Friday, 16 March 2012

KaP$uL pEnGurU$an JeNaZah

    Assalamualaikum... rakan2 sihat...? semoga awk semua sentiasa berada di bawah lembayung rahmat Allah...  update status kali niey ialah mengenai satu program fardhu kifayah bagi umat Islam... tapi menuntut ilmu itu adalah wajib... ingat tu...!! hehehe.. :).. emo pulak.. maaf3...

      Alhamdulillah.. sye dh selesai menyertai program Kapsul Pengurusan Jenazah.. best.. dapat tahu banyak benda.. bukan pasal jenazah jer..psal benda2 yang sering sesetengah orang buat tapi xthu hukum dye pon kami dapat belajar...

      Antara ilmu yang diperoleh setakat yg sye ingat jer yer.. asif xdapt ingat semua...

1) membuat binaan di atas kubur itu adalah HARAM sama sekali... boleh kalu kita nak robohkan.... thu x binaan tu ap..?? bukan rumah ke hotel ker... nie lah... ada orang yg kadang2 sampai duduk ats benda niey... kan ada ayat al-Quran kat bawah tu.. Ya Allah.. hormat lah kalimah2 Allah... tu lah sebab kte x leh wat binaan niey... lagi satu sebab nye ialah benda nie hanya lah merupakan satu pembaziran.. satu ag mcm menyusahkan orang... fkir yer.. habiskan beribu2 inggit utk buat bnde niey.. kan bgus kalu duit utk binaan tu kita sedekahkan atas nme roh si fulan.. Allah.. besar pahala tu... maksud sye menyusahkan org td tu ialah andai kata boleh buat dua tiga liang lahad ag... jd x cukup ruang disebabkan binaan2 mcm niey... so... sebagai pengajaran.. jgan buat dh taw....!!!

2) perempuan2 DILARANG untuk pergi ke kubur.. ingat niey...!!!! jgan serang sye dulu.. dengar penjelasan dlu.. perempuan DILARANG pergi ke kubur pada hari pengebumian si fulan... itu jer.. hari2 yg lain boleh jer kalu nk pergi melawat.... ini kerana proses pengebumian ini adalah dikhas kan untuk laki sahaja... yg perempuan duk di umah.. jgan ah menangis memanjang... bce al-Quran.. bce Yasin.. doa kan untuk si fulan supaya tenang di alam yang lain... ingat tu...!!! sebagai peringatan untuk dri sye jugak niey...

3) bacaan talqin.. ada persoalan di kalngan masyarakat.. boleh ke kte bce talqin dalam keadaan berdiri..?? mcm menyerupai agama kristian pulak.. Pada zaman Rasulullah... ada seorang hamba ini pernah bertanya kepada Rasulullah.. bacaan talqin perlu duduk atau berdiri...?? Rasulullah hanya mendiamkan diri.. itu makna nya.. Rasulullah tidak melarang untuk bacaan talqin dalam keadaan berdiri..

4) persoalan lagi niey.. boleh ke semayang jenazah kat kubur.. jawapan drpd ustaz.. boleh... andai kte imam x sempat nak solatkan jenazah.. wlaupun jenzah sudah ada dalam kubur.. stay kita boleh solat kan sperti biasa..

5) mengenai ibadah haji.. orang yang menunaikan haji melalui pakej.. ehm.. seboleh-boleh nye dielakkan kerana ia seperti menyusahkan ramai pihak... fikir2 kan lah... orang yg pergi haji di bwah kawalan tabung haji semua nyer terpaksa tunggu dlam jangka masa yang panjang.. panjang sgat.. bayangkan lah.. datuk2 n nenek2 kita yang baru daftar haji.. kne tunggu dlam 20 ke 30 tahun ag.. AllahuAkbar... itu kalu mereka sempat... ish3... bukan x nak bagi guna yang pakej.. boleh tu boleh.. tp seelok2 nya.. haji x payah lah... kalu umrah digalakkan... ingat.. nak buat ibadah baik.. sumber yang kita guna utk pergi juga mesti ah baik... insyaAllah semua akan berjalan lancar di tanah suci nanti... INGAT... jadikan pengajaran terhadap peristiwa yg bru jer berlaku pda dua pegawai tabung haji tu.. nak pergi haji tapi rasuah.. Allah... kan dah x betul tu.. sme2 ah ambil teladan...

6) pasal kafan jenazah perempuan.. ada setengah orang akan kafan kan dengan telekung.. kalu boleh elakkan drpd mengkafankan jenzah dengan kain telekung... kerana ia boleh dianggap sebagai satu PEMBAZIRAN... guna shaja kain kafan putih yg sedia ada... kalu nk beli jugak telekung tu... belilah.. tak kisah... beli telekung tu lepas tu sedekah kan masjid niat atas si fulan.. AllahuAkbar... selagi org guna telekung  tu.. berterusan pahala utk si fulan.. InsyaAllah..

7) untuk kafan jenzah lelaki.. kalu ada pakaian ihram mse pergi haji ke umrah ke... seelok2 nya gne jer untuk buat kafan kan jenazah...


            ini jer yg sye dpat ingat buat mse niey.. nota tertinggal di asrama... kalu ad mse sye post ag.. klu ad mse yer.. ehm... nak kongsi satu cter romantik yang jarang kita dengar dan buat pada zaman sekarang...

           kisah Rasulullah dan Saidatina Aisyah... pada satu hari.. (x ingat cerita mula2.. maaf yer) Rasulullah pernah berkata kepada Aisyah.. andai kau meninggal dulu daripadaku.. akn ku mandikan jasadmu.. kafankan dan aku sendri yang akan mengebumikan mu... Saidatina Aisyah tersenyum  apabila Rasulullah berkata begitu.. tetapi hasrat Rasulullah tidak tercapai kerana Allah telah menjemput Baginda lebih awal.. tetapi perkara ini telah dilakukan oleh sepupu Rasulullah.. Saidina Ali.. Beliau memandikan Saidatina Fatimah tatkala Saidatina Fatimah meninggal dunia..

Allah... ingatan sye sungguh terbatas... maaf yer rakan2.. sye x dapat ingat semua yang telah sye pelajari.. setakat yg mampu sye share bersama kamu semua...  Ilmu Allah itu luas rakan2... ibarat mencelup jarum ke dalam lautan dan mengangkat nye.. titisan yang jatuh itu adalah ilmu manusia dan baki lautan itu ialah kekuasaan Allah... tuntutlah ilmu dari dalam buaian hingga ke liang lahad...

                       $eLamAt MeNgamBiL peNgAjarAn dan SelaMat meMbaCa entrY nieY...

p/s :- kalu ada salah dalam penulisan post di atas sila komen.. sama2 kita perbetulkan apa yg salah dan berkongsi ilmu.. kalu ada pape persoalan pon dipersilakan untuk bertanya.. klu sye boleh jawab.. sye jawab.. klu x .. sye cuba utk tnye pd yg lebih arif..



sediakan kelengkapan untuk memandikan jenazah.. air kapur barus.. air mawar... sabun... sarung tangan... kain untuk mentup aurat jenzah semasa dimandikan... dan lain2 lagi... mandikan jenazah dengan lembut... ingat.. pemandi jenazah hendaklah AMANAH... keaiban pd jenzah yg dia nampak.. biar lah rahsia antara dia dan jenzah sahaja...







sediakan kelengkapan untuk mengkafan kan atau membungkus mayat.. seperti.. tikar... kain putih yang mencukupi... serbuk cendana.. air mawar.. dan lain2..




                                                                                                               


                                                                               

buat ukuran yang betul pada mayat untuk siapkan kain kafan jenazah.... helaian yg pertama tabur serbuk cendana.. helaian yg kedua tabur ag.. helaian yang ketiga buat baju.. letakkan kapas pd setiap bhgian sendi2... pd muka...






  


jenazah siap dikafankan.. dan boleh bersedia untuk disolatkan serta upacara pengebumian..






                                                     



masukkan jenazah perlahan-lahan ke dalam liang lahad












mengiringkan jenazah sebalah kanan mengadap kiblat.. kalu jenazah tidak diadapkan ke kiblat walaupun sudah kubur sudah dikambus.. wajib gali balik untuk betulkan posisi jenazah.. jika tidak.. tanggung dosa...

2 comments:

nadia misman said...

syukran ats mklumat ini..
smoga Allah prmudhkn sgala urusnmu my dear~ <3 :)

light of leader said...

terima kasih sahabat tercinta... maaf lambat sangat balas... bru perasan ad komen... asif jiddan... la syukron a'la wajib