Nukilan ku Buat Mu Sahabat ^_^

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

dan Salam Sejahtera buat semua... semoga kita masih bernafas dalam Rahmat Islam dan Iman pada hari ini.. Alhamdulillah... SubhanAllah... AllahuAkbar.. Allah... Allah.. Allah.. Allahummasollialamuhammad...

Bismillah...

entry yang terbaru dari saya... hehe... untung siapa jadi kawan baik saya... akan ku nukilkan kisah kita dalam blog "Bisikan Hati".. tapi kenapa..?? hehehe... ^_^ .. nama pun "Bisikan Hati" ... bila terdetik sesuatu di dalam hatiku untuk menulis entry.. sudah semestinya ia adalah istimewa... tapi AWAS.... jangan terlampau ikut kata hati... takut memakan diri... hahahaha ...

Nukilan ku ini adalah buat sahabat yang amat ku cemburui iaitu Shaifullah Idlan Bin Rozlan...


wahh.... hensem x sahabat sye yang sorang nie...?? Bukan lah niat ku untuk memuji ketampanan nya di dalam ini tetapi ia adalah berkaitan dengan sifat yang ada dalam dirinya yang membuat kan diri ku untuk menulis berkaitan dengannya... ^_^

ehm... bila tangan laju menaip post ini.. teringat ku tentang kesemua kesempatan yang membolehkan diriku mengenali diri mu walau sementara... pertama kali ku mengenali kamu dan sahabat2 yang lain di dalam sebuah persatuan... SubhanAllah... Hebat juga kamu ya... satu like untuk kamu..


perkenalan dalam persatuan bahasa arab.... huhu.. pertama kali join kelab bahasa arab.. ingat kan hnye belajar bhse arab.. hehehe... x bce btul2 borangnyer... rupanya kelab b.A. sekali dengan Debate.. hahahaha... habis lah aku bahasa arab pon LOW... tak pernah2 masuk pertandingan mcam tu... hehe... eish3.... for the first time and forever... hahahaha... sye join untuk debate... menjadi perdana menteri yang pertama... FUHHHH....!! agak mencabar... tapi... sokongan daripada kawan2... hehe.. belajar2.. dpat isi dan belajar cara nak ber"LAWAn" akhirnya masuk lah kami pertandingan debate di UM Nilam Puri... haha.... kenangan yang paling best... bila dah banyak2 round.. jumpa balik kumpulan yang sama... sampai orang tu dah boleh hafal permulaan perdebatan kami... HAHAHA... malu seh.... sabo jer lah..... Malu x malu kena ah tetap buat biasa... budak biasa lawan budak luar biasa.. memang terbaek lah kan... hahaha... Shaifullah menjadi pendebat ketiga... wah... HEBAT.. kmi semua hnye berani memberanikan diri untuk pendebat 1 / 2 jer. hehhe... x reti nak lawan bnyak2... hahaa....

oke.. cukup setakat itu...

perkenalan yang pertama dah saya cerita... pertemuan yang lain...??? hehe... dah xde dah.... sebab saya telah tukar bidang daripada bidang ENGINEERING kepada bidang PERGURUAN.. hehe... kos..???? jeng3... rahsia lah.... hahahaha.. tapi ALHAMDULILLAH... walaupun jauh di mata.. tapi rakan2 tetap dihati.... rindu ku utk berkunjung ke UMP setelah lama ku tinggalkan.. hehe.. kenangan pahit manis... walau sekejap... semua sye dah rasa... belom start sem pon dah rasa sibuknya... belum start sem lagi.. memang MENCABAR lah duk universiti nie... respect budak u.. 

Bila berkunjung ke UMP and waktu nak balik.. ttbe teringat kat sahabat di atas... ehm... so... hanya berkata kepadanya bahawa saya berada di UMP... dye pon kata la "iyer ker"... hanya sempat untuk berjumpa bertanya khabar dan beliau berjabat tangan dengan family ku... itu sahaja... sempat la jugak family kenal kawan ku yang sorang nie...  ^_^ . ... pertemuan yang ringkas dan perpisahan yang tiada akhirnya... 

Allah.. setelah lama menyepi dan hanya mengikuti perkembangan sahabat2 di sana melalui laman sosial.. dan ttbe ternampak satu entry sahabat ....



Masya Allah... ttbe terfikir... berfalsafahnya sahabt ku nie... tapi... tidak ku sedar... itu adalah post terakhir beliau... Allah... bila terjaga dari tidur.. aku mendapat berita dari seorang sahabat di sana... "syu, shaiful dah xde.." Ehm..??? dengan perasaan yang terkejut.. terus menekan butang hijau... (walaupun tak pernah call sahabat tu sebelum nie) .. betul ker mesej yang awak bagi tadi..??? jawapan yang membuatkan jantung ku berdegup kencang... YA Allah.... sahabat ku... :'( ... Al-Fatihah...

Ya air mata bergenang kembali pabila menulis entry ini... Sungguh aku CEMBURU dengan mu sahabat... kadang2 kejadian yang berlaku itu hanya menjadi asbab Allah ingin mengambil haknya kembali... selepas syahid nya seorang sahabat seislam yang tak pernah ku tahu iaitu Allahyarham Ammar... kini ku dengar sendiri sahabat sendiri mendapat keistimewaan itu... Ya Allah... sayu hati ini.... sambil memikir kan diri yang fakir ini... adakah layak aku untuk mendapat keistimewaan yang sama...?? pabila ada diri nya di hadapan orang dia disegani... pabila tiada masih disegani dan turut ditangisi.. MAMPUKAh aku menjadi sehebat kamu dan sahabat yang lain...??

diri ini juga semakin cemburu apabila ada entry2 laman sosial yang lebih memberatkan kepada perjuangan untuk kaum lelaki... terlintas di hati... adakah perempuan tidak layak untuk mendapat keistimewaan dan keindahan dalam berjihad di jalan Allah... tapi.. cepat2 ku istighfar.. kerna ku tahu... Mungkin ada jalan yang lain yang perlu ku lakukan dan ia mesti lah istiqamah dan lebih sedikit kerana diri ini jua sering LALAI dengan nikmat dunia... AllahuAkbar... memang benarlah bahawa DUNIA INI ADALAH SEMENTARA DAN MENJADI NERAKA KEPADA ORANG YANG BERIMAN DAN BERTAQWA... fitnah dunia semakin berleluasa... hanya orang yang dapat berfikir dengan baik dan mumtaz sahaja yang akan insaf dan menyedari bahawa nikmat dunia hanya sementara....

Sungguh aku ingin menjadi salah seorang mujahidin.. walau bukan dengan mengangkat senjata tetapi dengan sedikit usaha dan amalan yang ku lakukan di dunia ini... kadang2 seperti ingin ku mengikut mu sahabat meninggalkan dunia ini tapi apa kan daya.. Allah masih memberiku peluang bernafas untuk bertaubat dan menyesal atas segala kesalahan dan kesilapan dan KELALAIAN ku selama ku hidup...

                       UNTUNG KAMU SAHABAT... BERTUAH KAMU...

Ya Allah.. dah tak thu nk tulis ap hanya mampu utk mencerminkn diri yang hina dan serba sederhana ini.. walau nukilan ini menceritakan tentang diri ku dan sahabat2 ku yang lain... diri ini mengharapkan PEMBACA ENTRY ini juga akan mendapat sesuatu untuk menjadi iktibar dan pengajaran untuk diri sendiri...                              

cukup2 lah dengan nikmat dunia ini. sekejap sahaja... Allah Maha Memberi dan Allah Maha Berkuasa untuk tarik semua nya semula... ingat.. INGAT... ingat... sekian buat masa ini... t kita jumpa lagi...

Salam Perkenalan buat semua...

*bila ku bicarakan pd ibu tercinta bahawa aku rindu kepadamu sahabat.. ibu kata... "haish.. yang pergi itu tetap pergi.. yang hidup ini perlu teruskan kehidupan.. " tapi kan daya.. diri ini tidak habis2 memikirkan dan sentiasa bermuhasabah utk mendapat keistimewaan yang sama... Mungkin kah aku boleh mencapai nya...
Doakan aku sahabat... **



7 comments:

Sultan Muhaimin al-Fateh wal-Qanuni said...

menarik dan sebak :')

untung la sempat jumpa keluarga. eh? arwah jumpa keluarga. jeng3 ^_^

Ustazah Syuhada said...

amboi...!!!! buang negatif thinking... hahaha... kan g UMP dengan family... dah nak jumpa spe ag...?? nak jpe suami xde ag... amcam...??? hahaha...

Sultan Muhaimin al-Fateh wal-Qanuni said...

Hehe...saje je gurau. arwah nie peramah. jumpa org, dia x pernah nilai. terus buat baik. alhamdulillah :)

Ustazah Syuhada said...

mcam tu lah... buat baik dibalas baik.. ^_^ ... semoga Allah ditempat yang mulia di sisi Allah.. :')

Ustazah Syuhada said...

ops... pembetulan.... semoga Allah menempatkan nya di tempat yang mulia di sisi Allah... Astaghfirullah...

Sultan Muhaimin al-Fateh wal-Qanuni said...

mie faham :)
amin...insyaAllah...btw, nice blog ^^

Ustazah Syuhada said...

nak tuntut lagu.... ^_^ xnak krik3...