau.... tenang... tenang sangat... 

"Jika kau berasa kau sentiasa di atas... ingat.... ad yang lagi atas daripada kamu yakni Pencipta mu.. Jangan sekali-kali kamu angkuh..." 

LAUTAN....


keindahan mu dihiaskan oleh Allah dengan berbagai kehidupan... ada kehidupan di laut... ada kehidupan yang bergerak di atas mu... semua kehendak Allah... ombak yang menghempas pergi dan balik.... membuatkan aku terpukau.... bunyi deruan angin di waktu pagi, petang, malam... semua ibarat tiada yang lebih nyaman daripada itu... bunyi deruan ombak itu sentiasa aku terbayangkan di dalam benak fikiran ku.. sehingga membuat aku leka dan terpukul sama macam tepian lautan... kekuatan ombak yang sering membadai pantai membuatkan terhiasnya berbagai bentuk batuan... walau pada dasarnya, air itu dilihat seperti sesuatu yang lemah... tetapi apabila ia berkumpul, besar akibatnya... 

semua gabungan yang Allah anugerahkan kepada mu menjadikan ia terlalu berharga... tidakkah manusia itu sedar.. kejadian mu itu ada hikmah nya...??? sesuatu yang tidak boleh diungkap dengan sesuatu... 

" Jika kamu terasa hati mu itu serabut dengan pelbagai masalah... cuba kamu ambil masa walau sekejap... duduk di tepian pantai sahaja.... perlahan-lahan kamu hirup udara segar di situ... tutup  mata kamu... cuba hayati bunyi ombak dan rasai lah angin nyaman yang memukul halus wajahmu.... Tidak kah ia terasa hilang atau kurang sedikit masalah itu...??? hargai la ciptaan Allah... "

KEHIJAUAN ALAM....


hijau mu bukan sekadar warna biasa.... tetapi sangat luar biasa..... dedaunan hijau yang Allah cipta itu khas buat mu... cukup sekadar aku berada di tempat yang sangat tinggi... aku nampak semuanya hijau.... kadang2.. aku tak pernah menghargai kehijauan itu.. kerana... bagi aku... semua hijau biasa... 

tapi... aku sendiri tidak sedar.... sesuatu yang hijau itu membantu aku bernafas sehingga hari ini.... bila kau sedar sebenarnya hijau itu juga anugerah dari Allah... aku sangat bersyukur... bukan sahaja aku dapat bernafas dengan mudah.. tetapi di sebalik hijau itu aku rasa seperti "hidup".... bukan kebiruan langit sahaja yang membuatkan aku tenang, malah hijau mu juga buat aku rasa seperti itu... sebenar nyer bumi itu cantik dengan kehijauan yang pelbagai bentuknya... kamu menghiasi dahan pohon, kamu yang membantu mencantikkan persekitaran sekeliling.. tanpa kamu... kosong.... tiada apa2 yang menutupnya... 

" Bila terasa kehilangan.. baru aku sedar bahawa betapa indahnya sesuatu itu... dan aku harap aku tidak mengulangi nya lagi..."

AIR TERJUN...

air yang mengalir tetap terus mengalir walau beribu batuan yang menyekat.... deras di pangkal nya.... kian lembut aliran di hujungnya.... aliran kamu yang deras dan kuat itu, kadang2 aku terasa seperti membingitkan telinga... tapi kenapa lah aku tak terfikir selama ini bahawa kamu itu juga indah.... walau sedikit kuat deruan mu dan berbahaya kepada sesiapa yang mendekati mu... tapi kamu lah yang sebenarnya menghiasi sebuah ciptaan bernama air terjun... ^_^ 

" Ibarat liku kehidupan yang pelbagai ragam... kamu tetap perlu harunginya... "Redah ajer selagi boleh.." Jangan pernah menyerah... biar susah dahulu.. tapi kamu senang dikemudian hari.. bersabarlah..."



Hahaha..  jiwang lah penulis entry hari nie.... sejiwang-jiwang saya... saya perlu bersyukur... begitu juga awak semua.... Allah ciptakan sesuatu itu mesti ada maksud dan hikmah yang tersendiri... seperti mana keindahan2 alam nie... ia menjadikan kita tenang... dan kadang2 kita sendiri tak sedar... air mata kita mengalir... Puji dan Syukur ku hanya untukMu Ya Allah.... izinkan aku untuk menjadi hambaMu yang sentiasa bersyukur dan tidak mengeluh dengan semua ini.... Allahu Robbi... :') 

**oke... cukup sekadar ini.... hayati setiap kalimah ini.. dan cuba rasai sendiri ketenangan dengan ciptaan Allah di muka bumi ini.... 

*Selamat mencuba... (^_^)

Thursday, 3 July 2014

Aku Perlu Kuat jika Aku "SAKIT"...

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. bersama dengan penulis blog ini lagi.. harap x jemu lah yer... (^_^)

pertama sekali sebelum kepada main point, belum terlambat untuk saya ucapkan selamat berpuasa... buat lah ibadat seperti kita akan mati pada esok nya.... penuh pengharapan pengampunan daripda Yang Maha Berkuasa...

Bismillah....



untuk entry kali ini, saya cuma nak sharing sedikit perkongsian mengenai.... hehehe.... pandai2 lah meng"agak"nyer.... saya x nak bagi tahu... special sikit...

PERASAAN... mungkin kadang2 orang mengambil endah tak endah jer benda nie.... kadang2 kita sendiri penat menjaga perasaan orang lain... tetapi hati sendiri... kadang2 kita sendiri yang terpaksa menanggung kesakitannya... mungkin pernah terjadi kan...??? walau hanya sekali... tapi.. apa perasaan awak semua...???? rasa sakit tu mesti terasa balik bila awak baca entry nie kan...?? kalu x tu.. alhamdulillah.. makna nya awak ni seorg yang cepat melupakan sesuatu kesalahan dan COOL... terbaek ah...

tetapi pernah kah anda terlibat dalam masalah hati yang melibatkan perasaan awak terhadap seseorg...?? apabila anda menyayangi dirinya sepenuh hati... hingga kadang2 terfikir untuk menjadikan nya halal buat kita.. tetapi perasaan kita dipermainkan... oke... saya bgi contoh mcm dalam lagu memori berkasih... "conclusion lagu :- >> beralih arah mencintai orang lain, melupakan org yg pnah disyanginya" ....

kadang2 saya terfikir... apa perasaan bila dalam situasi mcm tu yer..?? mesti pedih kan...??? YERP... pedih sangat... kalu tak... tak kan lah sampai ada yang sanggup membunuh diri bila putus bercinta... tapi bila dalam diri kita ada IMAN yang masih terlekat dalam diri kita.... kita masih lagi boleh berfikir bahawa Allah itu Maha Adil dan Maha Berkuasa atas segala sesuatu...

Cinta itu fitrah tetapi jangan sampai kita lalai sahabat.... jangan mudah untuk terus menjadikan seseorang itu hak kita.... kita tak boleh nak paksa si dia untuk mnerima kita seadanya... kerana dia milik Allah.. kita milik Allah.... Allah yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui... Allah dah aturkan segala nya dengan begitu teliti sekali... Allah mengutuskan seseorang kepada kita dan akan meninggalkan kita dengan sesuatu pengalaman... mungkin Allah pernah hadirkan si dia untuk kita dapat rasa macam na rasanya bila mempunyai seorang pasangan yang amat kita sayangi.. yang membolehkan kita rasa rindu.. rasa marah.. rasa geram.... semua cukup lengkap.... kita dapat rasa semua itu, kan.....????

Wahai sahabat... bercinta memang bercinta... tetapi jangan sampai kita sendiri yang BUTA... benda yang dilarang agama kita jadikan ia Halal... benda yang tak  sepatutnya kita buat sperti Zina... kita sgup lakukan semata2 untuk org yg kita cinta... JANGAN sahabat.... jangan mcm tu.... JANGAN BUTA HATI... kadang2 ada pasangan yang sgup dimarahi, dicaci tetapi tetap mencintai si dia hanya kerana sayang.... APA MAKNA SAYANG kalu mcm tu...??? cuba lah buka sikit mata tu.. buka hati untuk menilai apa yang baik.. apa yang buruk.... TOLONG LAH....

rahsia kan sedikit perasaan cinta dan sayang awak tu... satu hari nanti Allah akan beri seseorang yang memahami awak.. jangan risau... kalu tak di dunia.. kat akhirat nanti Allah bagi jugak... SABAR... jgn mudah jatuh hati dengan kata2 manis dan janji2 palsu.... itu semua mainan syaitan untuk buat kita leka.. BANGUN sahabat daripada lena yang panjang... jangn terus hanyut dengan maksiat... cuba untuk tinggalkan semua it dengan secara perlahan-lahan... kalu tak nak tinggalkan.. cuba bincang untuk mengHALALkan perhubungan itu dengan ikatan yang sah...

mungkin dengan kata2 entry ini, awak nk cuba berubah... tetapi masih TAKUT.. takut sebab apa... takut ditinggalkan oleh orang yang awak sayang.... YERP.... mungkin itu akan menjadi risiko... tetapi kalu dia benar2 sayang dan cnta awak.. tak kan lah dia nak tinggalkan awak yang hanya ingin berubah ke arah yang lebih baik... Allah dah tetapkan dalam Al-Quran.. Lelaki2 yang baik untuk perempuan2 yang baik... jadi JANGAN RISAU.... kalu dia tinggalkan awak... awak masih ada Allah untuk dijadikan tempat mengadu segala kesedihan... Allah Maha Mengetahui keadaan hati hamba2Nya.... merintih la pada Allah.... Allah sentiasa dekat dengan kita.... tetapi kita jangan la cuba buat perkara yang menjauhkan kita dengan Pencipta kita... Astaghfirullah.. KEMBALi lah...

YA saya akui.. memang pedih apabila ditinggalkan seseorang yang awak sayang selama bertahun2... tetapi ingat... Allah xpernah tinggalkan awak dari awak dijadikan dalam rahim ibu awak sampai sekarang... oleh itu... siapa yang lebih layak awak pilih.... JANGAN SALAH PILIH.... ingat sesetia mana pun awak pd psangan awak.... kalu Allah dah tetapkan yang dia bukan jodoh awak... dia tetap bukan jodoh awak.. igat tu.... Allah Maha Adil....

kalu awak sedih... kalu awak gembira,... jangan sesekali lupakan Allah... berdoa lah padanya agar diberi kekuatan utk hadapi segala perkara yang berlaku... YERP mungkin bukan mudah untuk tinggalkan sesuatu yang kita dah biasa buat sehingga menjadi rutin.. msej dia tiap2 hari, call seminggu sekali, tanya khbar... tapi ingat Allah Maha Menentukan Segala perkara... jangn lupa tu.... cuba ubah ckit2.. nanti awak boleh...

saya pelik.. kadang2 orang lebih memilih psangan daripada ahli keluarga dan rakan2 nya sehingga sanggup menyisihkan mereka... ingt sahabat... kalu sekali pasangan kita tinggalkan kita... kita nak mengadu pada siapa... kita juga perlukan org sekeliling untuk sentiasa beri nasihat dan mdgar masalah kita.... INGAT.... jangan utama kan sesuatu yang belum tentu jadi milik kita... tetapi utamakan lah sesuatu yang lebih berharga daripada itu..... pilih lah keluarga dan sahabat lagi daripada memlih psgan awak... biar hilang satu... jangan hilang segalanya.... Allah....


ini jer yang mampu saya nukil kan buat setakat ini... jika ada komen... sila lah tulis di bawah...


*menulis entry sambil menahan air mata mengenang segala perkara yang berlaku..
---- jujur ku katakan... wlau aku cuba sedaya upaya.. perkara itu tetap bermain di fikiran... aku cuba untuk hadapi.... walaupun aku sendiri "sakit".. tetapi... Allah Maha Mengetahui.... insya Allah.. lama2 akan hilang juga...

****  Ya Allah... hilang kan ingatan ku terhadap si dia dan segala perkara yang berkaitan dengannya... supaya aku dapat merasakan lebih dekat dengan MU Ya Robbi.... AllahuAkbar....  :')

Sunday, 25 May 2014

Saya PEROKOK tegar

Assalamualaikum warahmatullah.... dan Selamat Sejahtera...

ha...!!! tajuk nyer... Jom tgok entry kali nie... sedia2 kan mata untuk mbca, jari untuk klik entry2, dan yang paling penting "Hati"... sebab ap Hati...?? hahahaha... ^_^ kita akn tgok lepas nie...

oke sye pilih tajuk nie lepas dgar satu cerita dalam sebuah rancangan Tv.. ehm... agak menarik untuk saya share ilmu.... dan sekali gus.. cuba untuk memberi nasihat...

sebelum saya terus kepada yang utama... sapa leh angkat tangan yang dye MEROKOK...?? ha....?? cepat angkat tangan.... (mcm nampak jer kan) @_@  hahaha... sory... tapi awak semua boleh ucp... Astaghfirullahala'zim...

sebab ap saya suh ucap "Astaghfirullahala'zim" ... sje nak bg pahala bila ber istighfar.. x nak...?? hehehehe.. jangan marah ea...

baik lah... yang utama nya saya nak bercakap mengenai rokok...

amcm...??? tergoda tak tengok rokok nie..?? hahahaha... :-P .. (wweeeekkkk)

banyak engkorang punya tergoda.. PAHAM BHSE dop yang rokok telah difatwakan HARAM di sisi agama Islam... ha.. nak tahu sebab ap...??? -mlas nk ckap.. tgok gambar bce sdri-


ha... nampak tu.... dah lama dah difatwakan HARAM hisap rokok... FAHAM....??
hehe.. bukan nak marah sgat... cuma.. just nak ingatkan... hahaha.... 
soalan yang akan bermain di minda..??
1) memang ah, ckap senang, cbe awk yg try hisap rokok, ingat senang ke nak buang tabiat niey...??
2) alah.. sibuk hal orang, jge hal sdri ckup... (kalu mati pon, kubur lain2)
3) duet aku.. ikut suka lah aku nak buat ap pon...
4) spe2 pon nasihat kan lah aku... bab2 rokok nie susah ah, x leh  nak time.. xleh nk buang tabiat nie... 
5) dan alasan2 yang lain... - xkan semua sye nak kne bgthu -

MACAM2 alasan yang orang2 nie akan cuba bagi... tahu sebab ap yang memungkinkan mereka ini bercakap sedemikian.. kemungkinan yang saya boleh cakap ialah DAYA TAHAP IMAN diri mereka sendiri... ehm... (mcm pernah jer dgar tajuk niey) (^_^) <-- selongkar la sdri citer ap yg pnulis blog nie tgok..

cerita yang sye boleh kongsi... (kalu salah tolong betulkan)..
--- ada seorang lelaki camera man.. dye sering merakam rancangan2 TV ceramah islamik.. Sampai satu hari.. Dye terkesan dengan sesuatu nasihat yang dye dpat dari seorang sheikh yang dye rakamkan pd waktu itu di hotel yang berdekatan dengan Kaabah... lepas rakaman dibuat.. dye terus memeluk sheikh tersebut kerana tanda berterima kasih atas nasihat yang dye dapat tadi sambil ditangan nya ada sebatang rokok... lalu sheikh tersebut pon mengucapkan Alhamdulillah... sye hnye menyampaikan... tetapi ada satu perkara la yang sye nak tegur enta (awk) nie... rokok di tangan awak tu... tanpa sempat sheikh tsebut menghabiskn kata2nya... camera man itu pon memotong kata2 nya "Ya Sheikh, ramai dh orang yang nasihat kan sye mengenai rokok nie, tp tetap sye x leh nak ubah... cuba la sheikh yang doakan spya saya nie boleh berhenti rokok".. (ha.. sampai mcm tu sekali lah) ... hehe.. 

         Sheikh itu pon mengajak camera man melihat ke arah Kaabah... "Apa yang kamu nampak org berada berdekatan dgn Kaabah itu lakukan?" C.Man "mereka sedang berdoa kerana ini adalah waktu mustajab berdoa"... oleh itu... sheikh itu pon membaca doa " Ya Allah, Kau ampunkan lah dosa orang ini Ya Allah, Kau murahkan lah rezeki nya, Kau berkatilah rezeki nya ...(kebaikan2 yang lain)........... Seandainya dye berhenti merokok Ya Allah... Kau kabulkan doa ini Ya Allah.... Namun jika dia tetap tidak berhenti merokok Ya Allah... jangan Kau beri satu pon kebaikan dalam doaku itu terhadapnya Ya Allah... " mendengar doa sheikh tersebut... C.Man itu terus berlalu dengan sekelip mata tanpa berkata apa2... 

       Setelah beberapa bulan berlalu... Mereka berjumpa semula di dalam rkaman program yang lain... ttbe ada seorg laki2 memeluk sheikh tsebut... dye mngucpkan terima kasih wahai sheikh.. "siapa kah kamu..?? " C.Man "sye ialah org yang bjumpa dngan sheikh mengenai rokok dahulu, sejak drpd waktu kejadian tersebut, saya langsung TAK SENTUH langsung rokok sehingga sekarang..  <The end> 

Ya Allah.. sampai begitu sekali perlu menyedarkan seseorang kaki rokok tegar... Astaghfirullah... boleh ker sahabat2 yang membaca ini buat macm nie..??? (mksud sye tinggalkan rokok) .. ehm...?? tak leh lagi....???  meh nak share satu ag cerita.. 

---- Pada zaman Rasulullah dahulu, bila turunnya wahyu tentang pengharaman arak, para sahabat dengan serta merta membuang arak yang ada di rumah mereka... arak yang ditangan dituangkannya... tong arak di rumah, dipecahkan nya, botol arak yang ada ditepi, ditepisnya.... AllahuAkbar.. betapa tingginya IMAN dalam diri para sahabt ketika itu sehingga dengar sahaja wahyu telah menurunkan pengharaman arak, terus dibuangnya tabiat minum arak tersebut... ----

so..??? dah ada motivasi sikit tak untuk tinggalkan BENDA tu...?? dah semak tahap iman kita setakat mana...??? ehm... sye bukan ap.. kecian lah kat para perokok nie.. tahu sebab ap sye kecian kan diorang..??? 

1) KASIHAN, banyak DUIT habis, semata-mata nak beli rokok, (bnde yg lbh pntg utk dibeli x beli, rokok juga dye pentgkan)
2) KASIHAN, bau badan elok2 wangi jadi busuk... (mbazir jer spray minyak wangi nak smart2, tp dh elok2 spray minyak wangi, lekat pulak bau rokok.. alahai... MEMBAZIR2)
3) kASIHAN.. jenuh nak cari api merata tempat kalu x bawak mancis ke lighter ker.. (mula lah tercari2.. mcm kera kena belacan.. dduk x senang.. tnye org tu.. tnye org nie... semata2 nak cari api) ... eish3..
4) Kasihan .... byak ag sbb lain.. fikir lah sdri...!!! 
5) yang penting cikgu saya kata, UNTUNG orang yang hisap rokok nie... AWET MUDA... nak tahu sebb ap...??? MEMANG PADAN LAH AWET MUDA... KALU DAH MENINGGAL PON DI USIA MUDA hanya semata2 hisap rokok.... NAK ker...??? 

korang TAK FIKIR ker benda tu memudaratkan..?? bukan engkorang ja yang dapat effect nya.. orang sekeliling yang hisap nie pon kena sama... eish... MENYAMPAH pulak aku..!!!!! bukan nak emosi sgat kat dalam entry nie.... tapi ini dah MELAMPAU...!!!!! 

-- g kedai  makan.. nak makan dengan family or nak lepak ngan kawan, tgah2 mkn, elok punya asap duk masuk hidung... oii.. nak hisap rokok x payah ah tempat org nak makan... kau tu ja yang x nak hidup... orang minum air masak dapat oksigen... yang ko hisap rokok dapat gas beracun tu sekali dengan org sekeliling sedut sama... x fikir ka...???? kecian lah sikit.... nak hisap rokok.. MOHON g 1/km jauh drpd org yg nk mkan... ha... mesti x bau dah... hehee... ^_^ ... lepas mkn.. exercise plak g 1/km semata2 nak hisap rokok... pon boleh... sihat sikit... haha... (aku ckup pantang betol la org mcm nie)


tgok gambar kat atas nie... ha... boleh kumpul byak duet kot kalu simpan drpd beli rokok tu... membakar duet jer... eish3... RUGI.. amcam..?? BERANI cuba...???? 

dah habis sembur2 ... kita kembali ke arah penyejukkan plak yer... bukan lah niat penulis blog untuk mengguris kan hati para pembaca atau sape2... tapi.. ini adalah luahan drpd salah seorang masyarakat yang prihatin thdap para perokok sekalian... cuba la buang tabiat tu.. x de faedah pon... simpan duet.. boleh g umrah... RM 10/12 x 30 hari = Rm 300/ 360... FUYOO.... hbs suku/ separuh gaji nak beli rokok saja.. kumpul2 duet.. boleh g umrah... ha...!!! acu cer cuba try test... cuba jangan x cuba... hahahaha... 

so.. for the conclusion... 
saya sayang semua sahabat2... cuba buang tabiat tu.... bukan xnak mention.>>>. "cbe ringan2 kan dlu buang cket demi cket.. tapi ini Hukum Allah... sye mention kan ap yg termaktub HARAM tetap HARAM..." <<<< cuba la selagi hayat dikandung badan... serius.... tak dak faedah LANGSUNG pon kalu merokok.. betul sye cakap... konon bleh halau nyamuk... memg ah halau dri atas sebab asap sembur ikut atas jer... yang belah lain nyamuk ggit jugak.. sabar jer lah... ehm.. oke..??? 
sye bukannye ap... buat yang beragama Islam... nk ke tabiat merokok kita menjadi penghalang mustajab nya doa kita...?? xnak kan..???

AYUH MUHASABAH...  
KATAKAN TIDAK KEPADA ROKOK...!!!!

tak nak merokok.. hoi2.. tak nak merokok.. hoi2... kerana rokok banyak padahnya... hahaha.. <nyanyi lah selagi boleh>   --- ttbe tingat wktu kecik.. nk nasihat kat org2 tua x berani, cme berani nyanyi kuat2 ajak adik2 nyanyi sme, haha...----- kenangan semata2.. 

**akhir sekali.... Pesanan khas daripada ustaz2 kita... 


******* minta maaf segala salah silap tutur bicara.. terkasar bahasa... ***** ayat memujuk please faham.. (^_^) ~~~ (^_^)



Thursday, 22 May 2014

Nukilan ku Buat Mu Sahabat ^_^

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

dan Salam Sejahtera buat semua... semoga kita masih bernafas dalam Rahmat Islam dan Iman pada hari ini.. Alhamdulillah... SubhanAllah... AllahuAkbar.. Allah... Allah.. Allah.. Allahummasollialamuhammad...

Bismillah...

entry yang terbaru dari saya... hehe... untung siapa jadi kawan baik saya... akan ku nukilkan kisah kita dalam blog "Bisikan Hati".. tapi kenapa..?? hehehe... ^_^ .. nama pun "Bisikan Hati" ... bila terdetik sesuatu di dalam hatiku untuk menulis entry.. sudah semestinya ia adalah istimewa... tapi AWAS.... jangan terlampau ikut kata hati... takut memakan diri... hahahaha ...

Nukilan ku ini adalah buat sahabat yang amat ku cemburui iaitu Shaifullah Idlan Bin Rozlan...


wahh.... hensem x sahabat sye yang sorang nie...?? Bukan lah niat ku untuk memuji ketampanan nya di dalam ini tetapi ia adalah berkaitan dengan sifat yang ada dalam dirinya yang membuat kan diri ku untuk menulis berkaitan dengannya... ^_^

ehm... bila tangan laju menaip post ini.. teringat ku tentang kesemua kesempatan yang membolehkan diriku mengenali diri mu walau sementara... pertama kali ku mengenali kamu dan sahabat2 yang lain di dalam sebuah persatuan... SubhanAllah... Hebat juga kamu ya... satu like untuk kamu..


perkenalan dalam persatuan bahasa arab.... huhu.. pertama kali join kelab bahasa arab.. ingat kan hnye belajar bhse arab.. hehehe... x bce btul2 borangnyer... rupanya kelab b.A. sekali dengan Debate.. hahahaha... habis lah aku bahasa arab pon LOW... tak pernah2 masuk pertandingan mcam tu... hehe... eish3.... for the first time and forever... hahahaha... sye join untuk debate... menjadi perdana menteri yang pertama... FUHHHH....!! agak mencabar... tapi... sokongan daripada kawan2... hehe.. belajar2.. dpat isi dan belajar cara nak ber"LAWAn" akhirnya masuk lah kami pertandingan debate di UM Nilam Puri... haha.... kenangan yang paling best... bila dah banyak2 round.. jumpa balik kumpulan yang sama... sampai orang tu dah boleh hafal permulaan perdebatan kami... HAHAHA... malu seh.... sabo jer lah..... Malu x malu kena ah tetap buat biasa... budak biasa lawan budak luar biasa.. memang terbaek lah kan... hahaha... Shaifullah menjadi pendebat ketiga... wah... HEBAT.. kmi semua hnye berani memberanikan diri untuk pendebat 1 / 2 jer. hehhe... x reti nak lawan bnyak2... hahaa....

oke.. cukup setakat itu...

perkenalan yang pertama dah saya cerita... pertemuan yang lain...??? hehe... dah xde dah.... sebab saya telah tukar bidang daripada bidang ENGINEERING kepada bidang PERGURUAN.. hehe... kos..???? jeng3... rahsia lah.... hahahaha.. tapi ALHAMDULILLAH... walaupun jauh di mata.. tapi rakan2 tetap dihati.... rindu ku utk berkunjung ke UMP setelah lama ku tinggalkan.. hehe.. kenangan pahit manis... walau sekejap... semua sye dah rasa... belom start sem pon dah rasa sibuknya... belum start sem lagi.. memang MENCABAR lah duk universiti nie... respect budak u.. 

Bila berkunjung ke UMP and waktu nak balik.. ttbe teringat kat sahabat di atas... ehm... so... hanya berkata kepadanya bahawa saya berada di UMP... dye pon kata la "iyer ker"... hanya sempat untuk berjumpa bertanya khabar dan beliau berjabat tangan dengan family ku... itu sahaja... sempat la jugak family kenal kawan ku yang sorang nie...  ^_^ . ... pertemuan yang ringkas dan perpisahan yang tiada akhirnya... 

Allah.. setelah lama menyepi dan hanya mengikuti perkembangan sahabat2 di sana melalui laman sosial.. dan ttbe ternampak satu entry sahabat ....



Masya Allah... ttbe terfikir... berfalsafahnya sahabt ku nie... tapi... tidak ku sedar... itu adalah post terakhir beliau... Allah... bila terjaga dari tidur.. aku mendapat berita dari seorang sahabat di sana... "syu, shaiful dah xde.." Ehm..??? dengan perasaan yang terkejut.. terus menekan butang hijau... (walaupun tak pernah call sahabat tu sebelum nie) .. betul ker mesej yang awak bagi tadi..??? jawapan yang membuatkan jantung ku berdegup kencang... YA Allah.... sahabat ku... :'( ... Al-Fatihah...

Ya air mata bergenang kembali pabila menulis entry ini... Sungguh aku CEMBURU dengan mu sahabat... kadang2 kejadian yang berlaku itu hanya menjadi asbab Allah ingin mengambil haknya kembali... selepas syahid nya seorang sahabat seislam yang tak pernah ku tahu iaitu Allahyarham Ammar... kini ku dengar sendiri sahabat sendiri mendapat keistimewaan itu... Ya Allah... sayu hati ini.... sambil memikir kan diri yang fakir ini... adakah layak aku untuk mendapat keistimewaan yang sama...?? pabila ada diri nya di hadapan orang dia disegani... pabila tiada masih disegani dan turut ditangisi.. MAMPUKAh aku menjadi sehebat kamu dan sahabat yang lain...??

diri ini juga semakin cemburu apabila ada entry2 laman sosial yang lebih memberatkan kepada perjuangan untuk kaum lelaki... terlintas di hati... adakah perempuan tidak layak untuk mendapat keistimewaan dan keindahan dalam berjihad di jalan Allah... tapi.. cepat2 ku istighfar.. kerna ku tahu... Mungkin ada jalan yang lain yang perlu ku lakukan dan ia mesti lah istiqamah dan lebih sedikit kerana diri ini jua sering LALAI dengan nikmat dunia... AllahuAkbar... memang benarlah bahawa DUNIA INI ADALAH SEMENTARA DAN MENJADI NERAKA KEPADA ORANG YANG BERIMAN DAN BERTAQWA... fitnah dunia semakin berleluasa... hanya orang yang dapat berfikir dengan baik dan mumtaz sahaja yang akan insaf dan menyedari bahawa nikmat dunia hanya sementara....

Sungguh aku ingin menjadi salah seorang mujahidin.. walau bukan dengan mengangkat senjata tetapi dengan sedikit usaha dan amalan yang ku lakukan di dunia ini... kadang2 seperti ingin ku mengikut mu sahabat meninggalkan dunia ini tapi apa kan daya.. Allah masih memberiku peluang bernafas untuk bertaubat dan menyesal atas segala kesalahan dan kesilapan dan KELALAIAN ku selama ku hidup...

                       UNTUNG KAMU SAHABAT... BERTUAH KAMU...

Ya Allah.. dah tak thu nk tulis ap hanya mampu utk mencerminkn diri yang hina dan serba sederhana ini.. walau nukilan ini menceritakan tentang diri ku dan sahabat2 ku yang lain... diri ini mengharapkan PEMBACA ENTRY ini juga akan mendapat sesuatu untuk menjadi iktibar dan pengajaran untuk diri sendiri...                              

cukup2 lah dengan nikmat dunia ini. sekejap sahaja... Allah Maha Memberi dan Allah Maha Berkuasa untuk tarik semua nya semula... ingat.. INGAT... ingat... sekian buat masa ini... t kita jumpa lagi...

Salam Perkenalan buat semua...

*bila ku bicarakan pd ibu tercinta bahawa aku rindu kepadamu sahabat.. ibu kata... "haish.. yang pergi itu tetap pergi.. yang hidup ini perlu teruskan kehidupan.. " tapi kan daya.. diri ini tidak habis2 memikirkan dan sentiasa bermuhasabah utk mendapat keistimewaan yang sama... Mungkin kah aku boleh mencapai nya...
Doakan aku sahabat... **



Tuesday, 18 March 2014

Aku Setia Kepada Mu wahai Kekasih

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh... 


entry terbaru dalam bulan mac... saya sedang berada di johor.. first time datang johor... terfikir nak buat entry tentang bahagia dalam alam perkahwinan... 

jeng.. jeng.. jeng... kenapa terfikir nak buat entry pasal nie... hehe... (that's my problem.. none of ur business) hahahahaha... jangan marah aaaa..... sye maen2 jer... 

kat johor sye sedang membuat praktikal selama seminggu.. menginap di rumah kawan baik... dalam berpraktikal, dapat jugak benda lain... hehehe... sepasang suami isteri yang begitu berkasih sayang, manja, lembut.... hehe... walaupun dah berusia... tapi ia x menghalang untuk kedua orang tua ini untuk bermanja-manja.... hahaha.... kelakar bila melihat gelagat mereka seprti kanak-kanak kecil yang dahagakan kasih sayang... 

sampai saya pulak terfikir... kalau saya kawen nanti mcm ne yer...?? adakah kasih sayang tu akan terus mekar hingga ke akhir hayat...?? Allah... Sesungguhnya perancangan masa hadapan Allah yang menentukan... kasih sayang yang berputik di awal perkenalan menjadi kekasih adakah akan kekal hingga ke syurga...??? Adakah cinta yang selama ini bersemi diredhai Allah...??? 

analogi cinta seorang lelaki dan perempuan di awal usia.. 

- cinta yang datangnya daripada hasutan syaitan = kamu berjumpa dengannya, berpegang tangan, berhibur dengannya, kemudian tanpa disangka perhubungan kamu itu hingga ke atas katil, si perempuan menghamilkan zuriat si lelaki dan mereka pon berkahwin...

- cinta yang datangnya dengan jalan yang syirik = kamu menyukai dan menyintai seseorang, tetapi malangnya si dia tidak menyintai kamu.... kamu bertindak untuk berjumpa bomoh dan menyihirkan dia menggunakan ilmu hitam... kemudian kamu berkahwin tanpa si dia mengetahui bahawa si dia telah disihir dan diguna2kan.. 

- cinta yang seterusnya ialah cinta yang datangnya dengan izin Allah... secara tidak diduga, kamu bertentangan mata dengan si dia... kemudian tidak semena-mena perasaan cinta di hati telah berputik terhadap si dia... kamu cuba menyelongkar tentang peribadinya dan berjumpa walinya serta menyatakan hasrat kamu untuk menikahinya... Alangkah indahnya... 

* cuba selongkar dan selidik dalam2.... di mana tahap kita sekarang.... Entry Bisikan Hati membawakan anda ke dunia percintaan sebentar untuk menginsafi diri andai sesama kita telah terlajak membuat perkara yang Allah larang... 

(^_^) teringat pesanan ustaz.. jika kita pernah bercouple dengan si lelaki/perempuan sebelum menikahinya, perlulah kita melakukan solat taubat atas dosa2 kita yang kita buat sebelum kita mendirikan rumah tangga.... x kira lah berjumpa tanpa izin ibu ayah ka... berpegang tangan sebelum menikah ka... ape2 jer la.. pandai2 fkir sdri... Solat Taubat dahulu agar Allah mengampunkan dosa2 atas kelalaian kamu sebelum ini... 

peringatan ini adalah untuk saya dan awak semua... kerana orang yang buat entry ini akan lebih memahami isi kandungan nya berbanding mereka yang hanya sekadar membaca... sama juga seperti kita memberi nasihat kepada rakan2 kita.... sepatutnya nasihat itu adalah untuk diri kita sendiri juga kerana kita yang bercakap akan lebih jelas dengan apa yang kita cuba katakan... 

AllahuRobbi.. 

sebagai penutup entry nie... saya hadiahkan buat kamu semua dengan sebuah lagu yang best... (Y) (^_^)
Jom Layan Lirik Lagu "KEKASIH" nyanian Devotees... khas buat para pembaca blog "BISIKAN HATI"... 


video


Kasih telah terbina sebuah mahligai
Menjadi tanda Agungnya cinta kita
Kasih telah ku binakan sebuah istana
Menjadi tanda cinta sejati

Megah menghiasi taman kasih kita
Dan diringi haruman firdausi
Dikaulah permaisuri di hati suami
Penyejuk mata penenang di hati

Tapi angin yang mendatang
Bagaikan badai yang melanda
Kau pergi dulu tanpa menunggu ku
Kerna takdir ku relakan jua

Kekasih akan ku pahatkan doa ku
Di dalam lena dan jua jagaku
Kekasih akan ku sirami pusaramu
Dengan cinta sejati

Andai takdir kita bersama lagi
Ku ingin hidup bahgia bersama mu

= andai ada kesalahan dan kesilapan dalam penulisan saya... sila kan tegur saya... =

Monday, 10 February 2014

ReaLiTy AtauPon SeKadAr ImaGiNasI ku Sahaja

Assalamualaikum... hye semua.... huhuhuhu... terasa lama dah "light of leader" x update... hehehe... selalu fikir nak update tajuk ap.... tajuk yang kat atas niey pon kawan sye yg cadangkan... huhuu... kpd para pencinta blog sekalian... spe yang ad tajuk best2 sila lah komen kat bawah niey.... hehe.. t leh update selalu... boleh yer....???

ok.... sekarang... kita kembali kepada tajuk yang asal....


ehm.... kenapa ea sye tertarik dengan TAJUK niey...??? entah... tapi mungkin ada sesuatu yang saya boleh share dengan engkorang semua...

cuba BAYANG kan sesuatu yang awak suka.... x kira lah pape pon... ADAKAH itu dikira imaginasi awak...??? bagi pendapat saya... imaginasi tu tak semestinyer betol dengan yang ap yg akn kita alami... CONTOH.... 

saya terfikirkan awak menjadi suami saya... walaupon sye tak kenal hati budi awak mcm mana.. malah.. rupa awak pon sye tak tahu... jadi... mungkin kah ia akan jadi realiti...??? 


susah nak jangkau apa yang akan terjadi... em.... itu hanya lah BAYANGAN saya sahaja.... mungkin benda yang paling saya suka sharing adalah mengenai JODOH... iyer lah.. memandangkan zaman sekarang nie pemuda pemudi nya asyik fikir nak KAWEN MUDA lah... nak ADA PASANGAN lah... so.. boleh la yer sye amek contoh tu jer... mungkin lebih menarik perhatian... 


Sebagai contoh.... 
Seorang pemuda kini yang sedang menjangkau usia yang sudah boleh mendirikan rumah tangga.... Dia sering kali terfikirkan yang dia nak mendirikan rumah tangga dengan seorang gadis yang cantik, penyayang, boleh memahami... dan dia juga sentiasa membayangkan dia mempunyai anak yang ramai, masing2 soleh solehah, dan mempunyai kehidupan yang sempurna.. PADA masa yang sama.... Dia sendiri tidak tahu sebenar nyer apa yg dye fikirkan itu.. boleh kah dia sendiri capai n cuba dapatkan impian yang dia nak... ataupon itu hanya sekadar ANGAN-ANGAN  kosong... MAINAN MINDA yang sering kali datang menjengah tatkala hati n fikiran lalai drpd memikirkan kehidupan ukhrawi... em... cuba fikirkan2... 



seperti memikirkan benda yang jauh nun di sana tetapi tidak tahu hakikat kesudahan nya bagaimana... 
saya juga hanya seorang manusia biasa yang tak terlepas dengan perkara sebegini... 
ok fine... berhenti sejenak bab IMAGINASI nie.. kita beralih arah pd REALITI... 

Kalau REALITI pulak mcm ne...??? mesti semua akan terfikir tentang keadaan diri masing2 sekarang... kalu x pcye awak tu dalam alam realiti... cuba cubit peha kanan, kalau x nak, cuba tampar pipi awak tu... hehe.. rasa sakit tak...???? bagi saya itu adalah realiti... Perkara yang kita tahu wujudnya ia dan ia berlaku terhadap diri kita.. ai... makin pening plak... jom kita selongkar dan sharing contoh2 nyer mcm ne... 

satu situasi yang sering berlaku dalam diri kita sebagai insan di dunia.. 
Ketika mana kita sering ditimpa masalah... dan mengeluh..." Ya Allah... Berat nya dugaan ini.... Besar nya masalah yang aku hadapi...." em... mungkin kah bagi awak ini adalah realiti atau imaginasi awak...?? Saya cuba katakan ini adalah realiti.. kerana kalau ia hanya sekadar imaginasi.. kita xkan mengeluh seperti itu... sebab benda itu belom terjadi pada kita... Sebagai contoh yang sering berlaku kepada remaja kita sekarang.... (yang baik amek, yang buruk lempor dalam laut) ... "Sebagai pasangan yang bahagia dan ingin mendirikan rumah tangga dalam masa yang terdekat... Tapi ttbe dapat berita bahawa pasangan telah mempunyai seorang insan lain yang bertakhta di hatinya..." apakah perasaan ketika itu...??? kita cuba untuk elak.. tapi sebenar nyer kita tahu perkara itu adalah realiti dan perlu ditelan walaupon pahit... 


 sedih kan...?? tapi itu hakikat nya...  kalu menangis sampai mata bengkak pon benda itu telah pon terjadi pada kita.. dan mustahil kita boleh ubah masa supaya benda itu x terjadi... bak kata orang "nasi sudah menjadi bubur" .. (mkn bbur pon sdap nie)... so macam ne sekrang...?? nak teruskan kpd kesimpulan ataupon nak sembang lagi psal bab niey..?? hehe... "sye" dah ngntuk niey.... memikirkan ayat dan isi yang nk dimuatkan  dlam blog.. tapi apa kan daya... OTAK sudah blurrrrrrrr..... hehehe... so.. "sye" buat kesimpulan terus boleh yer....????


Apa yang kita dapat hari ini...??? ReALiTy ataupon ImaGiNaSi....
Cuba gapai dan selami apa yang ada dalam realiti kehidupan kita sekarang... sentiasa bersyukur dengan apa yg masih ada dan sentiasa merasa cukup dengan nikmat yang kita dapat selama ini.... Tak salah untuk berimaginasi... tetapi.. biar lah imaginasi kita itu membawa kepada benda yang positif dan diselangi dengan perbuatan yang membolehkan kita dapat capai apa yang kita angan2 kan itu... em... contoh... kehidupan "sye" sekarang... "assignment dah bertimbun, angan2 nak siapkan sebelum cuti sem, tanpa diselangi dengan kelakuan "sye" utk mncari maklumat dan bahan, boleh ke sye siapkan awal assgmnt "sye" tu...?? sudah semestinyer jwpan nyer tidak... So... Renung2kan dan Selamat MEMERAH oTAK untuk fikirkan apa isi yang terkandung dalam status kali nie... hehehe... selamat mengulang kaji.... hahaha... Assalamualaikum dan selamat malam...

*maaf yer sahabat2... ayat selekeh sikit... tak tersusun n x teratur... ^_^

AMBIL YANG BAIK... TINGGAL YANG BURUK....
(kalu rajin.. komen la sekali... terima kasih..)