Monday 26 December 2011

SuRah Al-Kahfi...

Salam sahabat2.. pernah kah awak semua baca makna2 ayat2 Al-Quran...?? kalu pernah.. mungkin awak semua pernah terbaca suatu kisah tentang Nabi Musa dan seorang hamba Allah..  kalu belom terbaca.. buka lah tafsir Al-Quran.. insyaAllah sahabat2 akan jumpa pada ayat 60- 82.. semoga sahabat2 mendapat pengajaran dari kisah2 yang ada di dalam Al-Quran...

ayat 60
Dan (ingatlah) ketika Musa berkata kepada pembantunya, "Aku tidak akan berhenti (berjalan) sebelum sampai ke pertemuan dua laut;  atau aku akan berjalan (terus sampai) betahun- tahun."

ayat 61
Maka ketika mereka sampai ke pertemuan dua laut itu, mereka lupa ikannya, lalu (ikan) itu melompat mengambil jalannya ke laut itu.

ayat 62
Maka ketika mereka telah melewati (tempat itu), Musa berkata kepada pembantunya, "Bawalah ke mari makanan kita; sungguh kita telah merasa letih kerana perjalanan kita ini."

ayat 63
Dia (pembantunya) menjawab, "Tahukah engkau ketika kita mencari tempat berlindung di batu tadi, maka aku lupa (menceritakan tentang) ikan itu dan tidak ada yang membuat aku lupa untuk mengingatnya kecuali syaitan, dan (ikan) itu mengambil jalannya ke laut dengan cara yang aneh sekali."

ayat 64
Dia (Musa) berkata, "Itulah (tempat) yang kita cari." Lalu keduanya kembali, mengikuti jejak mereka semula.

ayat 65
Lalu mereka berdua bertemu dengan seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami berikan rahmat kepadanya dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan ilmu kepadanya dari sisi Kami.
( menurut mufasir, berdasarkan hadis, hamba di sini ialah Khidr, dan dimaksud dengan rahmat di sini ialah wahyu dan kenabian. sedang yang dimaksudkan dengan ilmu ialah ilmu tentang perkara  ghaib seperti yang akan diterangkan dalam ayat yang berikut)

ayat 66
Musa berkata kepadanya, "Bolehkah aku mengikutimu agar engkau mengajarkan kepadaku (ilmu yang benar) yang telah diajarkan kepadamu (untuk menjadi) petunjuk?"

ayat 67
Dia menjawab, "Sungguh, engkau tidak akan sanggup sabar bersamaku.

ayat 68
Dan bagaimana engkau akan dapat bersabar atas sesuatu, sedang engkau belum mempunyai pengetahuan yang cukup tentang hal itu?"

ayat 69
Dia (Musa) berkata, "InsyaAllah akan engkau dapati aku orang yang sabar, dan aku tidak akan menentangmu dalam urusan apa pun.

ayat 70
Dia berkata, "Jika engkau mengikutiku, maka jangan lah engkau menanyakan kepadaku tentang sesuatu apa pun, sampai aku menerangkannya kepadamu."

ayat 71
Maka berjalan lah keduanya, hingga ketika keduanya menaiki perahu lalu dia melubanginya. Dia (Musa) berkata, 'Mengapa engkau melubangi perahu itu, apakah untuk menenggelamkan penumpangnya?"  Sungguh, engkau telah membuat sesuatu kesalahan yang besar.

ayat 72
Dia berkata, "Bukankah sudah ku katakan, bahawa engkau tidak akan mampu sabar bersamaku?"

ayat 73
Dia (Musa) berkata, "Jangan lah engkau menghukum aku kerana kelupaan ku dan janganlah engkau membebani aku dengan sesuatu kesulitan dalam urusan ku."

ayat 74
Maka berjalan lah keduanya; hingga ketika keduanya berjumpa dengan seorang anak muda, maka dia membunuhnya. Dia (Musa) berkata, "Mengapa engkau bunuh jiwa yang bersih, bukan kerana dia membunuh orang lain? Sungguh, engkau telah melakukan sesuatu yang mungkar."

ayat 75
Dia berkata, 'Bukankah sudah ku katakan kepadamu, bahawa engkau tidak akan mampu sabar bersamaku?"

ayat 76
Dia (Musa) berkata, "Jika aku bertanya sesuatu setelah ini, maka jangan lagi engkau membolehkan aku menyertaimu, sesungguhnya engkau sudah cukup (bersabar) menerima alasan dari ku."

ayat 77
Maka keduanya berjalan; hingga ketika keduanya sampai kepada penduduk suatu negeri, mereka berdua meminta dijamu oleh penduduknya, tetapi mereka (penduduk negeri itu) tidak mahu menjamu mereka, kemudian keduanya mendapatkan dinding rumah yang hampir roboh (di negeri itu), lalu dia menegakkannya. Dia (Musa) berkata, "Jika engkau mahu, nescaya engkau dapat meminta imbalan untuk itu."

ayat 78
Dia berkata, "Inilah perpisahan antara aku dan engkau; aku akan memberikan penjelasan kepadamu atas perbuatan yang engkau tidak mampu sabar terhadapnya.

ayat 79
Adapun perahu itu adalah milik orang miskin yang bekerja di laut; aku bermaksud merosakkannya, kerana di hadapan mereka ada seorang raja yang akan merampas setiap perahu.

ayat 80
Dan adapun anak muda (kafir) itu, kedua orang tuanya mukmin, dan kami khuwatir kalau dia akan memaksa kedua orang tuanya kepada kesesatan dan kekafiran.

ayat 81
Kemudian kami menghendaki, sekiranya Tuhan mereka menggantinya dengan (seorang anak yang lain) yang lebih baik kesuciannya daripada (anak) itu dan lebih sayang (kepada ibu bapa nya).

ayat 82
Dan adapun dinding rumah itu adalah milik dua anak yatim di kota itu, yang ada di bawahnya tersimpan harta bagi mereka berdua, dan ayahnya seorang yang soleh. Maka Tuhanmu menghendaki agar keduanya sampai dewasa dan keduanya mengeluarkan simpanannya itu sebagai rahmat dari Tuhanmu. Apakah yang kuperbuat bukan menurut kemahuan ku sendiri. Itulah keterangan perbuatan-perbuatan yang engkau tidak sabar terhadapnya."

ini adalah kisah tentang Nabi Musa alaihissalam... banyak lagi kisah yang tersimpan di dalam surah ini.. insyaAllah di Update yang lain.. saya akan tambahkan lagi... semoga bertemu lagi.. selamat membaca dan menyebarkan ilmu.. "balighu a'nni walau a..yah,.."

No comments: