Saturday, 25 October 2014

Rasa itu Satu Anugerah ^_^

Assalamualaikum... hye... huhuhuhuu.... dah rasa bersarang blog nie... :'( .... minta maaf yer lama x update...  mcm lah ada orang nak baca sangat blog nie...

oke... so.. main point ....


"RASA ITU SATU ANUGERAH"

yerp... memg perasaan itu adalah satu anugerah daripada Allah kepada kita.. kalu xde rasa... mcm na kita leh merasai kasih sayang... nk rasa sesuatu benda makanan.. dan menikmati sesuatu itu dengan baik...?? ehmm.. cuba fikirkan.. jadi.. Bersyukurlah kepada Allah.. Alhamdulillah... ^_^

cuma... kat sini sebenar nyer nak share something yang mungkin ramai yang dah pernah merasai "RASA" menyayangi seseorang.. ehm... tak kisah la spe2 pon... ibu ayah sndiri ke, adik beradik ker, saudara mara ke, kawan2 ker, spe2 jer lah.. nk mention pon byk sgat.. ehmm... tapi bagaimana kita melahirkan dan menampakkan rasa kasih kita tu pd mereka...?? 

**mungkin pd ibu ayah - kita doakan mereka, kita jge hati mereka, jge ttur kata, beradab dengan mereka
** mungkin  pd adik2 - kita jge mereka, kita blembut dengan mereka, ....
**pd kekasih... - kita ucap kata2 manis, kita beri hadiah, .....

tapi pernah terfikir tak... kalu untuk kita menzahirkan rasa Cinta dan Kasih serta Rindu kita pada Pencipta segala makhluk yang kita sayang termasuk diri sendiri... bagaimana yang kita cuba untuk tunjukkan rasa cinta kita tu...???

Allah... diri yang kerdil ini sentiasa tercari2 apa erti diri ini hidup di dunia tapi sentiasa leka dengan nikmat dunia.... Ya... mungkin nikmat dunia itu adalah satu anugerah daripada Allah.. tapi... jika diri sendiri tidak pandai untuk mengurus ap yang sepatutnya nikmat itu digunakan.... x ke rugi jawabnyer...??? ehmmmm..... kecewa dengan diri sendiri...

Allah bagi nikmat supaya kita sentiasa bersyukur,.. ingat kawan2... sihat itu anugerah.. sakit jua anugerah.... kaya itu satu ujian... miskin itu juga ujian... gembira satu nikmat... sedih juga adalah satu nikmat.... semua yang Allah jadikan itu ada hikmah disebaliknya.. cuma kembali kepada diri kita sendiri mcm na kita nak uruskan diri kita dengan nikmat2 yang Allah berikan... jika perasaan kita pada waktu itu sedih... pada siapa yang harus kita luahkan...?? pada kekasih sehidup semati...?? atau pada rakan yang sgup luangkan masa dengan kita,...?? kadang2 kita langsung x terfikir untuk luahkan semua nya pada Allah yang Maha Mengetahui... kita kadang2 terlupa yang hanya Allah yang Maha Mendengar,... 

"Ya" saya tak nafikan.. ada rakan yang sanggup mendengar segala cerita2 sama ad sedih atau pun gembira.. tapi setakat mana...??? kalu hari2 kita bercerita... tak kah dia rasa jemu untuk mendengar...?? "Hari2 asyik benda yang sama ja, naik muak lah"... meski dia tak lahirkan dari tutur kata,... tapi dalam hati.. hanya Allah yang tahu... bukan nak berburuk sangka,.. tapi.. kalu kena pd diri sendiri pon.. mesti ad terpalit sedikit rasa seperti itu walaupun sehalus debu... kan...?? jangan bohong pd diri sendiri.. kita manusia tak sempurna... tapi jika ada seorang insan yang sebegini, yang sgup mndgar luahan hati langsung x pernah jemu.. saya doakan Allah merahmati sepanjang kehidupanmu sebab awak dapat gunakan hati dan perasaan serta deria2 yang Allah kurniakan itu ke arah kebaikan untuk membantu org lain... terima kasih... ^_^ 

hehehe.. banyak nyer sye menulis.. harap sgup la baca yer.. -_- 

so... rasa yang ingin saya timbulkan kat sini ialah... bagaimana jika kita RASA cinta kepada seseorang... kita akan cuba untuk memilikinya... minta izin untuk kenal rapat dengan nya... cuba untuk memiliki hatinya... 

tapi... Kalau terdetik di hati kita RASA rindu dan cinta kepada Allah.. bagaimana kita cuba zahirkan...?? hanya dengan terlintas di fikiran ataupun berbuat sesuatu untuk mencari keredhaan Nya...?? 
Jom sama2 kita cuba memperbaiki diri dalam menggapai Cinta-Nya... kalu nak lebih rasa erti cinta itu, cuba hayati lirik lagu "Sesungguhnya" 

**sebenarnya.. hati ini cinta kepada Mu... 
sebenarnya... diri ini rindu kepadaMu.. 
tapi aku.. tidak mengerti... kenapa cinta masih tak hadir..
tapi aku.. tidak mengerti... kenapa rindu belum berbunga.. 

sesungguhnya... walau ku kutip semua permata.. di dasar lautan..
sesungguhnya.. walau ku siram.. dengan air hujan.. dari tujuh lagit Mu...
namun cinta.. tak kan hadir.. namun rindu.. tak akan berbunga.. 

ku cuba,.. menghulurkan sebuah hadiah kepadaMu... 
tapi mungkin kerana isinya... tidak sempurna tiada seri.. 
ku cuba menyiramnya agar tumbuh dan berbunga.. 
tapi.. mungkin kerana airnya... tidak sesegar telaga Kauthar...

Tuhan hadiahkan lah.. rindu ku kepada Mu..
Tuhan kurniakan lah .. kasih Mu kepada ku..
moga ku tahu syukurku... adalah milikMu.. ***

konklusinya.. walaupun macam tergantung jer post nie... sye harap awak semua dapat lah sesuatu yer pesanan daripada entry kali ini... hehe.. (^_^) ... saya  x sempurna.. saya pon hanya insan yang biasa... saya bukan seorang insan yang tidak punya hati dan perasaan yang tidak punya RASA kasih dan sayang... cuma... saya cuba untuk didik diri saya untuk mendahulukan apa yang sepatutnya didahulukan... bukan niat saya menafikan RASA cinta terhadap seseorang itu tidak perlu wujud... tapi saya cuba untuk Mencintai dan Mendahulukan Allah melalui rasa cinta yang saya miliki... 

mungkin terkadang sifat manja, sifat lembut, sifat amek berat saya terhadap seseorang itu membuatkan orang salah anggap... tapi percaya lah.. perasaan itu Allah anugerahkan kepada saya... sebab itu lah dapat jadi pembimbing rakan sebaya.. "bantu diri untuk bantu orang lain" xdak kaitan langsung.. :P 

saya memang seorang yang terlampau amek berat, garang tidak bertempat... tapi percaya lah.. semua yang saya buat itu ada sebabnya.. dan segala keputusan yang saya buat itu mesti ada sebabnya.. 

Semoga Allah menguatkan iman kamu dan imanku... 
Semoga Allah sentiasa memberi ketenangan dalam hatimu dan hatiku..
Semoga Allah mengurniakan kebahagian kepada dirimu dan diriku... 

Tingkatkan keimanan dan cinta kepada Allah.. bukan mengharap pada makhluk yang lemah yang tidak punya kuasa untuk menentukan sesuatu.. :'( 

..Jom Baiki Diri..




3 comments:

mama'snia said...

'Rasa' tu seperti lagu raihan tu..

Salam singgah n kenal ustazah

Nadiah Hanum Wahab said...

Singgah blogwalking kejap...salam kenal dari cik nad, http://nadiah245.blogspot.com

Ain Ridzuan said...

Terima kasih atas ingatan.. Bukan semua orang dapat merasai 'rasa' itu.. yang berusaha aje yang akan menikmatnya..

Merawat Gastrik dengan ESP Shaklee