Sunday 20 December 2015

Re$ePi CinTa

                         assalamualaikum dan salam sejahtera buat pembaca non-muslim (kalu ada)

... aipp....  (^____^)    kembali lagi membaca post2 terbaru dri sye...

walau pun x sehebat mne... tapi sye cuba lah nak buat entri yang orang ley minat untuk baca...

............................      RESEPI CINTA       ...........................

**                           **
  *            *          *               *
*                 *      *                  *
*                   *                     *
*                                     *
*                                 *
*                         *
*              *
*

Kalau orang masak pon.. mesti ad resepi yang plu diikut... kalu x.. habis lah mkanan tu.. sure terkurang kat rasa nya.. jadi... kalau "resepi cinta" macam mana pulak...?? -_-" ... (malas nak fkir)

sye mulakan ea....

                                   ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3
*setiap.... C.I.N.T.A .....

C - Ceritera 
I  - Ini
N - Nanti
T - Tercipta 
A - Amanah 

*PERTAMA

--------- C.I.N.T.A.  kepada  Allah  ------------

cinta kepada Allah.. iaitu Pencipta kita...

#Antara resepi yang sepatutnya diikut...

1) kita beribadat sebagai tanda syukur kepada Dia... YES...!! hanya DIA... tiada tuhan selain Allah... (ingat tu)..... tapi kalu non muslim..??  i believe all of us have our own belief... tiada satu pon agama yang menidakkan iaitu ada suatu kuasa/tuhan yang sentiasa memerhati segala gerak geri, tapi tidak pada golongan Ateis yang setakat pengetahuan saya yang cetek ilmu ini, mereka hanya mpercayai kewujudan sains yang menciptakan smua nya.... Mengikut ajaran agama Islam... iaitu hanya percaya pada dua kalimah syahadah... jom sama2 baca "Ash ha du allaa ila ha illallah... Wa ash ha du anna muhammadar rasulullah" ... ( Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah, dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah)  ha.. dah baca..?? alhamdulillah.. tapi agama lain, tidak dapat dinafikan juga bahawa mereka juga ada tuhan2 mereka yang sendri.. -kalau nak hurai setiap tuhan yang ada dalam agama lain, nak kena buat kursus dah- (-_-)"

2) sentiasa mengingati Allah walau di mana juga, walau apa jua keadaan...

ha.. ini bertepatan dengan ayat Al-Quran ( الا بذكر الله تطمئن القلوب ) = (Ingatlah,hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram) + ( Ingatlah kepada-Ku, Aku juga akan ingat kepada kalian. Dan bersyukurlah kepada-Ku, janganlah kalian kufur.)

satu2 nya penguat kita di kala susah... menjadi rendah diri pabila berjaya... menjadi gembira pabila kecewa... jadi... Sentiasa lah ingat Allah... walau susah mana pun sesuatu ujian itu, percaya lah Allah hanya ingin menguji hamba-hamba-Nya... kerana apa...???  Allah tidak memndg kita nie hnya sekdar paras rupa yang cantik-hodoh, kita ad pngkat atau tak, kita miskin-kaya, kita kuat-lemah... tapi... Allah memandang sejauh mana KETAQWAAN kita kepada-Nya... jadi... sama2 beringat...!!!

(^_^) kita stop sampai situ jer boleh..??

*KEDUA

----------- C.I.N.T.A. kepada Rasulullah  ----------------

sentiasa lah berselawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu a'laihi wassalam... (Allahumma solli a'la saiyidina Muhammad, wa a'la aali saiyidina Muhammad)

tak rugi kita sentiasa berselawat kepada kekasih Allah... sebab apa...??? antara ganjaran pabila kita berselawat iaitu

Mendapat ganjaran sepuluh kali selawat daripada Allah atas setiap kali selawat yang diucapkan (selawat daripada Allah bererti rahmat)

ha.. rugi ke kalu kita selawat.. Tak kan...??? oke jom sekali lagi... (Allahumma solli a'la saiyidina Muhammad, wa a'la aali saiyidina Muhammad)

dan jangan lupa juga sentiasa lah berdoa supaya kita memperoleh syafaat Rasulullah di hari akhirat kelak...

*KETIGA

------------ C.I.N.T.A. kepada Al-Quran   ------------------------

Lazimi lidah membaca Al-Quran.. Lembutkan lidah dan bibir menutur kan kalam2 Allah... tak susah... satu huruf sudah dikira pahala 10 kebaikan... apatah lagi senaskhah Al-Quran...

perlu kita ketahui... Al-Quran ialah Surat Cinta daripada Allah untuk hamba-hamba-NYA... yang mengandungi ( sejarah lama, peristiwa sekarang, perkara yang akan datang)... ha.. cukup lengkap....

kalu nak dibandingkan dengan kitab/buku yang ad sekarang... jap ea...
1) novel : genre - cinta, seram, ganas ,  ......
              : mengandungi kisah yang dongeng, sejarah silam, pengalaman seseorang, imaginasi/                              bayangan ssorg
2) buku  : sejarah - math -sains - agama .................. (hanya mengandungi bidang2 yang telah dikelaskn)
3) surat khabar : BH, Sinar Harian, Metro, ........ (berita semalam, gosip, kisah artis, perkongsian, ...)
4) majalah : Remaja, Mangga, ....... (kebanyakkan nya ttg keluarga, artis, resepi msakan, ...)
5) lain2 lagi.. = sila isi sendiri.. :-P

kembali kepada Al-Quran... tak kisah lah kita nak baca dari naskhah atau dari telefon pintar, Qalam Elektronik, atau mendengar bacaan Qari2, atau apa sahaja lah.. janji ayat2 Al-Quran... yang penting ... (Baca, Dengar, Hayati, Belajar, .....) ... ha.. byak lah nak hurai...

sye bagi ayat Quran satu :- Dan apabila dibacakan al-Qur'an, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat.

ha... hope faham2 sendri lah... jangan la pulak... org lain baca Al-Quran... kita melalak menyanyi.. saja kuatkan radio... MANA ADAB...??? ha.. kan dah kena CAPS... sabar ajer lah.. (-_-)"

antara petua yang boleh saya bagi...
i) download aplikasi naskhah Al-Quran dalam telefon pintar...
ii) download bacaan Qari2 yang kita suka dengar beliau baca Al-Quran..
iii) lazimi dan tanam pada diri... lepas solat sbuh - sebelum buka pape aps termasuk lah wassap.. tanam pada diri macam nie = "woiii, tak malu ka... Al-Quran x buka lagi, dah buka wassap, mana penting lagi sebenar nya..?? " ... ha... ini yang saya buat.. kdg2 terlepas pandang jugak.. nak buat cm na... kalu tak larat byak muka nk baca... baca satu ayat pon cukup... TAPI... ingat... Islam itu mudah.. dan jangan la pulak anda mempermudahkan ke arah yang tak elok... contoh bila saya cakap satu ayat... awk pon baca... "Bismillahirrahmannirrahim.. Qul huwallahu ahad.." habis... kalu mcm nie punya manusia... Aku ketuk dengan senduk baru taw...!!!! Faham2 sendiri lah yer.. jgn otak letak kat lutut... cuba jadi bijak sket.. ((( opssss.... terkasar... sory333... )))

*KEEMPAT

----------------- C.I.N.T.A.. kepada Manusia  -------------------

sye tahu... nie mesti yang awk smua nak baca... buh penampaq sedaih.. baru taw.. gatai na.. (-_-)"

tak nak lah ulas panjang2.... yang penting...

Setia, Jujur, Bertanggungjawab, Pandai Tolak Ansur, Pandai mengAyat...

kejap... (( ini untuk yang cinta halal ja na... yang tak halal lagi tu.. halal dlu baru nak apply.. kalu belom halal lagi tu dan cuba buat yang atas nie... -_-" kalu dah pass hingga ke hari nie sye ucapkan tahniah dan selamat berbahagia.... kalu yang fail atau pernah fail... hati2 lepas nie... jangan duk pcaya sgat si dia... dia belom halal lagi buat awak... dan belom lagi sah menjadi hak awak.. )) INGAT TU..

sayang biar berjaga2... kalu tak hati merana... kalu benci biar berpada... jangan sampai sakit jiwa...
hahahahaha... apa punya ayat nie.. :-D

sebenar nya saya pon fail lagi bab yang nie... tapi yang penting... ingat satu ja... kalau sayang dan cinta kerana Allah... semua nya akan berlandaskan cinta kerana Allah... kalu susah dan senang pon.... sentiasa ingat Allah...

sye pnah tbaca... Perempuan diuji ketika Lelaki tidak mempunyai apa2, Lelaki pula diuji pabila dia mempunyai segala...

kalu ini benar... ingat... harta dunia tak boleh dibawa mati... INGAT...!!! tak boleh bawak mati...

di saat lafaz ijab kabul diucapkan, saat itu, ingat lah wahai lelaki.. amanah awak semakin berat... dengan ibu & ayah awak, ibu & ayah mertua, adik2 awk, isteri, anak2, dan sebagainya... dan tak lupa jga buat si isteri... tugas awak nampak ja mudah.... tapi ia tidak semudah yang awk sangka kan... taat kepada suami dan menjalankan amanah-amanah sebagai isteri.. jaga rumah tangga, jaga anak2, jaga segala nya lah... mudah juga kita masuk ke syurga.. mudah juga kita ke neraka... ingat tu...

                                   ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3 ~ <3

 terakhir sekali hanya ingin ku ucapkan...

Cintai lah yang Mencipta lebih dari apa yang dicipta,
 kerana yang Mencipta itulah yang mencipta cinta untuk yang dicipta..

Cinta kpd Allah hendaklah sentiasa... Cinta kpd  Rasulullah berselawat kepadanya.. Cinta kpd Al-Quran lazimi membacanya.. Cinta kpd manusia biarlah hingga ke syurga... 

#semuaberangannakbercinta
#cintaitufitrah
#tapijanganjadikaniafitnah


No comments: