Thursday, 15 October 2015

KePinGan PuZzLe yang BeRcAntUm..

Asam garam kehidupan... ada turun naik nya... ada pahit, ada manis nya... sangatttt istimewa... Allah ciptakan seorang hamba tidak sama dengan hamba2-Nya yang lain.... itu lah pepatah cakap... rambut sama hitam.. hati lain2... apa yang kita fikir tak sama macam apa yang orang lain fikir... apa yang kita rasa.. xkan sama dengan orang lain... 

bila bercakap mengenai persahabatan... apa yang kita faham tentang erti sahabat tu sendiri...?? sekadar tahu.. owh.. dia tu sahabat saya.... sahabat baikkkkk sangat.... tapi.... kadang2 kutuk belakang..?? ceiitt.. apa tu... tak elok lah awak kalu mcm tu... eish3... 

Pengalaman belajar selama 4 tahun setengah degree dan berbaki hanya tinggal setahun jer lagi.. banyakkk mengajar aku tentang persahabatan.... ada kawan yang datang dan pergi dengan mudah... hanya persinggahan semata... ada sahabat yang datang menjengah... walau sebentar tapi berkekalan... dan.. ada jugak teman... yang sentiasa berada di sisi.. walau jauhh di mata... tapi sentiasaaa dekat di hati... 


analogi puzzle... kita selalu main puzzle... suka selesaikan teka teki puzzle... kepingan2 puzzle tu mesti kita nak jaga leklok.. sebab... tanpa satu kepingan puzzle.. xkan lengkap bentuk yang kita nak melalui puzzle tu... 

Jadi.. boleh dikatakan persahabatan tu mcm puzzle... tanpa satu sama lain.. tak lengkap persahabatan tu.. kalu kita berseorangan... tanpa kwan.. apa la erti hidup... dalam Islam sendiri menggalakkan kita berada dalam jemaah supaya tidak lari dari aturan alam dan perintah Allah... jadi..???? boleh ke kita sorang2 ja bawak diri...?? pandai2 lah bergaul.. 

perjalanan persahabatan bermula dari zero kepada follow... ahahahaha.. istilah baru... sebab ap follow..?? sebab... ke mana2 sahaja kami bersama... mendaki bukit...??? menjelajah hutan..?? meredah gua air...??? adventure..?? berenang di lautan...?? bergayut mcam tarzan..?? semua dah rasa.... sangattt manis ukhwah tu kalu kita sendiri yang pandai bawak hala tuju persahabatan tu... tak salah kan bersahabat dengan gender yang berlainan..?? tapi pandai lah bawak diri.. jaga tatacara yang Islam dah gariskan... jangan sekali-kali terlepas pandang... 

kami 18+1 puteri, 6 putera... sebab ap tambah satu tu...?? hahaha... sebab kwan ak dah jadi mak orang... jadi dia terpaksa berpisah ke kampus lain.. (> <) sedihhh... tapi takpe.. itu kan dah bahagian dia... yang bakal menjelang.. bulan november nie... xsabar nyerrrr (^____^)... bulan mei nti.. bridesmaid to be.. aku...??? fuhh.. berpeluh nak jawab.... nanti2 lahhh.... 

bukan bab memilih... tapi perancangan Allah tu hebat... datang satu persatu menguji kekuatan iman.. cuma perlu kuat dan yang paling penting SABAR.... tak lari gunung dikejar... mcam mana gunung nak lari sebab dia memang duk kat situ.. ehhh... hahaha.. merepek sudah... :-P 

si teruna datang membawa bunga, sekuntum ku simpan di dalam pasu, yang baki nya ku serahkan kembali.. kerana..?? aku tahu... semua itu bukan mudah untuk ku terima jika dia tidak ikhlas memberi... 




1 comment:

Nabihah Rose said...

betul tu yang penting ,sabar :-)