Tuesday, 31 July 2012

IkHLas Kah KiTA DuHai MusliMah....

salam.. kepada rakan2 yang baca entry niey.. first of all, sye ucapkan time kasih sbb sudi juga luangkan masa utk bce entry niey.. hari niey kita nk ckap tntg keikhlasan BERTUDUNG... 

cuba kawan 2tengok gambar2 niey.. pastu nilai sendiri.. kita ditahap yang mana... adakah kita ikhlas pakai tudung atau "hijab" atau "khemah" niey sebab kita hanya nak berfesyen...?? atau kita hanya nak menunjuk,...? nk tunjuk ap..?? kita baek ker..?? sye yakin kita smua bukan jenis yg mcm tu... muhasabah diri balik.. bgi diorang yang belom memakai "khemah" niey... 

Sye doakan supaya Allah buka kan pintu Taubat nye utk awk supaya cepat awk sdar yang ini adalah Perintah Allah... jangan kata hidayah tu tak sampai lagi.. tgok niey... 


HIDAYAH tu dah datang 1400 tahun dahulu lagi.... so.. JANGAN cari alasan kte hidayah tu x sampai ag.. sebenarnye.. HIDAYAH tu kita perlu MENCARI bukan MENANTI... INGAT..!!!1 “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka..." wahai muslimah cuba lah... CUBA.. TRY... kesedaran dan perubahan  itu adalah bermula daripada diri kamu sendiri.. 




kita dapat tengok banyak sangat ayat suci Al-Quran yang menyuruh wanita-wanita ini menutup aurat.. menjaga kehormatan mereka... ADA kita ikut....??? 


CUBA tengok benda2 yang kita SERING buat niey....

 

1) pakai tudung TAPI pakai KETAT..
2) pakai tudung TAPI pakai JARANG...
3) pakai tudung TAPI pakai LENGAN PENDEK..
4) pakai tudung TAPI NAMPAK RAMBUT.... (sengaja)
5) pakai tudung TAPI BERSANGGUL TINGGI.....
6) pakai tudung TAPI TUDUNG PENDEK (x tutup dada..)



UBAH semua2 niey.... AYUH wahai MUSLIMAH (wanita yang beragama ISlam)....  TUKAR kan semua niey kepada....


1) Pakai tudung mengikut syariat yang telah ditetapkan...
2) Pakai tudung.. Pakaian tutup aurat yang longgar bukan nye ttup tapi KETAT...
3) Betulkan niat bila bertudung...  BUKAN niat untuk MENUNJUK... TAPI... IKHLAS kerana Allah.... 
4) pakai tudung biarlah ISTIQAMAH (berterusan) bukannyer pergi kelas, pergi majlis kahwin, pergi masjid, angkat nikah.. BARU nk pakai.... 



tengok kartun niey marah PEREMPUAN niey....



awak2 semua nak ke kena MARAH macam perempuan niey BARU nak UBAH...??? fikir2 kan... MALU kot kalu ada orang tegur macam niey... tapi jgan lah pulak kita JAWAB... "ini urusan aku... KUBUR lain2...." kalu ada yang jawab mcm niey... ckap kat dye mcm niey.. memang ah kubur laen2.. tapi kalu ditakdirkan kubur kita dekat... Aku tak larat la nk dengar kau jerit2 minta tolong... BOLEH semua....???

INI lagi SATU.... dah BERTUDUNG tapi..... 



apa kita nak cakap kat orang macam niey....??? Allah dah berfirman : Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka;

Ya Allah.... SEKAT pandangan, PELIHARA kehormatan.. JANGAN TUNJUK kan perhiasan tubuh.... TAPi kita .....???



ISLAM x pernah nak melarang UMAT nye untuk berhias.. tapi biar lah berpada-pada.. berhias yang lebih afdhal dan dpat pahala ialah kita berhias HANYA untuk SUAMI kita.. BUKAN couple,, BUKAN bakal tunang,, BUKAN bakal SUAMI... BUKAN tunang... BUKAN juga ex- pak we... TENGOK niey... pelbagai cara pemakaian tudung dibenarkan selagi ia menutup aurat dan kita  menjaga semua etika pemakaian kita...



 KALAU x reti pakai tudung.. MEH sini saya nak tolong AJAr kan.. tak pon.. sye bg kotak jer.... NAK x...??? hehehe... SURE COMEL kan....???



YA ALLAH..... ASTAGHFIRULLAH..... banyak dh sye tulis niey.... saya hanya mampu BERDOA kepada ALLAH supaya membuka HATI kita semua bila baca entry2 yang mcm niey... tentang batas2 PEmakaian kita... SUPAYA kita dapat ubah nya... SAYA bercakap tentang benda niey x semestinye sye nie BAIK sgat.... SAYA hanya menyampaikan pesanan dan peringatan.... SUPAYA saya dan rakan2 yang lain SEDAR akan apa yang kita tengah buat sekarang niey,...





semoga kita MENGINSAFI apa yang dah kita buat selama niey... Allah... terima lah TAUBAT ku YA ALLAH.... " Daku bertaubat kepadaMU YA ALLAH... Daku kembali kepadaMU YA ALLAH.. Daku menyesal atas apa yang telah daku lakukan YA ALLAH..."
Aaameenn...






 ^_^ Selamat MENILAI diri masing-masing...
*BERJUTA kemaafan saya pohon bagi sesiapa yang terasa dengan entry niey.. SAYA x berniat nak mention kepada sesiapa.. biar lah kita sahaja yang tahu DI MANA tahap kita... TAHAP iman kita... TAHAP penjagaan diri kita...
(selamat membaca)...













4 comments:

sarah said...

assalamualaikum., saudari., entry dah menarik., alhamdulillah., pun begitu., sy, sbg pmbce blog saudari, ingin mencdangkan sesuatu so that after this., readers can keep up reading your post comfortably., u see d cartoon down there? the one with "salam ramadhan, malam ni jgn lupe trawih ye..", actually, dat cartoon really disturb me, i mean, not the message that d cartoon brings, but, the way u puttin it, is a lil bit not strategic., have u tried to view ur blog and put urself as a reader? huhu., i need to scroll up and, yeah, its kindda distracting me from reading it, however, i did finish reading as i want to grab the knowledge, but, in the future, it would be better if u make it clear from any object., im a very cerewet person, im sorry, but, take dis comment positively., ok? thanks for the pleasant post., keep it up! ;)

light of leader said...

terima kasih... comment yang mmeberangsangkan.. lagipon saya dalam proses menerima teguran utk mmperbaiki blog niey.. thank u so much....

Anonymous said...

assalamualaikum...entry blog awak da ok,pengisiannya pun cukup,cuma maaflah..sikit nak tegur kat sini...walaupun saya hanya setahun jaguh, tapi dalam Islam perkara yang wajib seperti menutup aurat memang kena buat tapi nak ikhlas tu payah...Ustaz Azhar Idrus pernah berkata, "perkara wajib kena buat walaupun kita kena paksa,lama2 keikhlasan tu akan dtg sendiri"...lbh kurg mcm tu la...maksudnya,susah nk mencari y tutup aurat ikhlas krna Allah, ad yang semata2 berfesyen tapi baguslah kan...mereka masih lagi ingin menutup aurat..lainlah kalau fesyen mereka,yakni bertudung tapi tak menutup aurat,barulah kita kena nasihat...kita tak bole nk tntukan ikhlas seseorang,hanya Allah yang berhak tentukan..jd,biarkan mereka memilih cara mereka sendiri dalam menutup aurat..insyaAllah,lama2 mereka y berhijab krna fesyen akan sedar betapa manisnya mrka bertudung dan ikhlas sendiri..tak perlulah kita mrh mrka,suruh mrka m'buka hijab semata2 tak ikhlas...kita menyuruh kepada kebaikan dan melarang kpd kemungkaran... maaflah andai komen saya silap..cuma luahan dr apa yang saya tahu...wallahuallam...

light of leader said...

buat rakan yang memberikan pendpat... SubhanAllah.. sye dapat belajar sesuatu drpd awak... kat bwah niey adalah serba sedikit perkongsian maklumat buat pertanyaan saudari/saudara..
memakai tudung itu wajib.... sebenarnya bgini..... pernah soalan ditanya mengenai masalah ikhlas btudung....
"hukum seseorng bertudung kerana fesyen sekarang bertudung,tapi dye x pakai sbb krana syariat tpi sbb fesyen....bagaimana tuu..?
ustaz jawab:hukum nya x berdosa,tapi x dapt pahala
dye x berdosa sbb dye tutup aurat
tpi pahala x dapt... tapi.. mana lebih baik...?
dapat dosa,x dapat pahala @ xdapat dosa ,x dapat pahala...???
lebih baik,x dapat dosa x dapat pahala
awal2 lagi memeng laaa, terasa macam x selesa...
tpi lama2,bila terbiasa,bru dtg ikhlas.....

(ahmadmenulis_blogspot.com)