Monday, 4 May 2015

Contengan Hidup di Papan Hitam

Contengan entry pada kali ini memberi inspirasi kpd ku utk mnulis bkaitan pjalnan hidup ku sebagai seorang guru.. Walau hanya sebulan.. Ckup mberi ku semangat untuk terus berada di jalan ini.. Aku tahu walau profession guru sekarang x semudah guru dahulu n semakin mencabar.. Tp apa kan daya.. Aku insan terpilih.. Maka.. Teruskan lah melangkah...

Bismillah...

Kaki kanan melangkah masuk ke dalam kelas 2 tekun..  "Assalamualaikum ustazah.... Nurul Amira" .. Panjang nya pggil -dlm hati-... Hahaha.. Kelakar...

"وعليكم السلام... الان.. اقراء الدعاء... بسم الله......."
"جلوسا.. اسكوت جيدا.. لا تتلم مع اصدقاءكم.."

Krik33... Hahaha.. Sunyi sepi kelas... Tetibe dgar ustazah baru ckap bahasa arab full... Hahahaha...
Kenangan pertama cakap bahasa arab di dalam kelas... Walaupun sunyi.. Tapi keadaan tu mbuatkan ak tsnyum lebar sekejap.. Hehehehe..

"Ustazah kata.. Awk boleh duduk.. Diam dan jangan ckap dgan kawan2 awak.."

"طيب... اسمي نور الاميرا شهداء بنت سهايمي"

Hehe.. Nama ustazah nurul amira syuhada bt suhaimi.. Ptuturan ku dsertai dgan pelbagai bahasa badan utk bdak faham ap yg cuba ak sampaikan.. Dan.. Alhamdulillah.. Ad yg faham.. Ad yg tak.. Tapi bila seorang bersuara ak trus bg peneguhan bahawa pktaan/ ayat/ tekaan dia betul... Hehehe...

Itu skadar pkongsian ringkas smasa ary ptama d sekolah... Tp skrg dh nk masuk sebulan.. Ya Allah.. Terasa berat pula hati ni nk tggalkan adik2 nie.. Lihat riak muka mereka mcm tiada masalah, kosong, suci bersih dri dosa... Walau nakal mana sikap mreka tp ttap mbuatkan sgala maslah hilang.. Masalah di asrama, d maktab... Smua hilang.. Seronok tgok gelagat n kenakalan mereka.. Sampai tkadang ak termasuk skali dlam pmainan mereka.. -ais water- siapa dekat ustazah, dia jd ais.. Hehehe.. ^_^...

Pjlanan hdup ku kini dteruskan tnpa fkirkan waktu utk bpasangan.. Mgkin dlu nk msuk angka 20.. Hati mbuak2 ingin ad psangan.. Tp skrg.. Biarkan la ak keseorangan.. Supaya ak dpat rsa ap itu ketenangan hati tanpa wjud perasaan thadap seorang lelaki di dlam hati... Biar lah yang lepas tetap berlalu.. Dan ku harap jgn sggah atau bpaling kembali..

Tidak mengapa.. Aku kan kuat.. :') .. Menghitung hari di saat kau diijab kabulkan.. Ak tumpang gembira.. Pkenalan ak dgan kmu yg tsgat lama (7tahun)..  Izinkan ak semat menjadi kenangan yg xkn ak lupakan utk ak jd kan pgjaran.. Pgjran bhawa perancngan Allah itu lebih hebat drpd prncgan makhluk yg lemah...

Astaghfirullah.. Astaghfirullah.. Astaghfirullah.. Aku insan yg lemah Ya Allah.. Yang bdosa n ingin kembali kepada Mu.. Izinkan aku mcintai Mu n izinkan hati n fikiran ku hanya mmkirkan cinta kpd Mu.. Jgn kau selit unsur2 yg x baik dlam niat ku utk kembali Mu... Kasihani diri ku Ya Allah..
jadikan ak insan yg penyayang thadap org lain.. Jadikan ak insan yg lembut utk org lain.. Jadikan ak insan yg bmnfaat utk org lain..

Supaya di saat aku ada, orang senang dgan kehadiranku...
Di saat aku tiada.. Orang tertunggu2 kehadiranku...
Dan di saat aku hilang selamanya.. Mereka sentiasa mendoakan kbhagiaan ku..

Amin Ya Robbal A'lamin... (^_____^)

1 comment:

Papaglamz - Food Stylo Founder said...

kaifahaluka ya ustazah..? hehehe..